Annons
Branschaktuellt Deklaration Lön Redovisning Skatt

Rapport från branschsamverkan med Skatteverket och tankar om en förbättrad deklarationsprocess

Srf konsulterna samverkar med Skatteverket i olika grupperingar. Genom denna samverkan får Srf konsulterna en värdefull möjlighet att framföra synpunkter på vad som kan förändras eller förbättras inom skatteområdet.
Text: Mats Brockert
Annons

Jag vill till exempel påstå att Srf konsulternas löneexperters medverkan i arbetet med förslaget om arbetsgivaravgifter på individnivå kommer att få avgörande betydelse för att deklarationsprocessen blir så effektiv som möjligt.

En annan fördel med denna samverkan är att Srf konsulterna i ett tidigt skede kan få information om vad Skatteverket har för planer för framtiden. Till exempel vet vi redan nu att det inte kommer att ske några stora förändringar i inkomstdeklarationerna till nästa år, se mer om detta i artikeln Inga stora förändringar i deklarationerna för 2017.

Under juni månad har det varit två intressanta möten i den så kallade branschsamverkan, ett operativt och ett strategiskt. I dessa grupperingar får redovisningsbranschen möjlighet att framföra sina synpunkter och diskutera bland annat hur deklarationsprocessen kan förbättras och förenklas.

Några frågor som diskuterats i branschsamverkan

Många av Srf konsulternas medlemmar har vittnat om problem med kunder som inte har fått sin pappersdeklaration (INK1) med specifikation av inkomster, utgifter med mera. Orsaken är att man, vanligtvis, omedvetet, har valt bort pappersdeklarationen. Det kan till exempel ha skett i Mina meddelanden. Detta är ett problem som vi har diskuterat inom branschsamverkan och som Skatteverket kommer att försöka hitta en lösning på. Som jag ser det är det viktigt att ingen omedvetet väljer bort pappersdeklarationen.

Skatteverkets skatteträffar är något som många har stor glädje och nytta av. Av intresse är att majoriteten av deltagarna på dessa träffar är Auktoriserade Redovisningskonsulter. Det visar att detta är en yrkeskategori som förstår värdet av kunskap och vidareutbildning. Vilka frågor som ska behandlas på dessa skatteträffar är inte självklart. Skatteverket är därför alltid intresserade av tips på ämnen som kan vara värdefulla att behandla. Min uppfattning är att de av Skatteverket tänkta programpunkterna för 2017 är väl avvägda och intressanta. Det gäller till exempel frågan e-tjänster och ombud, förmånsbeskattning, importmoms, generationsskifte, att avsluta en verksamhet samt det av Srf konsulterna kritiserade nya lagförslaget om avdrag för representation. Även om detta är intressanta och viktiga områden finns det anledning att fundera på om det finns några andra områden som bör behandlas. Alla tips och förslag är därför välkomna.

Ett förenklat deklarationsförfarande genom öppna API:er

Den sista frågan som jag vill lyfta, som diskuterats inom branschsamverkan, är den som är både viktigast men också mest komplex. Det gäller tankar om ett förbättrat och förenklat uppgiftslämnande. För denna fråga finns det ett tydligt gemensamt intresse mellan branschorganisationerna och Skatteverket. Redovisningskonsulten vill att det ska vara enkelt att lämna uppgifterna och Skatteverket vill ha in alla uppgifter elektroniskt.

Den fråga som just nu är högaktuell är den om öppna API:er, det vill säga integrerade tjänster och i förlängningen digitaliserade informationskedjor. Enkelt uttryckt ska uppgifter kunna hämtas från och lämnas till Skatteverket med enkla knapptryckningar i ett program, till exempel ett skatteprogram, bokföringsprogam eller lönehanteringsprogram. Det är viktigt att poängtera att det inte är frågan om utökade kontrollmöjligheter för Skatteverket, utan en informationsöverföring mellan olika system. Det är bara den uppgiftsskyldige som via öppna API:er kan hämta och lämna uppgifter, till exempel enligt det förslag som jag beskriver nedan.

Det är också viktigt att upplysa om integriteten i denna informationsöverföring, då det endast är den information du själv väljer som förs mellan programmen, det vill säga ingen ytterligare insyn finns mellan programmen. Vill Skatteverket göra en kontroll kommer det på samma sätt som idag krävas ett särskilt revisionsförordnande. Syftet är alltså enbart att förenkla och förbättra uppgiftslämnandet för den skattskyldige. Skatteverkets vinst är att det blir färre ofrivilliga fel och därmed mindre meningslöst arbete med att rätta enkla fel.

En framgångsfaktor i detta arbete är samverkan. Det är Skatteverket mycket införstådda och tydliga med. Srf konsulternas åsikter är därför oerhört värdefulla. Läs mer om projektet här.

Srf konsulternas förslag till förenklad deklarationsprocess

Projektet ”öppna API:er” är efterlängtat och öppnar stora möjligheter till förenklingar. Det går emellertid inte att bortse ifrån att det finns en överhängande risk att det kommer att ta allt för lång tid innan vi får se något resultat eller någon reell förändring. Srf konsulterna kommer därför som branschorganisation att försöka påskynda processen då det är av intresse för alla parter att förenklingen kommer till stånd.

Srf konsulterna har därför lämnat ett förslag på hur deklarationsförfarandet inom inkomstbeskattning på kort sikt kan förenklas, i princip redan till nästa år. Det är inte några nya eller revolutionerande tankar, utan lösningen bygger i grunden på tidigare diskuterade alternativ. Men det är nu paketerat i ett färdigt förslag. Jag vill också poängtera att den som är nöjd med dagens deklarationsprocess inte påverkas av förslaget. Det kommer alltså att vara möjligt att deklarera på samma sätt som idag för den som så önskar.

Dagens deklarationsförfarande, som bygger på att en e-legitimation lånas ut och snurras runt mellan olika medarbetare inom en byrå, är inte acceptabelt. Det är alla överens om men någon lagstiftningsändring är inte i sikte. Det förslag som Srf konsulterna nu har lagt fram löser detta problem utan att det krävs någon lagändring. Det krävs inte heller några nya system, utan det är frågan om enkla justeringar i ett befintligt system. Förslaget bygger också på redan kända tekniska lösningar och borde därför inte ta allt för stora resurser i anspråk att genomföras.

I korthet går förslaget ut på att den uppgiftsskyldige kan ge någon behörighet (till exempel en redovisningskonsult) att gå in i den elektroniska inkomstdeklarationen (e-inken) för att där upprätta deklarationen. Med denna behörighet ska det däremot inte vara möjligt att signera uppgifterna. Eftersom det inte är möjligt att signera uppgifterna kan säkerhetslösningen vara mycket enkelt. Till exempel kan det vara tillräckligt att behörighet ges i form av den säkerhetskod som möjliggör att deklarationen lämnas in via telefonen. Kortfattat kan man säga att den uppgiftsskyldige har en enklare säkerhetslösning för att upprätta deklarationen, men att det krävs samma säkerhetslösning som idag för att signera den. Den enklare säkerhetslösningen kan den uppgiftsskyldige efter eget önskemål överlämna till någon som ska vara behjälplig med upprättandet av deklarationen.

Har den som ska upprätta deklarationen ett skatteprogram inleds deklarationsförfarandet med att (via öppna API:er) importera de förifyllda uppgifterna i e-inken in till skatteprogramet. Det ska inte, som idag, vara nödvändigt att manuellt fylla i alla de i inkomstdeklarationen förifyllda uppgifterna. Det är inte bara en tidsaspekt utan också en säkerhetsaspekt att uppgifterna hämtas elektroniskt. Inkomstdeklarationen med bilagor färdigställs därefter i skatteprogrammet. Slutligen exporteras uppgifterna in i den uppgiftsskyldiges e-ink. Det är sedan den uppgiftsskyldige (redovisningskonsultens kund) som själv signerar inkomstdeklarationen. Givetvis ska, på samma sätt som idag, ett ombud kunna signera deklarationen om det är en lösning som passar parterna bättre.

Fördelen med detta förfarande är inte bara att det inte krävs några avancerade säkerhetslösningar eller byrålegitimation. Det blir också tydligt att ansvaret för de lämnade uppgifterna ligger hos den skattskyldige. Självklart har redovisningskonsulten samma ansvar som tidigare avseende felaktig rådgivning eller felaktigt upprättad deklaration.

En annan förändring som bör ske i e-inken är att det bör vara möjligt att upprätta deklarationen på samma sätt som i ett skatteprogram. Det vill säga att uppgifterna lämnas direkt i rutorna i deklarationen. Att som idag lämna uppgifterna utifrån frågor är alldeles för omständligt och tidsödande. Förfarandet ger dessutom en väldigt dålig överblick över uppgiftslämnandet. Kunden måste kunna se en ifylld deklaration eller annan liknande specifikation innan den signeras.

Principen att den uppgiftsskyldige kan ge behörighet till någon annan att fylla i uppgifterna och att den uppgiftsskyldige därefter själv signerar och lämnar uppgifterna kan också tillämpas inom andra områden än inkomstdeklaration 1. Till exempel skulle principen med fördel kunna användas för inkomstdeklaration 2 eller för skattedeklarationer. Detta är emellertid inte något som kan göras på kort sikt, eftersom detta kräver nya system.

Ett deklarationsförfarande i harmoni med leveransplanen för byråanstånd

Avslutningsvis vill jag nämna att Skatteverket nyligen har lämnat ett förslag till ny leveransplan för byråanstånd, som är tänkt att tillämpas från och med 2017. Tanken är att den som kvalificerar för den så kallade ”guldgruppen” ska få lämna alla sina deklarationer den 15 juni. För att komma i ”guldgruppen” krävs dock att allt som kan lämnas elektroniskt också lämnas elektroniskt. Jag tycker förslaget är bra. Men det förutsätter också att byråerna faktiskt ges en rimlig möjlighet att lämna allt elektroniskt. Därför är det viktigt att Skatteverket gör nödvändiga förbättringar av e-inken redan till nästa år.

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons