DIGITALA TRENDER: Vikten av att vara ”googlebar”

Det här är en ny artikelserie som kommer att beröra trender inom webb, sociala medier och om att synas och finnas på nätet.

En digital trend som är extra hett för alla som äger en webbplats är sökmotormarknadsföring (SEO). Antalet mediebyråer som nu jobbar med att leverera SEO till sina kunder har ökat med hela 30 procent på bara några år, det är en tjänst som är eftertraktad eftersom det kan skapa nya affärsmöjligheter för stora som små företag. I grunden handlar det om att synliggöra dig i Googles sökresultat genom att möta Googles krav på hur en sökmotoroptimerad webbplats ska se ut och vad den ska innehålla. Det är en liten investering som med rätt fokus kan ge stora vinster.

Google som förstahandsval

När man idag talar om digital marknadsföring så är det svårt att inte nämna Google.
I Sverige kallar vi det för sökmotormarknadsföring (SEO). Google är som många vet den ledande sökmotorn i Sverige, hela 96 procent av vår sökande befolkning har den populära sökmotorn som förstahandsval när de ska göra en sökning efter information, en plats eller en produkt/tjänst. Vi har till och med lagt till ordet ”Googla” i vår vokabulär för att beskriva hur vi söker information. 45 miljoner sökningar görs dagligen i Sverige så det är en enorm trafik som går via sökmotorerna varje dag. Förstaplatsen som sökmotor är dock inte densamma överallt, i Ryssland konkurrerar Google bland annat med en sökmotor som heter Yandex och i USA må Google leda men det är med betydligt färre andelar än i Sverige.

Så fungerar Google

Varje dag cirkulerar Googles sökspindlar på nätet letandes efter nytt innehåll på alla världens webbplatser. När spindlarna hittar nytt innehåll och nya webbplatser så sparar spindlarna ner informationen och lagrar detta i ett stort index. Det här indexet är i princip den sökmotor som du sedan söker i. Det betyder att du som inte blivit sökt av Googles spindlar inte heller finns att hitta i Googles sökresultat. När du sedan gör en sökning så använder sig Google av hundratals faktorer och speciella algoritmer för att matcha ihop det sökord eller den sökfras du använder med alla sidor som kan tänkas relevant för dig. Exempelvis om du söker på ”hotell i Stockholm” så presenteras du direkt för flera webbplatser som matchar den sökningen, förslagsvis en bokningssida som samlar alla stockholmshotell på ett ställe.

Dra nytta av ett nytt köpbeteende

Oavsett om du har en stor webbshop eller ett mindre tjänsteföretag så är det viktigt att du utnyttjar sökmotorerna på rätt sätt. Undersökningar visar att 90 procent söker efter en vara/tjänst innan de köper. Tjänster som lönehantering och bokföring är inget undantag och majoriteten har garanterat sökt efter tjänsten på nätet innan de bestämmer sig för att ta kontakt med företaget. Det här öppnar upp för mängder av affärsmöjligheter. Det är nämligen inte storleken på företaget som avgör om de får toppa sökresultaten eller inte, utan hur de möter Googles krav på relevant information på webbplatsen. Det Google kommunicerat från start är att de vill att du som webbplatsägare ska ha så relevant innehåll som möjligt. Är du en Redovisningskonsult i Skövde, då vill Google att du signalerar detta så tidigt som möjligt, främst på er startsida. Erbjuder ni tjänster som deklaration, bokslut och skatterådgivning, skapa då en sida för varje tjänst och berätta vad tjänsten går ut på och vad kunden kan tjäna på att anlita er. Hur du optimerar webbplatsen mer grundligt kommer vi att återkomma till längre fram, men som ett första steg kan du alltid gå igenom er webbplats och om ni förklarar tidigt vilka ni är, vad ni gör och hur kunden tar kontakt med er så har ni en bra grund att stå på.

Sandra-VegaSandra Vega
Marknadsassistent SRF

Denna artikel publicerades för mer är 90 dagar sedan.
Den kan därför innehålla information och fakta som inte längre är aktuell.

Skattekurser är väl investerade pengar

För många företagare är skattefrågor ett återkommande ämne som berör såväl verksamhetens som den privata ekonomin. Som redovisningskonsult är... Läs mer

Rättningsmall Redovisningskonsultexamen

Nu kan du ta del av utvalda delar av Redovisningskonsultexamen från 25 april 2017. Redovisningskonsultexamen 25 april 2017 med rättningsmall –... Läs mer

Fri surf inom EU – men med vissa restriktioner

Från och med den 15 juni slopas alla roamingavgifter när du använder din mobiltelefon inom EU. Enligt EU-beslutet som... Läs mer

Resultatet från vårens redovisningskonsultexamen

107 entusiastiska deltagare skrev den senaste Redovisningskonsultexamen den 25 april 2017. Av dessa var 81 deltagare från Srf konsulterna,... Läs mer

Viktigt för redovisningskonsulter att marknadsföra sin säkerhetskompetens

Att det pågår en digitalisering av vårt samhälle har knappast gått någon förbi. För redovisningskonsulter har arbetet förändrats radikalt... Läs mer

Förbättrat lönestöd för personer med funktionsnedsättning

För att stärka förankringen på arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga har regeringen beslutat att lönestödet... Läs mer

Digital årsredovisning, nästa steg

Sedan Bolagsverket i juli 2016 fick i uppdrag av Regeringen att införa en digital tjänst för inlämning av årsredovisningar... Läs mer

Flera svenskar vinnare i GPA awards 2017

Årets Global Payroll Awards 2017 har precis gått av stapeln. I år hölls galan och prisutdelningen i Amsterdam. Srf... Läs mer

AKTUELLT LÖN: Tips inför sommaren

Som ny skribent för magasinet Konsulten känns det mycket inspirerande för mig att på detta sätt försöka bidra med... Läs mer

Snart dags anmäla verklig huvudman

Under hösten väntas regeringen besluta om att runt 800 000 företag och föreningar måste anmäla verklig huvudman. Som redovisningskonsult... Läs mer
Tillbaka till startsidan