Annons
Fokus Arbetsplats

Diem Ekonomibyrå AB: Nästa anhalt Blå hallen

Tre modiga och driftiga affärskvinnor driver en välmående redovisningsbyrå, förmodligen en av Sveriges mest prisade. Modet att satsa och utvecklas har, tillsammans med grundfilosofin kompetens, kvalitet och personligt bemötande, gett en stadig tillväxt för Diem Ekonomibyrå i Enköping.
Text: Tina Sjöström

För sju år sedan gjorde Konsulten ett reportage om Diem Ekonomibyrå i Enköping. Då var man nio personer med en målsättning att bli 15, man hade en löneavdelning där man såg stor tillväxtpotential och det fanns funderingar på att starta kontor på ytterligare en ort. Eftersom Diem vunnit ett flertal utmärkelser de senaste åren blev vi nyfikna på hur de utvecklats sedan sist och vad de gjort rätt.

Diem Ekonomibyrå leds och ägs av Elisabeth Ohlström, Karin Haeger och Inger Torstensson. Elisabeth och Karin, tillsammans med en tredje ägare, startade byrån för ungefär 15 år sedan, Inger kom in några år senare. Lokalerna de sitter i nu är fräscha och ombonade och vi slår oss ner i konferensrummet K2. Anspelningen på redovisningsyrket går inte att ta miste på, det finns fler konferensrum och naturligtvis heter de K1, K3 och K4.

Hög efterfrågan och stark tillväxt

Hur har företaget då utvecklats sedan vi pratades vid sist. Målet på 15 personer har överstigits med råge. Idag är man 21 medarbetare och ytterligare en är på väg in. Löneavdelningen har, som man trodde, varit en tillväxtfaktor. Diem har många rena löneuppdrag och tre personer som jobbar övervägande med lön.

– Vi har haft en betydligt högre efterfrågan på alla våra tjänster än vi trodde, säger Inger Torstensson. Och när vi får det, ja då ställer vi upp.

– Vår största utmaning har varit att hitta personal med hög kompetens, fyller Karin Haeger i. Det är många som är duktiga på den löpande redovisningen, till sådana tjänster har vi ofta många sökande. Däremot är det svårare att hitta personal som har längre erfarenhet av redovisningsyrket.

Att man trots denna svårighet har en hög kompetens på byrån syns när man tittar på väggen där certifikat för Auktoriserade konsulter är upphängda. Hela tio stycken, åtta Auktoriserade Redovisningskonsulter och två Auktoriserade Lönekonsulter. Jag konstaterar att det bara är kvinnor på byrån och undrar om det är en strategi.

– Absolut inte, säger Elisabeth Ohlström. Men det är mest kvinnor som sökt jobb hos oss. Vi har genom åren inte haft fler än tre män som sökt och ingen av dem hade tillräcklig kompetens.


En stor del av personalen hos Diem Ekonomibyrå samlad.

Framgångsrecept

Under de senaste åren har Diem inte bara haft en ökad tillväxt, de har även vunnit ett flertal utmärkelser. År 2016 blev de utsedda till ett Superföretag av Veckans Affärer, 2018 fick de ta emot utmärkelsen Årets Byrå vid Srf dagarna och i år har de blivit utsedda till Årets företagare både lokalt (i Enköping) och regionalt för Uppsala län. Nu i höst väntar Sverigefinalen av Årets företagare i Stockholms stadshus. Vad har de gjort rätt?

– En av anledningarna till vår framgång är att vi anställt nya personer efterhand och hunnit ta hand om dem, säger Karin. Vi har lyckats vara en attraktiv arbetsgivare genom hela tillväxtresan.

– Vi är transparanta, fortsätter Inger. Hela personalen vet alltid hur det går för företaget, bland annat har vi tre nyckeltal som vi alltid följer upp.

– Personalen är vår styrka, helt klart, säger Elisabeth. Tack vare att det är många drivande personer så har vi ett ständigt inflöde av nya kunder. Och då behöver vi bli ännu fler.

– En stor del av framgången beror också på att vi gjort satsningar i rätt tid, säger Inger. Vi har även varit duktiga på att synas i våra nätverk, tillsammans med ett bra jobb har det gett ringar på vattnet. Vi är noga med att jobba enligt våra värdeord som är kompetens, kvalitet och personligt bemötande. Något som gett nöjda kunder som rekommenderar oss till andra.

Delat ledarskap

Ytterligare en trolig framgångsfaktor för Diem Ekonomibyrå är det delade ledarskapet mellan de tre delägarna. Deras olikheter har varit företagets styrka.

– Man kan väl säga att vi är extremt olika som personer, säger Elisabeth. Vi kompletterar varandra och är varandras stöd. Vi umgås inte på fritiden och hade troligen inte varit kompisar om inte företagandet fört oss samman.

– Jag tror att de flesta som är ensamma ägare har det tufft, fortsätter Inger. Vi tre har samma engagemang och samma mål. Det är en oerhörd fördel vid tuffa beslut och när något känns tungt.

– Att kunna ta sig an svårigheter och utmaningar från olika infallsvinklar är helt klart en stor fördel, fyller Karin i.

Om ett år kommer Elisabeth att gå i pension så redan nu har trion börjat fundera på den förändringen.

– Vi tänker rekrytera en person som bland annat ska jobba med HR, säger Karin. Elisabeth har den rollen nu. Det är en så pass viktig funktion så det ska ingen av oss andra göra vid sidan av allt annat som ligger på oss. Vi måste tänka smart så vi två fortsatt orkar med och tycker det är kul.


Karin Haeger, Elisabeth Ohlström och Inger Torstensson.

Vilka har varit de största utmaningarna under er tillväxtresa?
– Planeringen och fördelningen av uppdrag, säger Elisabeth. Att anpassa personal och kunder till varandra så att rätt person gör rätt sak. Om kemin mellan konsult och kund stämmer så löper arbetet så mycket bättre vilket ger en bättre lönsamhet i slutändan. Just den planeringen har vi lagt mycket tid på.

– System som fungerar till fullo, fortsätter Inger. Vi har inte hittat något bra system för intern planering vilket har landat i att vi jobbar i Excel-ark med den biten. Programleverantörerna säger gång på gång att de ska tänka på det men inget händer. Digitaliseringen har ju varit en utmaning i sig, både kompetensmässigt och ekonomiskt. I höstas tog vi beslutet att ställa om alla kunder till det digitala flödet, nåja riktigt alla är ju inte med på tåget men de flesta. Det känns som ett bra beslut.

Kan ni komma på något ni hade kunnat göra annorlunda?
– När vi tänker tillbaka så kan vi ångra att vi var lite senfärdiga med nyanställningar i början, berättar Inger. Vi jobbade på själva tills vi hade kniven på strupen. Vi var lite för försiktiga helt enkelt och det ledde till alldeles för mycket övertid för oss tre. Vi har knappt hunnit fira våra framgångar, ett glas bubbel med personalen har det blivit.

Snart tävlar ni om att bli Årets företagare i Sverige 2019. Hur tänker ni kring det?
– Vi tänker precis som vi tänkte när vi åkte till regionfinalen i Uppsala, säger Elisabeth. Vi såg fram mot en god lunch på slottet och hade inte en tanke på att vi skulle vinna. De andra nominerade verkade så duktiga. Vi hade inte ens förberett något tacktal.

– Så nu ser vi fram mot en kul fest i Blå Hallen i Stockholms Stadshus, fortsätter Karin. Och vi förbereder nog inget tacktal den här gången heller. Går det så går det.

Framtidsplaner?
– Vi kommer att satsa mer på rådgivning, säger Karin. Det personliga mötet tror vi stenhårt på, speciellt när så stor del av uppdragen sker digitalt. Vi fortsätter göra det som underlättar för kundens företagsresa.

– För första gången på alla dessa år har vi tagit in en extern styrelseordförande, berättar Inger. Vi får in en person med helt andra kontaktvägar och strategier så vi hoppas på ännu bättre struktur och hjälp med både rådgivning och utbildning av vår personal.

– Fram till nu har det ju bara varit vi som suttit på alla stolar, säger Elisabeth. Vi har haft för många uppdrag själva för att kunna driva ett aktivt styrelsearbete. Nöjda kunder och medarbetare är det vi mäktat med.

– I framtiden är det kanske inte otänkbart med ett kontor på annan ort.

Om ni skulle ge ett enkelt tips till andra i branschen, vad skulle det vara?
– Våra anställda känner stolthet över sitt jobb och vet värdet av en bra redovisning. Vi har inga paketlösningar för kunder, för oss är varje kund unik, så vi jobbar i stort sett mest med timpris. För oss passar det bra, säger Inger.

– Jag känner en stolthet över att vi skapat så många arbetstillfällen på orten, säger Karin. Vi har många samarbeten och i de flesta fall gör vi affärer lokalt. Sen är vi engagerade i Nyföretagarcentrum, Ung Företagsamhet och kvinnojouren. Lokala engagemang skapar affärsmöjligheter.

– Digitalisering ihop med rådgivning och det personliga mötet, samt bra personal. Det är grejen. Och glöm aldrig att ha kul på jobbet, säger Elisabeth avslutningsvis.

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons