Annons
Digitala trender

DIGITALA TRENDER: Så använder du LinkedIn

Det finns många olika sociala medier att ta ställning till. Men alla nätverk fyller sin funktion.

Det finns många olika sociala medier att ta ställning till. Men alla nätverk fyller sin funktion. Ta Facebook som exempel, det är ett socialt nätverk. Där skapar du relationer som är sociala, privata och mer nära. Forumet är personligt och går ut på att du även känner personen du har på Facebook privat. Som företag kan du ha en företagssida som gillas av privatpersoner och andra företag. På Twitter följer du oftast politiker, företag eller vanligt folk som ofta säger lite obekväma saker. Forumet är opinionsbildande och åsiktsprudlande, du behöver varken följa personer du känner eller ens delar åsikt med. LinkedIn är ett rent yrkesnätverk. Är du intresserad av att skapa ett CV, ha dina meriter digitalt och delta i diskussioner gällande jobb så är det rätt forum för dig.

Olika nivåer av engagemang

Du kan ligga på olika nivåer i din användning av LinkedIn. LinkedIn vill att du registrerar ditt CV, lägger till utbildningar, tidigare jobb och övriga meriter. Du lägger sedan till gamla kollegor, affärskontakter och nya kontakter som i sin tur kan gå in och intyga din kompetens eller rekommendera dig. På så vis kan en arbetsgivare få CV, personligt brev och dina referenser i ett klick. Är du inte intresserad av att utöka ditt yrkesnätverk så kan du helt enkelt nöja dig med att lägga upp en profil och sedan låta den finnas där. Du kan om du vill skicka länken som leder till din profil när du sedan söker nytt jobb. Många använder dock forumet mer aktivt och utöver sin egen profil så deltar de även i olika diskussionsgrupper som är intressanta för dem. I grupperna kan du ställa frågor och läsa trådar relaterade till din yrkesroll, det kan handla om exempelvis nya regler eller förändringar i branschen. På så vis håller du dig à jour med vad som händer i branschen. Många grupper tipsar även om jobb som kan vara intressanta för dig.

Fler sidor av nätverket

Tänk dig att du ställer frågan:  ”Vad gör en rekryterare när ditt namn kommer upp i en jobbansökan?” Om svaret blir ”Googlar” så har du förmodligen rätt. Det finns ingen rutinbeskrivning där det står att man ska googla jobbkandidater när de söker ett jobb. Men det kan kännas naturligt för många att söka fram ytterligare information om personen i fråga. LinkedIn-profiler hamnar likt andra sociala medier ofta högt i sökmotorerna och det kan vara smart för personer som är i jobbsökarsvängen att ta en titt på sökresultaten.

Det vi lägger ut om oss själva är det vi kan ta kontrollen över. Så även om du bara vill ha en vilande sida på LinkedIn så är det en god idé att se över så att alla uppgifter stämmer och att du kan stå för dessa.


Att tänka på när du använder LinkedIn:

Gå med och registrera din profil, men klicka inte på någon av LinkedIns automatiska popup-rutor. Risken är då stor att du skickat ut en kontaktförfrågan till alla som du någonsin mejlat med, även arga kunder.

Börja med att finputsa på din profil innan du bjuder in kollegor och affärsbekanta att skapa en relation. Se till att få allt på plats först, börja med en trevlig bild.

Du kommer att få en massa mejl från LinkedIn i början och du kan för det mesta strunta i dessa, det är ännu ett försök att få dig att skicka ut en gigantisk kontaktförfrågan.

LinkedIns gränssnitt är inte det enklaste eller vackraste, många knappar och funktioner kan få dig förvirrad. Bli inte avskräckt, du kommer snart in i det.

LinkedIn är inte Facebook, leta inte upp ett ex eller dennes nya partner och börja rota runt, de får nämligen ett meddelande om att du varit inne och rotat!


Sandra-VegaText: Sandra Berglund Vega,
Onlinemarknadsförare Srf konsulterna

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons