Branschaktuellt

Arbetsförmedlingen ökar servicen till arbetsgivare

Under 2014 lanserade Arbetsförmedlingen en långsiktig satsning för att stärka sina kontakter med arbetsgivarna. För att förbättra detta arbete ytterligare introducerar man nu en ny tjänst – företagsrådgivare.
Text: Tina Sjöström

Under 2014 lanserade Arbetsförmedlingen en långsiktig satsning för att stärka sina kontakter med arbetsgivarna. För att förbättra detta arbete ytterligare introducerar man nu en ny tjänst – företagsrådgivare.

Företagsrådgivarna ska jobba strategiskt mot arbetsgivare i hela landet och även vara ett stöd till det lokala näringslivet. De ska också bistå sina kollegor med ny kompetens för att öka kunskaperna om olika branscher. Det huvudsakliga syftet med företagsrådgivare är att underlätta för arbetsgivare att hitta rätt kompetens och därmed få till en bättre matchning på arbetsmarknaden.

– Förra året hade vi 1,2 miljoner fler kontakter med arbetsgivare jämfört med för två år sedan, då vi lanserade vår nya arbetsgivarsatsning, säger Mikael Sjöberg, generaldirektör.
– Idag är vi fler som jobbar med arbetsgivarkontakter. Och nu inför vi en helt ny tjänst i syfte att öka och fördjupa vår service till arbetsgivarna. Ambitionen är att ha cirka 200 företagsrådgivare på plats i början av 2017.

Under det kommande året lanserar Arbetsförmedlingen även nya digitala lösningar för att utveckla servicen mot arbetsgivare ännu mer. Med digitala tjänster kan arbetsgivare hitta rätt medarbetare ännu effektivare samtidigt som tid från arbetsförmedlare frigörs. Arbetsförmedlingen får då större möjligheter att utöka sin uppsökande verksamhet gentemot företag och fler arbetsförmedlare kan jobba renodlat med arbetsgivarfrågor.

Källa: Arbetsförmedlingen

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons