Annons
Branschaktuellt Digitala trender

Senaste techtrenderna från Ericsson

Varje år lanserar Ericsson ConsumerLab – telekomföretagets avdelning för konsumentforskning och trendspaning – en rapport om de senaste tekniktrenderna hos konsumenter.

Text: Tina Sjöström

Varje år lanserar Ericsson ConsumerLab – telekomföretagets avdelning för konsumentforskning och trendspaning – en rapport om de senaste tekniktrenderna hos konsumenter.

I rapporten för i år presenterar de konsumenttrender baserade på insikter från deras globala forskningsprogram där den bredaste trenden är representativ för drygt 1 miljard människor i 24 länder. Detta är några av dessa trender:

Sociala mediers effekt på vår livsstil – The Lifestyle Network Effect

Ju mer vi sammankopplar oss med andra konsumenter online, desto mer påverkar det vilka varor vi använder. Vilket i sin tur påverkar hur vi lever. Sociala medier och delningsekonomin är exempel på forum som gör att användningen av och kunskapen om nya varor sprids blixtsnabbt. Så många som 80 procent av de intervjuade i rapporten upplever att deras nätverkande på Internet har en effekt på deras livsstil. Samtidigt ökar fördelarna med andelen nätverkande konsumenter, till exempel bredare konsumentbaserad service.

Slutet på skärm-eran – AI ends the screen age

Idag får vi stor del av informationen till en skärm, exempelvis vår smartphone eller surfplatta. Artificiell intelligens, AI, gör det istället möjligt att interagera med både fysiska objekt och Internet utan att behöva använda någon av dessa skärmar. I framtiden blir så kallade wearables våra nya smartphones.

Smarta pendlare – Smart commuters

Pendlare vill kunna använda sin restid till och från jobbet på ett meningsfullt sätt. Därför handlar inte framtidens transporttjänster enbart om att kunna ta en person från A till B utan även att erbjuda en värdefull restid. Av de tillfrågade personerna i rapporten skulle 86 procent använda skräddarsydda personliga pendlingstjänster om de var tillgängliga.

Delad information – Netizen Journalists

Konsumenter delar allt mer innehåll och allt fler användare tar del av det innehåll som delas. Något som ökar den allmänna sociala medvetenheten och ger konsumenterna ökade möjligheter att göra sig hörda. Mer än en tredjedel av de intervjuade i rapporten anser att Internet även har ökat möjligheterna för så kallade ”whistleblowers” att avslöja brott och korruption.

Ta del av hela listan ”Tio techtrender från Ericsson” här >>

Källa: Dataföreningen

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons