Annons
Branschaktuellt Lön Redovisning

Rekordnöjda medlemmar i Srf konsulterna

8,5 av 10. Det är medlemmarnas betyg på hur de upplever sitt medlemskap hos Srf konsulterna 2021. Det är också det högsta betyget någonsin.
Text: Håkan Edvardsson

– Ett hedrande och förpliktigande toppbetyg som vi givetvis är mycket stolta och glada över. Det som uttrycks i undersökningen tar vi med oss i vår planering framåt. Det medlemmarna tycker är viktigast är också det vi jobbar med, säger Förbundsdirektör Roland Sigbladh.

Den årliga undersökningen bland medlemmarna genomfördes under oktober och november 2021, en fjärdedel av medlemmarna deltog. Marknadschef Petra Lagnehag Zars har analyserat resultatet och jämfört det med tidigare år, före och under pandemin:

– Vi har jättefina siffror år efter år, även i jämförelse med alla andra branscher. Vårt NMI, Nöjd Medlem Index, baseras på tre grundfrågor, som kompletteras med andra relevanta frågor. Frågorna ställs separat till våra Auktoriserade Redovisningskonsulter (ARK) och Auktoriserade Lönekonsulter (ALK).

Tre frågor

De tre grundfrågor NMI beräknas på är:

  1. Hur nöjd är du allmänt med ditt medlemskap i Srf konsulterna? Betyget från ARK är 7,8. Från ALK: 8,2.
  2. Skulle du rekommendera andra att bli medlemmar?

ARK-betyg: 8,2. ALK-betyg: 8,7.

  1. Kommer du fortsätta att vara medlem?

ARK-betyg: 8,7. ALK-betyg: 9,2.

Betygen från våra Auktoriserade Lönekonsulter ligger genom hela undersökningen något högre än de från våra Auktoriserade Redovisningskonsulter, även om det är fråga om små marginaler. Vad kan det förklaras av? Petra Lagnehag Zars igen:

– Vi har varit branschledare när det gäller auktorisation av redovisningskonsulter sedan vi började med det 2006. Den första lönekonsulten auktoriserade vi 2014. Känslan av att vi bidrar till att lyfta den yrkeskåren är nyare och därmed starkare. Konceptet Auktoriserad Redovisningskonsult är mer etablerat, där är man mer van vid att vi jobbar för att förbättra branschens villkor på alla fronter.

Viktigast för ARK

Undersökningen berör också vad medlemmarna tycker är det viktigaste för Srf konsulterna att jobba med.

För våra Auktoriserade Redovisningskonsulter är de tre viktigaste frågorna desamma 2021 som 2020:

  1. Bevaka, påverka och driva branschens frågor.
  2. Samverkan med myndigheter och näringsliv.
  3. Marknadsföra auktoriserade konsulter och nyttan med auktorisationen.

– Det vi ska fokusera på utgår från vad medlemmarna vill att vi ska arbeta med. Våra prioriteringar för 2022 och framåt linjerar med vad medlemmarna önskar. Det är en tydlig och viktig slutsats man kan dra från denna undersökning, säger Roland Sigbladh.

Viktigast för ALK

För våra Auktoriserade Lönekonsulter har de två viktigaste frågorna skiftat plats mellan 2021 och (2020):

  1. (2). Bevaka, påverka och driva lönebranschens frågor.
  2. (1). Samverkan med myndigheter och näringsliv.
  3. (3). Samverkan med programleverantörer.

– Lönekonsulterna har sedan länge uteslutande jobbat digitalt i olika former av programvaror i sin vardag. Det är inte förvånande att de vill att vi fortsätter prioritera samverkan med programleverantörerna, konstaterar Petra Lagnehag Zars.

Populära förmåner

Den fem populäraste produkter/tjänster/förmåner Srf konsulterna levererar till ARK-medlemmarna är: Branschnyheter, Srf Utbildningar, Srf Frågeservice, Rex byråstöd, samt Böcker och Medlemsinformation som delar femteplatsen.

På ALK medlemmarnas topp-fem tronar ALK-puls följt av Srf fokus webinars, Branschnyheter, Medlemsinformation och Srf frågeservice.

– Undersökningen innehåller, som alltid, mycket bra och viktig input som vi tar med oss. En siffra jag tycker är extra intressant är den där vi mäter vilka som är våra ambassadörer, alltså vilka som aktivt rekommenderar oss för andra. Den har nu stigit till 5 av 10 för ARK och 6 av 10 för ALK. Rekordnivåer även det. Nu ska vi inom Srf konsulterna se till att göra riktigt bra leveranser över hela linjen även 2022, avslutar Petra Lagnehag Zars.

– Vi gör nu en satsning för att medlemmarna ska kunna tydliggöra sin auktorisation i sin marknadsföring. Därför börjar vi mäta nöjdheten med det profileringsmaterial vi erbjuder, säger Srf konsulternas marknadschef Petra Lagnehag Zars. Foto: Ulf Palm
– NMI-undersökningen bland våra medlemmar är central för vårt arbete, vi vill tacka som tog sig tid att delta i den. Alla svar har betydelse, konstaterar Förbundsdirektör Roland Sigbladh. Foto: Malin Sydne
Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons