Annons
Branschaktuellt Lön Redovisning

Varning för nya bedrägeriknep som drabbar branschen!

Två av våra Srf anslutna företag har redan drabbats och vi vill uppmärksamma hela branschen att se upp för dessa lömska bedrägerier. Det handlar om en ny typ av bedrägerier där svindlarna ofta lyckas lura till sig stora summor, så kallad ”social engineering” där bedragaren utger sig vara någon annan. Ofta som någon i företaget med stora befogenheter. De kan till och med utge sig för att vara din kund.
Text: Tina Sjöström

Den här typen av brott är väldigt sofistikerade eftersom instruktioner om betalningar ser ut att komma från företagets VD, ekonomichef eller annan person i betydande ställning. För en anställd som får i uppdrag att utföra själva transaktionen finns sällan någon anledning att tvivla på riktigheten i uppgifterna. Ett vanligt tillvägagångssätt är att bedragaren kontaktar en anställd på ekonomiavdelningen och begär att denna ska genomföra en överföring. Mejladressen som används är en kopia på den riktiga adressen och mejlet är professionellt utformat. Ofta handlar det om att en större summa pengar ska föras över till ett konto utomlands. Genom att studera bolagets leverantörer och anställda, via publik information eller sociala medier, kan bedragarna vara väldigt trovärdiga.

Andra tillvägagångssätt är att bedragaren utger sig för att vara en leverantör till bolaget, kontaktar ekonomiavdelningen och meddelar att de bytt bankuppgifter. Det har också hänt att bedragare utger sig för att vara bolagets bank i försök att komma över inloggningsuppgifter till internetbanken.

Tidigare var den här typen av bedrägerier riktade till stora multinationella bolag, där betalningar och överföringar av större summor hör till vardagen, men så är det inte längre. Vi ser nu exempel på att denna typ av bedrägerier även riktar sig mot våra konsulter som har betalningsuppdrag åt kunder. Ett råd till alla i branscher där man har befogenheter att göra betalningar för kunders räkning är att dubbelkolla när belopp och mottagare skiljer sig från de dagliga transaktionerna.

Några viktiga råd:

  • informera personalen
  • lämna aldrig ut känslig information
  • var uppmärksam på ovanliga betalningsinstruktioner
  • gör inte avsteg från normala betalningsrutiner
  • var försiktig med att lämna ut känslig information som bankdetaljer på företagets hemsida och i sociala medier
  • Vid tveksamma fall kontakta kunden och be att få en bekräftelse gärna via mejl eller sms
Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons