Annons
Branschaktuellt Lön Redovisning

En bransch i förändring: Yrkesroller i ny tappning

På bara några år har redovisnings- och lönebranschen gått från manuella inmatningar och uträkningar till smarta system där kunden och medarbetaren gör en stor del av jobbet. I en artikelserie ska vi lyfta fram hur förändringen påverkar yrkesrollen och de krav som ställs på dig som är verksam.
Text: Tina Sjöström
Annons

”Det är jobbigt när kunden efterfrågar nya tekniska lösningar som jag ännu inte hört talas om.” Så uttrycker sig en redovisningskonsult på frågan om hur den pågående automatiseringen påverkar arbetet. För både redovisnings- och lönekonsulter har det dagliga arbetet förändrats mycket på kort tid, ny teknik kräver ändrade rutiner och en ständig uppdatering på nya funktioner. Arbetsuppgifter försvinner och nya tjänster växer fram. För att få en redogörelse i hur förändringen påverkat branschen och yrkesrollerna har vi samtalat med två personer som båda har lång erfarenhet. Det är Frans Blom från Modern Ekonomi och Maria Nordstrand från Visma Services.


Frans Blom

– Största skillnaden är att mer och mer händer via webben. De senaste två åren har mobila lösningar varit i fokus och allt fler sköter sina affärer via smarta telefoner. När jag började i branschen, ungefär vid millennieskiftet, jobbade vi mest med traditionella bokföringstjänster och knappade in verifikationer för hand i datorn. För vissa kunder var det inte ens dator som gällde utan gamla tidens grundböcker där man skrev och räknade ut allt för hand.

En stor del av jobbet har nu automatiserats och nya kunder förutsätter smarta system, vilket betyder att man som redovisningskonsult måste tänka om när det gäller vad man faktiskt levererar.

– Många fler måste börja tänka i banor som vad tjänsten man levererar är värd, inte hur många timmars jobb man utför. Vi har ett begränsat antal timmar vi kan utföra så avgörande för lönsamheten framöver blir andra sätt att ta betalt på istället för pris per timme. Att få upp lönsamheten och därmed ha möjlighet att höja lönerna är viktigt för att bli en attraktiv arbetsgivare och kunna rekrytera intressanta medarbetare.

– Det pratas mycket om att gå från att jobba med traditionell redovisning till att bli rådgivare. Men alla vare sig kan eller vill bli rådgivare. Det viktigaste enligt mig är att vara social och utåtriktad. Det finns fortfarande många kunder som efterfrågar den traditionella hjälpen och som inte vill göra den egna bokföringen via telefonen. Jag tror faktiskt det kommer att dröja många år innan yrkesrollen är helt förändrad.


Maria Nordstrand

– När jag började arbeta med löneadministration 1994 så gjorde jag beräkningar manuellt på hårda förtryckta kort. Det är bara drygt 20 år sedan. Den stora skillnaden för den som jobbar med lön är att man tidigare var den centrala personen som gjorde allt. Tog hand om inkommande data, hanterade det i systemen, såg till att lönen ut blev rätt och hanterade all typ av personaladministration. Nu är jobbet mycket mer decentraliserat. En stor del av rapporteringen sker av medarbetaren själv direkt i systemen. Det innebär att arbetet i dag inte är samma typ av jobb längre.

– Utvecklingen av HR- och lönesystem har de senaste åren eskalerat. En löneadministratör måste idag ha mycket mer IT-kompetens och förstå vad som sker i systemet när ett fel uppstår. Förut hade man en administrativ roll, nu arbetar man mer med konsultation och support. Man behöver vara mer av en controller snarare än administratör och även tycka att IT är roligt. Det betyder att kompetensen hos en löneadministratör breddats snarare än ändrats, eftersom du fortfarande måste ha koll på alla lagar och regler, precis som förut. Branschen kommer att efterfråga personer som drivs av att arbeta mer processorienterat. Jag tycker det är roligt att lönebranschen är så föränderlig. Frågan är väl vad som händer härnäst…


En bransch i förändring: Framtiden är inte så dramatisk – men vi måste vara på tårna >>

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons