Annons
Fokus Arbetsplats

Centera Outsourcing: Med känsla för allas bästa

Relativt få och noga utvalda kunder, en ung personalstyrka och målbilden att driva ett litet företag med storbolagsperspektiv är framgångsreceptet för Centera Outsourcing. – Vi har ett extremt nära samarbete med våra kunder, säger VD Johan Fellenius.
Text: Tina Sjöström

Centera Outsourcing startades 2002 av Johan Fellenius tillsammans med ytterligare fem personer, vars aktier Johan så småningom kom att förvärva. Efter att ha drivit byrån själv i några år kände Johan att han behövde en kompanjon för att komma vidare och valet föll på Jenny Werbes.

– Målet är att driva en familjär byrå, både när det gäller kunder och anställda, säger Johan. Personalen är delaktig i beslutsprocesser och alla kan tycka till, här har vi högt i tak.

Han ser att jag blickar upp mot taket flera meter ovanför mig i den charmiga innerstadsvåningen där kontoret är inrymt och tillägger med ett leende: – I dubbel bemärkelse.

På Centera Outsourcing är man noggrann i urvalet av kunder, ett av kriterierna är att bolagsformen ska vara aktiebolag. Man har heller inga kunder i branscher som hanterar kontanter.

– Vi har relativt få kunder, bara 110 stycken, berättar Jenny. Vi har heller inte så många riktigt små företag utan försöker satsa på det lite större segmentet. En stor del av vår framgång kommer av att vi väljer kunder där vi känner att vi kan åstadkomma något, kunder som själva är intresserade av sin redovisning. Till oss kan man således inte komma med årets kvitton i en kasse inför bokslutet. Vi ser oss som våra kunders ekonomichefer och hjälper dem att fatta rätt beslut innan det blir fel.

– Jag skulle vilja säga att vi har ett extremt nära samarbete med våra kunder, fortsätter Johan. När våra kunder har växt så har vi också gjort det. I vårt yrke är det viktigt att trivas på arbetsplatsen eftersom arbetet ofta är intensivt. Har man kunder som är krångliga och fungerar mindre bra så smittar det av sig på personalen, det blir helt enkelt inte lika kul att gå till jobbet då. Nyckeln till vår framgång är helt klart att vi har lyxen att kunna välja våra kunder.


Foto: Malin Sydne

Både Johan och Jenny tycker att de kompletterar varandra bra. Jenny driver det dagliga jobbet på byrån och Johan ser till att det finns tillräckligt att göra.

– Vi är inte bäst på handelsbolag, enskilda firmor och privatpersoner. Därför har vi valt bort dessa, berättar Johan. Däremot är vi superduktiga på aktiebolag som omsätter mellan 5 och 300 miljoner. Vår drömkund har en omsättning på 15-50 miljoner, då är det både lätt för kunden att räkna hem tjänsten och lätt för oss att leverera det kunden efterfrågar. Vi tittar alltid långsiktigt på våra samarbeten och vill hellre tjäna lite under lång tid än mycket på kort sikt.

– Trots att vi verkar i en bransch med regelbundna arbetstoppar så förekommer inte övertid här hos oss, fortsätter Jenny. Vi har lärt oss att om man arbetar längre än åtta timmar med ekonomi presterar man minder bra. Då är det lätt att börja tänka fel vilket innebär att nedlagt arbete måste rättas och tar längre tid, tid som våra kunder helt enkelt inte vill betala för.

Digitaliseringen i branschen välkomnas av både Johan och Jenny men ingen av dem anser att den ersätter det personliga mötet.

– Vi träffar våra kunder ofta, det är fortfarande lika viktigt, säger Jenny. Vi släpper till exempel inte den första rapporten till kunden utan att vi träffas så att de förstår vad vi levererar. Det är toppen att materialflödet automatiseras men det går inte att komma ifrån att man måste träffa kunden för att få en bra relation. Vi välkomnar att våra anställda bjuder ut kunderna på lunch då och då.


Johan Fellenius och Jenny Werbes. Foto: Malin Sydne

– Vi har under alla år även vinnlagt oss om rutiner och dokumentation så när Reko kom var det inget nytt för oss, berättar Jenny. Varje höst går vi under åtta veckor igenom Reko-boken med personalen och har ett internt prov så att vi vet att alla känner sig säkra. Med en trygg grund blir arbetet både enklare och roligare.

– Vi var en av de första byråerna i Stockholm som blev kvalitetsgranskade, lägger Johan till. Inför den kontrollen var vi oerhört laddade och väl förberedda, trots att vi inte riktigt visste vad som förväntades. Det gick bra, vi fick en guldstjärna. Vi fick nedslag på två saker som var enkla att åtgärda. Nu ser vi fram mot vår andra granskning som sker i höst.

Centera Outsourcing har idag 13 personer anställda och är en rätt ung personalgrupp. Den yngsta är 24 år, Jenny och Johan är äldst med sina 42 år. Trots den relativt låga åldern så har många i personalen arbetat på byrån länge.

– Vi har utvecklingssamtal två gånger per år, berättar Jenny. Sen har vi en gedigen personalhandbok som vägledning, vi har regelverk att luta sig mot så att alla vet vilka förväntningar vi har och känner sig trygga. Sen har vi roligt tillsammans också.

– Vi åker på personalkonferens utomlands varje år, fortsätter Johan. Regelbundna personalaktiviteter som gemensamma middagar eller en tur till Gröna Lund försöker vi också hinna med.

– Vi har ett stort fokus på att bygga och stärka våra team, säger Jenny.

På Centera Outsourcing anställer man gärna nyutexaminerade, både från yrkeshögskolor och de med en färsk civilekonomexamen.

– Det bästa för oss är att få utveckla personen från grunden, säger Jenny. Vi vill ha rätt person som gillar att träffa folk, yrket lär man sig efter hand. Många är väldigt drivande och vill lära sig allt på en gång men det säger vi nej till. Vi har utvecklingsplaner för alla och håller en röd tråd.

För att kunna växa ytterligare och fortsätta leverera samma höga kvalitet skapade bolaget i våras en ledningsgrupp.

– Ett av våra mål är att växa till 20-25 medarbetare, säger Johan. Då är det nödvändigt med en ledningsgrupp så att inte all planering hamnar på mig eller Jenny. Ledningsgruppen består av våra Auktoriserade Redovisningskonsulter och de som varit här längst. För bolagets framtid är det viktigt att fler ser möjligheter i våra befintliga affärsrelationer.


Foto: Malin Sydne

I höstas, vid Srf konsulternas årliga kongress, delades utmärkelserna Årets Auktoriserade Redovisningskonsult och Årets Auktoriserade Lönekonsult ut för första gången. Vinnaren i redovisningsklassen blev Jenny Werbes, något som flera av Centera Outsourcings kunder uppmärksammade.

– Det dök upp flera blombud och många kunder hörde av sig, berättar Johan. Det här ger så klart ringar på vattnet för oss. Jenny är svinduktig men det är ju mycket bättre med en sådan här utnämning, där nomineringen dessutom gjorts av en i personalen, än att jag säger det.

Centera Outsourcing
Startår: 2002
Ägare: Johan Fellenius och Jenny Werbes
Omsättning: Siktar på 10 miljoner i år
Anställda: 13
Kuriosa: Centera betyder ”ha känsla för” på latin

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons