Tidningen Konsulten
Torsdag 27 Juli 2017

DIGITALA TRENDER: Vikten av att vara ”googlebar”

Det här är en ny artikelserie som kommer att beröra trender inom webb, sociala medier och om att synas och finnas på nätet.

En digital trend som är extra hett för alla som äger en webbplats är sökmotormarknadsföring (SEO). Antalet mediebyråer som nu jobbar med att leverera SEO till sina kunder har ökat med hela 30 procent på bara några år, det är en tjänst som är eftertraktad eftersom det kan skapa nya affärsmöjligheter för stora som små företag. I grunden handlar det om att synliggöra dig i Googles sökresultat genom att möta Googles krav på hur en sökmotoroptimerad webbplats ska se ut och vad den ska innehålla. Det är en liten investering som med rätt fokus kan ge stora vinster.

Google som förstahandsval

När man idag talar om digital marknadsföring så är det svårt att inte nämna Google.
I Sverige kallar vi det för sökmotormarknadsföring (SEO). Google är som många vet den ledande sökmotorn i Sverige, hela 96 procent av vår sökande befolkning har den populära sökmotorn som förstahandsval när de ska göra en sökning efter information, en plats eller en produkt/tjänst. Vi har till och med lagt till ordet ”Googla” i vår vokabulär för att beskriva hur vi söker information. 45 miljoner sökningar görs dagligen i Sverige så det är en enorm trafik som går via sökmotorerna varje dag. Förstaplatsen som sökmotor är dock inte densamma överallt, i Ryssland konkurrerar Google bland annat med en sökmotor som heter Yandex och i USA må Google leda men det är med betydligt färre andelar än i Sverige.

Så fungerar Google

Varje dag cirkulerar Googles sökspindlar på nätet letandes efter nytt innehåll på alla världens webbplatser. När spindlarna hittar nytt innehåll och nya webbplatser så sparar spindlarna ner informationen och lagrar detta i ett stort index. Det här indexet är i princip den sökmotor som du sedan söker i. Det betyder att du som inte blivit sökt av Googles spindlar inte heller finns att hitta i Googles sökresultat. När du sedan gör en sökning så använder sig Google av hundratals faktorer och speciella algoritmer för att matcha ihop det sökord eller den sökfras du använder med alla sidor som kan tänkas relevant för dig. Exempelvis om du söker på ”hotell i Stockholm” så presenteras du direkt för flera webbplatser som matchar den sökningen, förslagsvis en bokningssida som samlar alla stockholmshotell på ett ställe.

Dra nytta av ett nytt köpbeteende

Oavsett om du har en stor webbshop eller ett mindre tjänsteföretag så är det viktigt att du utnyttjar sökmotorerna på rätt sätt. Undersökningar visar att 90 procent söker efter en vara/tjänst innan de köper. Tjänster som lönehantering och bokföring är inget undantag och majoriteten har garanterat sökt efter tjänsten på nätet innan de bestämmer sig för att ta kontakt med företaget. Det här öppnar upp för mängder av affärsmöjligheter. Det är nämligen inte storleken på företaget som avgör om de får toppa sökresultaten eller inte, utan hur de möter Googles krav på relevant information på webbplatsen. Det Google kommunicerat från start är att de vill att du som webbplatsägare ska ha så relevant innehåll som möjligt. Är du en Redovisningskonsult i Skövde, då vill Google att du signalerar detta så tidigt som möjligt, främst på er startsida. Erbjuder ni tjänster som deklaration, bokslut och skatterådgivning, skapa då en sida för varje tjänst och berätta vad tjänsten går ut på och vad kunden kan tjäna på att anlita er. Hur du optimerar webbplatsen mer grundligt kommer vi att återkomma till längre fram, men som ett första steg kan du alltid gå igenom er webbplats och om ni förklarar tidigt vilka ni är, vad ni gör och hur kunden tar kontakt med er så har ni en bra grund att stå på.

Sandra-VegaSandra Vega
Marknadsassistent SRF

Denna artikel publicerades för mer är 90 dagar sedan.
Den kan därför innehålla information och fakta som inte längre är aktuell.

Konsulten gör sommaruppehåll

Nu är det dags för lite välförtjänt sommarledigt även hos oss på Konsulten-redaktionen. Vi återkommer med branschnyheter och aktuellt... Läs mer

Rapport från tre olika möten med Skatteverket

Under våren har jag deltagit på tre olika möten med Skatteverket i tre olika grupperingar. I den så kallade... Läs mer

Så nöjda är våra medlemmar

Srf konsulternas årliga medlemsundersökning har genomförts bland både Auktoriserade Redovisningskonsulter och Auktoriserade Lönekonsulter. Vi kan konstatera att våra medlemmar... Läs mer

Srf U 8: Vad i K2 är att betrakta som kort- respektive långfristig del av ett lån

Srf konsulternas redovisningsgrupp har beslutat om det åttonde uttalandet i serien Srf U. Uttalandet handlar om vad som är... Läs mer

Nya lagar som berör HR- och löneområdet

Den första juli infördes flera viktiga lagändringar och några nya lagar tillkom. Här presenterar vi kortfattat de bestämmelser som... Läs mer

Löneprocessen förändras!

När arbetsgivardeklaration på individnivå införs successivt med början 1 juli 2018 är det ett första steg i den förändring... Läs mer

Skatteverket tar bort brevlådorna på servicekontoren

Många har säkert läst att Skatteverket har beslutat att ta bort servicekontorens brevlådor. Andra har kanske förfärat upptäckt att... Läs mer

Öppet brev till YH-myndigheten: Auktoriserad Lönekonsult – ett framtidsyrke

Löneyrket har under senare år mött nya utmaningar, med krav på mer effektiva och moderna löneprocesser. Yrkesrollen har blivit... Läs mer

​Öppet brev till YH-myndigheten: Auktoriserad Redovisningskonsult – ett framtidsyrke

En redovisningskonsult har mycket goda framtidsutsikter i Sverige idag. Många företag väljer att anlita en Auktoriserad Redovisningskonsult för att... Läs mer

Bolagsverket ändrar reglerna efter avslöjande

Det har visat sig vara alltför enkelt att kapa ett aktiebolag med myndigheternas egna e-tjänster. Det inte så smickrande... Läs mer
Tillbaka till startsidan