Annons
Redovisning

Redovisningsbranschen måste öka sin närvaro

Varje år anordnar Handelshögskolan i Göteborg en arbetsmarknadsmässa för revisions- och konsultbranschen, Rekon-mässan. Joakim Olinder, Mattias Olinder och Pär Sandén var där för Srf konsulternas räkning för att göra reklam för redovisningsbranschen.
Text: Tina Sjöström

Arbetsmarknadsmässor genomförs på de flesta universitet och högskolor för att skapa mötesplatser mellan studenter och arbetsgivare. Handelshögskolan i Göteborg är inget undantag. Vid årets Rekon-mässa fanns Srf konsulterna på plats som en av två representanter för redovisningsbranschen. Joakim Olinder höll dessutom ett lunchseminarium där han berättade om yrkesrollen Auktoriserad Redovisningskonsult samt beskrev framtida trender, utmaningar och möjligheter.

Nu vet fler vad en redovisningskonsult gör

– Jag har själv gått på Handels i Göteborg och hade under min tid där ingen aning om vad en redovisningskonsult jobbade med, berättar Joakim. Tyvärr är det likadant nu. Därför är det oerhört viktigt att vi från redovisningsbranschen finns med under sådana här evenemang. Under min lunchdragning berättade jag kort om skillnaden mellan revisor och redovisningskonsult, lagstiftningstrender som minskat aktiekapital och utökat avsteg från revisionsplikten, om produktifiering av tjänster, digitalisering och kommande trender. Nu är det åtminstone ett 40-tal handelsstudenter som vet att Auktoriserad Redovisningskonsult kan vara en möjlig karriärväg.

Rekon-collage

Få tar chansen

Göteborg är ett ganska tungt redovisningsfäste, trots det pratar Handelshögskolan inte om redovisningskonsult som ett yrkesval. Något som Joakim tycker är lite konstigt.

– På Handels berättar man om revisorer, ekonomichefer, finanschefer och managementkonsulter. Vi som valt att utbilda oss till Auktoriserade Redovisningskonsulter är ju egentligen allt det fast i mikroformat. Av 27 utställare på mässan var det bara vi och LRF Konsult som representerade redovisningsbyråer vilket jag tycker är både konstigt och synd. Det här är ett ypperligt tillfälle att marknadsföra sig mot en kategori människor som vi dessutom har svårt att rekrytera. Vi måste öka vår närvaro och också, precis som andra branscher, serva studenterna med erbjudanden.

Bra mottagande

Summeringen från årets Rekon-mässa är att informationen om Auktoriserad Redovisningskonsult fick ett mycket bra mottagande av både studenter och de personer som höll i själva arrangemanget.

– Det uppskattades att vi upplyste om fler karriärvägar, säger Joakim. Det var få av de studenter jag pratade med som hade en solklar uppfattning av vad en revisor jobbar med, att deras jobb till största del handlar om att titta på det som redan har hänt. För många känns det mer lockande att jobba rådgivande och proaktivt.

Yrket mer närvarande

– En målsättning för mig är att göra yrkesrollen mer närvarande på högskolorna, säger Joakim. De som kommer därifrån är svårast för vår bransch att få tag på. På Handels, och troligen på de andra högskolorna också, är det ett otroligt tryck från näringslivet att få kontakt med studenter för rekrytering. Där måste vi från vår bransch också vara. Om vi inte syns under studietiden så finns vi heller inte i studenternas medvetande.

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons