Annons
Branschaktuellt Deklaration Redovisning Skatt

Inga stora förändringar i deklarationerna för 2017

Skatteverket samverkar med externa intressenter bland annat genom den så kallade deklarationsgruppen. I denna samverkan ges Srf konsulterna och andra intressenter möjlighet att i ett tidigt skede få information och diskutera förändringar i deklarationsblanketterna.
Text: Mats Brockert
Annons

Det är också möjligt att diskutera och lämna synpunkter när det gäller andra frågor som är koppade till deklarationsinlämnandet (gällande Srf konsulternas olika samverkansformer, se även artikeln Rapport från branschsamverkan med Skatteverket och tankar om en förbättrad deklarationsprocess).

Ändringar i inkomstdeklarationerna till 2017

Även om deklarationerna ännu inte är fastställda har Skatteverket redan idag en relativt klar bild av vad som kommer att ändras till 2017. Det beror på att det krävs lång framförhållning för att få blanketterna att fungera i deklarationssystemen. Flertalet blanketter kommer att se ut på samma sätt 2017 som 2016, såvida inte något oförutsett inträffar. Det gäller inkomstdeklarationerna INK 2,3 och 4, kapitalblanketterna K2, K4, K7, K8, K13, K15A och K15B, samt näringsblanketterna N4, N8, N3B och N7. Observera dock att streckkoden ändras varje år. Därför är det inte möjligt att använda tidigare års blanketter även om uppgiftslämnandet inte kommer att ändrats på någon punkt.

I 2017 års NE-blankett återinförs uppgiftslämnandet genom en kryssmarkering för företag som bedriver passiv näringsverksamhet. I princip behövs inte denna uppgift, eftersom det framgår om verksamheten är aktiv eller passiv utifrån i vilken ruta i inkomstdeklarationen som resultatet från NE-blanketten anges. Med anledning av att många deklaranter slarvar med att överföra uppgifterna från NE-blanketten till inkomstdeklarationen återinförs uppgiftslämnandet.

För blanketterna K5 och K6 hade Skatteverket endast tänkt sig några mindre textändringar avseende uppgift om inköpspris och hur stor del av bostadsrätten/fastigheten som sålts. Vidare hade man tänkt sig en mindre förändring av avsnitt D för beräkning av takbeloppet. Med anledning av regeringens aviserade förslag den 21 juni att slopa taket för uppskov för reavinstskatten under en fyraårsperiod måste dock Skatteverket avvakta med att fastställa dessa blanketter. En rimlig förhoppning är att regeringen låter den föreslagna ändringen gälla för hela 2016. Det skulle då innebära att beräkningen av takbeloppet helt kommer att försvinna till nästa år.

En blankett som av naturliga skäl kommer att få mer betydande ändrad utformning är blankett K12 för okvalificerade andelar i onoterade företag. Orsaken till ändringen är främst att det inte längre är möjligt att beräkna ett så kallat lättnadsutrymmet vid utdelning och försäljning av andelar i oäkta bostadsrättsföreningar. Den i övrigt ändrade utformningen av blanketten sätter också en annan fråga i fokus, nämligen de svårtolkade reglerna om kvittning av underskott i inkomstslaget kapital. Reglerna har länge varit hårt kritiserade och det är hög tid att regeringen tillsätter en utredning som ser över dem.

Kanske inte helt överraskande kommer det på grund av många lagändringar att ske en del förändringar på inkomstdeklaration 1. Bland annat är möjligheten att göra avdrag för förvaltningsutgifter avskaffad. I enlighet med denna lagändring har uppgiftslämnandet för förvaltningsutgifter tagits bort. Det kan noteras att övriga rutor i avsnitt 7 i inkomstslaget kapital inte har numrerats om med anledning att rutan för förvaltningsutgifter tagits bort. När det gäller hushållstjänster skiljer sig numera procentsatsen för skattereduktion mellan ROT och RUT. Av denna anledning måste det i avsnitt 4 finnas två rutor i stället för en för hushållstjänster. Skattereduktionen för gåva är avskaffad och denna ruta tas därför bort. Reglerna om pensionsparavdrag har ändrats och det är numera bara den som helt saknar pensionsrätt i anställning som kan göra allmänt avdrag för pensionskostnader. För att minska risken för fel har texten i ruta 3.1 ändrats så att ordet pensionssparande inte längre anges.

För övriga blanketter, till exempel K10 och N3A, är det bara frågan om ändrade årtal, procentsatser med mera.

Byråanstånd för 2017

Frågan om leveransplanen för byråanstånd är viktig. I år har det varit lite osäkert vilka tidsplaner som gäller. Klart är dock att Skatteverket vill strama upp leveransplanen för den som lämnar inkomstdeklarationen eller någon bilaga på papper.

Skatteverket har nu tagit fram ett nytt förslag till leveransplan för 2017. Förslaget innebär att den som lämnar allt elektroniskt, som går att lämna elektroniskt, kommer att ingå i den så kallade ”guldgruppen”. Den som ingår i ”guldgruppen” får lämna samtliga deklarationer senast den 15 juni. Det är vanligt att huvudblanketten lämnas på papper och allt annat elektroniskt. Den byrå som tillämpar detta sätt hamnar i grupp 2, vilket innebär att 75 procent ska lämnas senast den 31 maj och 25 procent senast den 15 juni. Den som lämnar något utöver huvudblanketten på papper hamnar i grupp 3. I denna grupp ska 50 procent lämnas den 2 maj och resterande 50 procent får lämnas senast den 15 maj.

Personligen ser jag inget problem med detta förslag. Men det förutsätter att byråerna också ges en rimlig möjlighet att kvalificera sig ”guldgruppen”. Det kan inte vara så att det krävs att en e-legitimation lånas ut och snurras runt mellan olika medarbetare inom en byrå för att det ska vara möjligt att lämna inkomstdeklarationen elektroniskt, vilket krävs för att få lämna samtliga deklarationer den 15 juni. Det är därför av största betydelse att Skatteverket gör nödvändiga ändringar i sina system för att möjliggöra att alla uppgifter enkelt kan lämnas elektroniskt. Se mer om detta krav i artikeln Rapport från branschsamverkan med Skatteverket och tankar om en förbättrad deklarationsprocess.

 

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons