Byrån har växt kontinuerligt sedan starten för sju år sedan. Nu söker man ytterligare en kollega som kan jobbet, är hen inte auktoriserad kommer hen att få göra den resan hos sin nya arbetsgivare.

– Vi prioriterar vår egen och de anställdas utbildning. Det händer mycket i branschen och lagar, regler och praxis förändras löpande. Att möta kraven på auktorisation och komplettera med kurser man behöver är ett bra sätt att säkra så att man kan ge kunderna rätt råd, menar Pia.

Nära kunderna

Ambitionen att jobba nära kunderna med rådgivning i stort och smått har varit en grundprincip sedan starten. Dels för att det är roligt, dels för att det är vad kunderna efterfrågar. Inte minst under den pågående pandemin. Frågorna om vilka bidrag och stöd som finns och vilka som kan få dem har varit många. Och inte alltid lätta att besvara.

– Vi har några större kunder med 10 – 20 anställda, men de flesta är mindre företag inom en radie på kanske tio mil, från Avesta i söder till Borlänge i norr med Hedemora i mitten. De är ensamföretagare eller har några anställda och eftersom många av dem dessutom tuffar på som vanligt är stöden inte aktuella för dem, men sådant är också viktigt att kunna förklara, understryker Erika.

Kundens ekonomiavdelning

Kundernas storlek betyder att Ekonomi & Redovisning i Dala Husby (en mindre ort utanför Hedemora där Erika och Pia bor) i praktiken tjänar som deras ekonomiavdelning. Med rådgivning på toppen. Det betyder också att antalet transaktioner inte är så stora att byrån slaviskt måste följa den stora trenden i branschen just nu.

– Vi jobbar med exempelvis automattolkningar av underlag och annan automatisering när det är nödvändigt. Det blir säkert vanligare över tid, men vi har inget system vi för in våra kunder i om de har ett system som fungerar. Det är snarast så att vi anpassar oss till deras rutiner. Som sagt har vi redan idag tonvikten på rådgivning i alla fall, berättar Pia.

Rätt kostym

Med viss reservation för pandemins oberäkneliga konsekvenser ser den närmaste framtiden synnerligen ljus ut för den lilla, växande byrån. Varje vecka tvingas man säga nej till uppdrag. Och med den nya kollegan ökar kapaciteten ytterligare. Men arbetsgivare och chefer var inget Erika och Pia tänkte sig vara när de startade.

– De rollerna har vi helt enkelt fått ta eftersom vi inte hinner göra allt själva och inte vill tacka nej till roliga uppdrag. Men ju fler vi blir på företaget, desto mer tid tar sådana bitar och ärligt talat hör det till det svåraste med att vara egen företagare. Bland annat därför tror jag inte att vi blir så mycket större än vi är nu. Men man ska aldrig säga aldrig, det har vi också fått lära oss som genom åren, avslutar Erika.