Annons
Branschaktuellt Digitala trender

Digitala brevlådor gör kommunikationen snabb och säker

I teknikutvecklingens spår är det en allt större del av dokumentflödet som digitaliseras. Myndigheter och företag börjar allt oftare att skicka elektroniska brev istället för de traditionella med kuvert och poststämpel. För att ta emot dessa måste du ha en digital brevlåda.
Text: Tina Sjöström
Annons

En digital brevlåda är ett eget säkert utrymme på en server dit bara användaren har tillgång. Man loggar in på sin digitala brevlåda med mobilt BankID och kan där ta emot myndighetspost och post från anslutna företag som till exempel elbolag, banker och försäkringsbolag. I dagsläget har ungefär 600 000 personer i Sverige registrerat sig på den digitala brevlådan Kivra. Alla som är över 18 år och som har ett svenskt personnummer kan ansluta sig.

Enkelt och säkert

När man väl aktiverat sin digitala brevlåda får man per automatik post från myndigheter och anslutna företag man redan är kund hos. En e-postavisering upplyser om att det finns nya brev att hämta.

– Den digitala brevlådan är enkel att använda och säkerheten är hög, säger Henrik Höglin, kommunikationsansvarig vid Kivra som är en av få leverantörer av digitala brevlådor. Jag tror att många håller med om att det är lite konstigt att vi fortfarande får post i en fysisk brevlåda, när de flesta av oss går omkring med en betydligt säkrare brevlåda i form av en smartphone i fickan. Att ta emot känslig information i en digital brevlåda knuten till sitt personnummer är säkrare än att få den levererad till den fysiska brevlådan. Man får också posten snabbare. Kostnadsbesparingar, stärkt kunddialog och minskad klimatpåverkan är några av anledningarna till att fler och fler ledande företag och myndigheter nu ställer om till digital post.

Lönebesked passande dokument

Lönebesked är dokument som passar förträffligt bra att skicka till en digital brevlåda, speciellt som de ofta innehåller känslig information som till exempel sjukfrånvaro och facklig tillhörighet.

– Många arbetstagare får idag sitt lönebesked digitalt på något sätt, fortsätter Henrik. Allt för många väljer dock att skicka dessa med e-post, en väldigt osäker kanal. Det är få som skickar krypterad e-post trots att det är en av Datainspektionens rekommendationer. Många större arbetsgivare har idag egna webbportaler där lönebeskeden kan hämtas, men den lösningen tappar sitt syfte när man till exempel byter jobb. Med en säker digital brevlåda har man tillgång till sitt lönebesked när som helst, även om man byter arbetsgivare. Tillgängligheten är hög eftersom du kan komma åt den via mobiltelefonen. På det här sättet blir lönebeskedet mer löntagarens dokument och inte arbetsgivarens. Det är en av anledningarna till att till exempel bemanningsföretaget Uniflex valt att skicka sina lönebesked via Kivra.

Digitalt förenklar vardagen

I dagsläget har ett flertal ledande bolag anslutit sig och nyligen blev det också möjligt att ta emot myndighetspost digitalt. Att gå över från att skicka traditionella brev till digitala är en omställning, fysisk post har trots allt delats ut i över 400 år.

– Vi på Kivra jobbar stenhårt för att få marknaden att vakna ordentligt, säger Henrik Höglin. Ju fler företag och myndigheter som ansluter sig, desto fler användare kommer det att bli. Det vi gör är att vi utnyttjar möjligheterna med det digitala för att revolutionera postmarknaden samtidigt som vi gör gott med vår kärnaffär. Ett digitalt brev är betydligt smartare än ett fysiskt på många sätt, det vill vi utnyttja för att förenkla vardagen för människor. Vi har bland annat utvecklat en betallösning som gör att du kan betala räkningar med ett klick. Du kan även dela din digitala brevlåda med andra användare. Att vi nu dessutom kan erbjuda våra drygt 600 000 användare att ta emot sin myndighetspost i Kivra betyder mycket för den fortsatta utvecklingen, avslutar Henrik Höglin.

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons