Christina Stielli vet vad hon pratar om. Hennes föreläsningar om stress, arbetsglädje och medarbetarskap grundar sig på egna erfarenheter.

– I mitten av 90-talet trodde jag att jag var oumbärlig i mitt yrke, berättar hon. Jag var verksam i en hektisk bransch och företaget styrdes från USA, företagsledningen kunde inte ens stava till vab. Under lång tid försökte min kropp berätta för mig att jag skötte mig dåligt men jag vägrade lyssna. Till slut gick det inte längre, jag var en av de första som ”gick in i väggen” – och det rejält.

Christina blev sjukskriven och hade en tung period i livet.

– Jag fick leta mig fram till mig själv igen, till en sundare tillvaro. På den här tiden fanns det inga rehabprogram eller stresscoacher utan jag fick själv komma underfund med vad jag var tvungen att ändra på och hur jag skulle göra för att må bra igen. Tack vare det har jag hittat en ny livsstil som också ligger till grund för det jag föreläser om. Det absolut viktigaste att tänka på är att det inte bara är arbetsgivarens ansvar att stressen inte blir negativ, det största ansvaret vilar hos individen själv. Jag har fortfarande lätt för att stressa upp mig men jag känner igen signalerna och kan hantera dem.

Vad är det då som ligger till grund för den ökande stressen?

– Många säger att det handlar om tidsbrist, säger Christina. Det finns ingen tidsbrist, alla har 24 timmar om dygnet. Däremot har vi en tidspress eftersom vi ofta försöker få in 28 timmars aktiviteter under ett dygn. Då blir det jobbigt.

– Kalkylen är ganska enkelt, förklarar hon vidare. Utgå från de 24 timmar du har och plocka bort de timmar som går åt en vanlig vardag. Först kan du bocka av sju timmar för sömn, vilket är vanligt, och nio timmars arbetsdag inklusive lunch. Enligt socialstyrelsen lägger vi i snitt fyra timmar per dag på ”hushållsarbete” – handla, laga mat, gå på toa, duscha, städa och sådant. Om vi räknar med en timmes resa till och från jobbet så har du tre timmar kvar på dygnet att använda fritt. Och det är på de tre timmarna de flesta försöker pressa in så mycket som möjligt. Det är barnens aktiviteter, egen träning, träffa vänner, hålla koll på sociala medier och träffa arbetskamrater på en after work. Jag gjorde likadant och det tuffaste för mig var när jag blev tillsagd att plocka bort det som var onödigt. Och det är just det som är grejen med oss som stressar, vi tycker inte att vi gör något onödigt.

ChristinaStielli_5
Christina Stielli  Foto: Kristian Pohl

Christinas föreläsningar handlar egentligen inte om arbete utan om individen, vilket ansvar man själv har och hur man kan påverka sin situation.

– Man kan säga att jag pratar om ett träningsprogram för hjärnan. Det vi tränar på blir vi också bra på, det gäller även hjärnan och inte bara kroppen. Om jag gör 20 situps varje dag blir jag till slut väldigt bra på det. Om jag tränar på att gnälla så blir jag bra på det. Många säger att ”jag är så här, folk får ta mig som jag är” och menar att beteendet inte går att påverka. Det gör det i högsta grad. Tänk på att inte fastna i gnäll, det är otroligt destruktivt och även smittsamt. Man får helt enkelt bestämma om man ska vara den som lyser upp rummet när man kommer eller när man går.

Att träna hjärnan är inte så svårt enligt Christina. Är det något på jobbet du är arg på så kan du antingen acceptera det eller försöka påverka. Att påverka är inte att gnälla, påverkar gör du genom att gå till chefen och berätta vad som inte fungerar. Det gäller att få makten över sin egen tillvaro.

– Hjärnan fastnar lätt på det som är tråkigt och det har med vårt förflutna att göra. Hjärnan har inte uppgraderats på 40 000 år och förr var den tvungen att fokusera på det jävligaste för att människan skulle överleva. Den har alltså lättare att måla fan på väggen än att uppskatta det vackra. Men jag vet att vi kan omprogrammera vår hjärna rätt dramatiskt, det är något jag brinner för och tränar på varje dag. Skriv ner tre saker du är tacksam för och tre saker du tycker att du gjort bra samt ge någon en komplimang. Det är svårare att stressa om du skrivit ner det du gjort bra under dagen. Fortsätt med det under 20 dagar så ska du se att det får effekt. Hos några företag som provat detta har lönsamheten ökat och medarbetarna mätbart mått bättre. Det har helt enkelt blivit ett betydligt bättre arbetsklimat.

Christina Stielli håller inte bara föreläsningar och utbildningar, hon är författare också.

– När jag gick på gymnasiet var min dröm att bli författare. En lärare jag hade sa till mig när jag lämnade in en uppsats: ”Det är lika bra du slutar skriva för det här är bar skit”. Då slutade jag skriva. Tack och lov hittade jag så småningom tillbaka till min dröm. När jag var 40 år gick jag kurser och lärde mig mer om skrivande. Jag skrev ett manus som ingen ville ha. Men jag gav inte upp utan skrev ett till och då fick jag napp från ett förlag och kunde ge ut min första roman. Sen dess har jag skrivit sju böcker. Med detta vill jag påminna alla att det aldrig är för sent att hitta tillbaka till sin dröm.

Christina har också valts till Årets talare, kvinna både 2014 och 2015 och är nominerad för 2016.

– Jag är en av få som pratar om lite mer luddiga saker, saker som de flesta inte riktigt begriper. Jag pratar inte om hur du ska nå dina mål eller blir framgångsrik utan hur du ska klara skiten i livet. Och jag tror att alla vill känna att det faktiskt finns en möjlighet att klara det.

– Vi driver företag och arbetsplatser utan att ta hänsyn till hur hjärnan fungerar, något som borde vara rätt relevant. Hjärnan hatar förändring, det är därför omorganisationer ofta blir dramatiska. Om man genomför förändringar – omorganisationer, systembyten, ägarbyten – och tar hänsyn till hur hjärnan fungerar så går det så mycket smidigare. I mitt nästa liv tror jag att jag ska bli hjärnforskare!