Annons
Redovisning

Första mötet i gruppen för operativ samverkan med Skatteverket

Srf konsulterna ingår sedan starten, tillsammans med FAR, i Skatteverkets branschsamverkan inom redovisning och revision. Denna samverkan delas från och med nu in i två olika grupperingar; en strategisk del för större framtidsfrågor och en mer operativ del för en mer verksamhetsnära dialog i löpande frågor.

Text: Helen Bäckqvist

Srf konsulterna ingår sedan starten, tillsammans med FAR, i Skatteverkets branschsamverkan inom redovisning och revision. Denna samverkan delas från och med nu in i två olika grupperingar; en strategisk del för större framtidsfrågor och en mer operativ del för en mer verksamhetsnära dialog i löpande frågor.

Vid uppstartsmötet för den operativa gruppen gavs möjlighet att lyfta inkomna frågor och önskemål från såväl branschperspektiv som myndighetsperspektiv.

Under mötet diskuterades deklarationsförfarandet som just nu är högaktuellt. Skatteverket ser utifrån sitt perspektiv kontinuerligt över inkomstdeklarationsflödet och oavsiktliga fel.

Skatteverket beräknar att inkomstdeklarationer lämnas för 900 000 företag som bedriver sin verksamhet i enskild firma, handelsbolag eller fåmansaktiebolag. Byråanstånd söks och medges för ca 760 000 Ink1-deklarationer (unika personnummer). Många av deklarationerna lämnas av redovisningsbyråer som har medarbetare som är medlemmar, och Auktoriserade Redovisningskonsulter, hos Srf konsulterna. Som branschorganisation vill Srf konsulterna givetvis informera om de oavsiktliga fel som uppmärksammats.

  • Nya kunder läggs till i byråanståndet, men anstånd för kunder där uppdraget upphört tas inte bort då ansökan om anstånd skickas. Skatteverket kan inte kontrollera om anståndsansökan skickats från flera redovisningsbyråer, det vill säga både från den redovisningsbyrå som idag ansvarar för uppdraget och den som tidigare hade ansvaret för uppdraget. Det finns därför anledning att se över vilka kunder som anstånd ansöks för.
  • Huvudblanketten lämnas in utan näringsuppgifter, t.ex. NE, NEA eller N3A. Om näringsuppgifterna saknas anses deklarationen ofullständig och det finns risk för förseningsavgift. Här är det viktigt att det finns klara rutiner i de fall huvudblankett och bilagor lämnas vid olika tillfällen och någon del lämnas sent, d v s efter 15 juni.
  • Kvittensen vid filöverföring av näringsuppgifter är för otydlig, d v s det är inte alltid lätt att veta när någon del av filöverföringen har misslyckats. Ofta lämnar byrån uppgifter för flera företag samtidigt och om någon del misslyckats kan det vara svårt att veta vilken. Var därför uppmärksam på den information som lämnas och kontrollera att filöverföringen har gjorts i behörig ordning. Skatteverket kommer att förmedla exempel som visar hur de olika kvittenserna ser ut för att underlätta hanteringen.
  • Skatteverket har noterat att det endast är 4 % av Ink1, med byråanstånd, som lämnas den 2:a maj (4 maj förra året). Observera att den generösare anståndsplanen kräver att både byråanståndsansökan och näringsuppgifter lämnas elektroniskt.
  • Skatteverket har aviserat att de kommer att bli hårdare med deadlines för byråanståndslistor. Kompletteringar efter sista inlämningsdagen kommer att avslås. Då återstår det att söka ett individuellt anstånd.

 

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons