Annons
Lön

Berör automatiseringen verkligen mig?

När trender kommer och går kan det vara svårt att veta vad som är bestående.
Text: Zennie Sjölund

I vår föränderliga värld är inte informationstillgängligheten utmaningen, snarare att kunna sortera vad som är viktig för mig i min yrkesroll. Begreppen digitalisering, automatisering och globalisering kan kännas abstrakta och avlägsna. Men vi är mitt uppe i förändringar av våra yrkesroller, och om du tänker efter så är du redan med!

Digitalisering påverkar de flesta branscher eftersom det blir allt större krav på information. Vad menas då med digitalisering? Det finns två delar i begreppet, först teknisk digitalisering för omvandling till digital form, och sedan digitalisering som hänvisar till ökad samhällelig digitalisering för ökad användning av datorer och internet i samhället. Vad är det då digitaliseringen bidrar till? Den medför bland annat att automatisering (även kallat automation) ges mer utrymme att införas och arbetsuppgifter utförs av maskin eller teknik istället för en människa. I denna utveckling gäller det att hänga med. Omvärldsanalys är inte längre en lyx för en liten grupp på stora företag utan en förutsättning för de flesta verksamheter. Fenomen som Swish, E-faktura och digitala brevlådor möjliggörs av den teknikutveckling som redan har skett. Använder du någon av de funktionerna? Se på vilka tekniska verktyg du använder i din yrkesutövning, det som idag anses som självklart i löneprocesserna och arbetet kring dessa. Hur många mejl hanterar du per dag? Scannar du underlag? Skickar du bankfiler eller rapporterar underlag för tjänstepension via webbportal? Använder du appar? Detta är en del av digitaliseringen och automatiseringen, något som de flesta av oss ser som självklarheter att nyttja i arbetet idag. Det bidrar till att tidskrävande uppgifter sker automatiskt och att fokus kan läggas på annat, kvalitetssäkring av arbetet, uppföljning och proaktivitet. Fördelar som att vi till exempel inte behöver registrera tidrapporter för hand och att viktiga underlag kan finnas lättillgängliga på gemensamma lagringsutrymmen som kan behörighetsstyrkas.

Så kommer vi till globaliseringen, påverkar den mig i min roll som lönekonsult? Ja, visst påverkar den. I olika grad beroende på vilken verksamhet som du är involverad i. De moderna kommunikationerna har gjort att världens länder och folk knutits samman och fått en mer gemensam ekonomi, kultur, politik och miljö. Arbetsmarknaden förändras och även vilka personer vi hanterar ur löneperspektiv såsom gränspendlare, experter, gästarbetare, men också i anpassning av regler för att möta förändringar när till exempel EU-förordningar ska efterlevas.

Utvecklade förutsättningar ger nya möjligheter och en del förändringar sker utan att vi egentligen reflekterar över dem. Om vi jämför lönekonsultens arbetssituation idag och de verktyg som finns tillgängliga med hur det såg ut för tio, femton, tjugo år sedan så är det stora framsteg som har gjorts. I kölvattnet av globalisering, automatisering och digitalisering så påverkas även du som lönekonsult. Det har också medfört att lönekonsultens roll har förändrats och kommer att fortsätts förändras. I en nyligen publicerad undersökning från The Hackett Group har ett antal kompetensområden identifierats som viktiga att förtydliga och utveckla utifrån en studie baserat på svar från ca 100 globalt representerade företag från olika sektorer. Löneprocesser i olika länder medför olika typer av rapportering men har gemensamma nämnare och resultatet av undersökningen kan föras över på såväl små som stora, svenska som internationella företag. I studien från Hackett Group har följande visats sig vara utmärkande för de organisationerna med framgångsrik lönehantering:

  • omfattande kontroller av lönearbetet,
  • hög grad av automatisering med snabbare beslutsprocess,
  • standardiserade verksamhetsprocesser.

När löneprocesserna kan hanteras med proaktivitet, strategisk planering, möjlighet för löneansvariga att påverka och samarbeta leder detta till en mer effektiv och värdefull lönehantering, och lön som kompetensområde blir mer uppskattat och värdesatt. Men tekniken i all ära, så är ändå de viktigaste förmågorna dem som du själv besitter som lönekonsult, där utgör relationsskapande en stor och mycket viktig del.

Kompetensområden att förtydliga och utveckla enligt 2015 Payroll Skills and Talent Study

Analytisk

Förmågan att förstå och identifiera vad värdet av informationen i lönehanteringen innebär för verksamheten, utifrån hela löneprocessen och det som kommer före och efter.

Relationsskapande

Förmågan att arbeta över hela organisationen i dess beslutsfattande för att påverka processer, hantering, policyer och teknik för att effektivisera och standardisera.

Företagsmedveten

Förståelse för verksamheten för att kunna bedöma vilka delar av processer som hela organisationen använder eller vilka som bör tas standardiseras.

Kommunikativ

Förmåga att presentera, skriva, förmedla information klart och tydligt, lyssna in och hantera information från andra.

Problemlösande

Förmåga att hitta lösningar på svåra och komplexa frågor. Till exempel att hantera integritetsfrågor, eller hur man ska få övriga organisationen att öka användning av Self Service.

Ständigt utvecklande

Förmågan att se förbättringsmöjligheter i lönevardagen som t ex analys av varför olika situationer uppstår kring löneberäkningar, förfrågningar, retrohantering.

Serviceinriktad

Inställning och förmåga att fokusera på leverera och upprätthålla hög kvalitet i service, processer och aktiviteter så att verksamhetens mål uppfylls.

Levererande

Förmågan att hantera mottagande, externa/interna partners och enheter för uppfylla avtal.

Källa: The Hackett Group

Swish, e-faktura och digital brevlåda

Swish En tjänst som utvecklats för att erbjuda en enkel och trygg mobil tjänst för direkta betalningar för privatpersoner och företag. I december 2012 lanserades Swish för privatpersoner och sommaren 2014 lanserades även möjligheten för privatkunder att använda Swish för betalningar till anslutna företag, föreningar och organisationer.  www.getswish.se
E-faktura e-faktura innebär att företag skickar fakturor elektroniskt till fakturamottagarens Internetbank.Fakturamottagaren får en avisering i sin Internetbank om e-fakturan och kan betala den genom att godkänna den. Bankernas system kopplades samman 2002 så att företagen via ett bankavtal kunde nå alla sina privatpersoner oavsett internetbank. De banker som kallade systemet e-giro bytte benämning på det till e-faktura 2005 för att få enhetlig terminologi. www.e-faktura.com
Digital brevlåda En digital brevlåda är ett eget säkert utrymme på en server dit bara användaren har tillgång. Man loggar in på sin digitala brevlåda med mobilt BankID och kan där ta emot myndighetspost och post från anslutna företag som till exempel elbolag, banker och försäkringsbolag.
Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons