Anställning av tredjelandsmedborgare ska anmälas
En arbetsgivare som anställer en tredjelandsmedborgare ska senast den tolfte i månaden efter den kalendermånad då anställningen påbörjades göra en anmälan om detta till Skatteverket. Sådan anmälan görs på blankett SKV 1160.
Tredjelandsmedborgare
Med tredjelandsmedborgare avses en person som inte är medborgare i ett EU-land, i ett annat EES-land eller i Schweiz.
Är någon i den anställdes familj medborgare i ett EU/EES-land eller i Schweiz behöver någon anmälan inte göras. Någon anmälan behöver inte heller göras om tredjelandsmedborgaren samtidigt är medborgare i ett EU/EES-land eller i Schweiz, det vill säga har dubbelt medborgarskap.
Från och med 1 augusti
De nya reglerna gäller för alla nya anställningar som sker den 1 augusti 2013 eller senare, men inte för personer som redan är anställda före det datumet.
Innan anställningen påbörjas måste arbetsgivaren kontrollera att tredjelandsmedborgaren har arbets- och uppehållstillstånd i Sverige. Arbetsgivaren ska också spara en kopia av handlingen så länge anställningen pågår och minst tolv månader efter att den har upphört.
Skatteverket, SKVFS 2013:7