Annons
Digitala trender

Den digitala kompetensen högre än någonsin

I dagarna kom den årliga studien av svenska folkets internetvanor. Den visar bland annat att användandet av internet är högre än någonsin och de som använder internet idag är inte bara de som tidigt tog sig an tekniken. Den digitala klyftan sjunker stadigt, något man bör förhålla sig till när man levererar digitala tjänster.
Text: Tina Sjöström
Annons

Det är intressant att läsa rapporten, som är indelad i olika kategorier. Hur internet används i arbetet, hur vi kommunicerar, använder sociala plattformar och hur vi värderar information. Jag fastnade en stund vid avsnittet ”främsta informationskällorna”. Det visar sig att nästan 60 procent ser Google som den främsta informationskällan och bara 10 procent anger morgon-, kvälls- och dagstidningar. Och så få som fyra procent angav SVT som den främsta informationskällan. När det gäller främsta nyhetskälla kommer Aftonbladet i topp följt av Dagens Nyheter.

En annan intressant detalj är att yngre personer värderar information på internet mer skeptiskt än äldre personer. Äldre tenderar att i större utsträckning anse att det mesta de tar del av på internet är pålitligt. Det visar sig också att män tycker att information på internet är pålitlig i högre grad än vad kvinnor gör.

Av de svenskar som har en smartphone är det 9 av 10 som använder mobilt BankID, något som stadigt ökar. I åldersgruppen 26-35 år är det vanligast att använda mobilt BankID, ungefär 96 procent. Men även i åldersgruppen 66-75 år ses en kraftig ökning, nära tre fjärdedelar av dessa personer med en smartphone använder mobilt BankID. När det gäller Swish är det 80 procent av alla smartphoneägare som använder detta betalsättet, mer än en fördubbling på två år.

Vill du veta mer om årets rapport, Svenska folkets internetvanor 2017 så hittar du den här >>

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons