Annons
Fokus Arbetsplats

Account IT: Digitala lösningar underlättar byråarbetet

Redovisningsbyrån Account IT i Danderyd har valt att satsa rejält på tekniska hjälpmedel. – Att ligga i framkant när det gäller digitala lösningar betyder effektivitet, säger Sussie Ahlberg. Det är kostnadseffektivt för kunden och tidseffektiv för oss som jobbar. Man kan inte göra bättre investeringar än så.
Text: Tina Sjöström

Sussie Ahlberg startade Account IT för 20 år sedan. Teknik har, vid sidan om ekonomi, alltid varit ett stort intresse.

– Jag skaffade min första dator redan som tonåring, på 80-talet, minns Sussie. En Commodore Vic 20. Det var ganska ovanligt på den tiden att som tjej intressera sig för datorer, men jag har vuxit upp med flera bröder och en mycket teknikintresserad pappa, så för mig var det helt självklart. Teknikintresset har sedan hängt med.

Redan på ett av sina första jobb såg Sussie möjligheter med teknikutveckling.

– Fakturorna skrevs på skrivmaskin, vilket var helt vansinnigt. På kontoret fanns en Victordator så jag bad en vän bygga ett program så att vi via den skulle kunna skriva våra fakturor. Programmet var så klart dos-baserat så det var bara jag som kunde använda det. Men faktureringen blev mycket enklare.

Ofta först

Account IT har alltid legat steget före när det gäller tekniska hjälpmedel och digitala lösningar. Redan 1996 publicerades företagets hemsida, troligen den första redovisningsbyrån i Sverige med en egen web vid den tiden. Elektronisk fakturahantering hakade man på så fort det var möjligt.

– Vi implementerade elektronisk fakturahantering för fem år sedan, berättar Sussie. Först var det svårt att få igenom det hos kunderna, det var helt enkelt för nytt, men sedan tre år kör vi skarpt för de flesta av våra kunder.

Account IT har många kunder i IT-branschen, något som bidragit till att man ligger så pass långt fram tekniskt sett.

– För flera av våra kunder är tillgängligheten det viktigaste, menar Sussie. När kunden är väldigt IT-mogen ställs högre krav på oss som tjänsteleverantör. Många av våra kunder har till exempel inget kontor utan är helt digitala. Då är det elektronisk rapportering som gäller och möjlighet att komma åt allt material via webblösningar.

Account IT har också ett väl utvecklat samarbete med programvaruleverantören Hogia.

– Vi har bollat idéer och kommit med förslag till vidareutveckling av deras digitala lösningar, berättar Sussie. De har lyssnat och, i våra ögon, utvecklat programmen till mycket bra produkter.

Egen app

Enligt Sussie är Account IT enda redovisningsbyrån i landet som har utvecklat en egen app. Där kan du bland annat räkna ut bilförmån, fylla i körjournal, göra löne- och skatteberäkningar, omvandla valutor och hålla reda på viktiga datum. Appen är i dagsläget nedladdad över 2 000 gånger.

– Idén fick jag för två år sedan när jag och min sambo satt och åt middag en fredagskväll. Det rasslade in frågor via sms och mejl kontinuerligt. ”Det är samma frågor som dyker upp hela tiden, jag har svarat på de här frågorna hela dagen. Jag tror jag ska bygga en app” sa jag till min sambo.

Sagt och gjort, appen började utvecklas, till stor del av Sussie själv.

– För oss på Account IT är det här ännu ett hjälpmedel och så klart ett sätt att bygga vårt varumärke, berättar Sussie. Appen finns i två versioner, en som är gratis och en som kostar några kronor och som också innehåller fler funktioner. Allt överskott vi får skänker vi till cancerforskningen. Samma dag som appen lanserades fick jag besked om att min lillebrors tjej fått bröstcancer. Då bestämde jag mig för att bidra till forskningen med de kronor vi faktiskt tjänar på appen.

Från modellmamma till redovisningskonsult

Att jobba med ekonomi har varit en röd tråd i hela Sussie Ahlbergs yrkesliv, trots att hon tidigt gjorde karriär i modellbranschen.

– På 80-talet började jag jobba med mode-ikonen Sighsten Herrgård, berättar hon. Jag började som allt-i-allo och blev sedan kontorschef för Stockholmsgruppen med ansvar för ekonomin. När Sighsten blev sjuk bad han mig och en kollega att ta med de bästa modellerna och starta en egen agentur. Den drev jag fram till 1993. Modellerna hade enskilda firmor och behövde hjälp med administrationen, jag var således både modellmamma och deras egen redovisningskonsult.

– När jag fick barn 1993 kände jag att jag inte kunde fortsätta jobba i den branschen, med många resor och premiärer att närvara vid. Mina modeller ville i alla fall att jag skulle fortsätta hjälpa dem med ekonomin så det blev starten på min nya karriär, berättar Sussie vidare. Jag startade en enskild firma men hade inte tillräckligt med kunder för att kunna leva på det så jag tog också anställning på en byrå. Mitt eget kundunderlag ökade sakta men säkert så efter ett tag sa jag upp mig och drog igång Account IT. Efter 2,5 år var jag tvungen att anställa för första gången och sen har det snurrat på. Nu är vi nio medarbetare här.

Sussie Ahlberg var också en pionjär när det gäller att arbeta hemifrån, något som nu börjar blir allt vanligare.

– Som småbarnsmamma och egen företagare fanns det behov att komma åt arbetsmaterial från hemmet, minns Sussie. Med hjälp av modem och nätverksswitchar fick jag åtkomst till datorn på jobbet. Det här var i slutet av 90-talet så hemarbete var inte direkt etablerat, de tekniska lösningarna fick jag hjälp med av en av mina största kunder, 3com, som var stora på just modem och nätverk.

Nya planer

Sussie Ahlberg och Account IT nöjer sig inte med de digitala lösningar man redan tagit fram, utvecklingen fortsätter. Nästa investering är en portal där allt samlas.

– Återigen, enkelhet för kunden betyder effektivt arbete för oss. Och genom att var effektiva kan vi tjäna mer pengar utan att det blir dyrare för kunden. Via vår portal ska kunderna kunna hämta lönespecar, rapportera, hantera fakturor, lagra avtal och dokument. Allt ska med andra ord vara tillgängligt via en och samma kanal och kommer att fungera lite som kundens eget intranät.

Appen kommer att vidareutvecklas och göras om till både Android och läsplatta. Det finns också funderingar på ett helt nytt hjälpmedel, en penna som kan läsa kontoplanen som en streckkod.

– Granne med oss här i huset ligger ett företag som utvecklar tjänster med hjälp av streckkoder. Jag har en idé om att kunna läsa av kontoplanen istället för att knappa in siffrorna med hjälp av tangenter. Vi får se hur det utvecklas, säger Sussie och ler lite hemlighetsfullt.

Fördel vara tidig

Att ligga i framkant när det gäller digitala lösningar i en bransch som inte direkt är känd för att anamma tekniska nyheter på ett tidigt stadium ser inte Sussie som ett problem, snarare tvärtom.

– Jag kan se att vi tjänar så mycket på att satsa digitalt, säger Sussie. Naturligtvis kostar det att utveckla egna produkter men det hämtas hem efter några år tack vare att vi blir så mycket effektivare. Tyvärr verkar vi i en bransch som av de flesta kunder enbart ses som en kostnad. Det vill jag ändra på. Ett av mina mål är att höja statusen på vårt jobb. Vi är inte bara några ynka redovisare, vi kan skapa lösningar för våra kunder och är duktiga på det vi gör. Vi måste få kunderna att förstå att redovisningen är basen för att kunna driva företaget effektivt. Kan vi få ut det budskapet är det också lättare att attrahera duktig personal till branschen.

Sussie Ahlberg har fått flera förfrågningar om uppköp av företaget. Än så länge har hon inte nappat.

– Nej, så länge det är kul att gå till jobbet så driver jag det här företaget vidare i egen regi, säger hon bestämt. Dessutom har min son börjat läsa redovisning och beskattning och sagt åt mig att jag absolut inte får sälja. Han vill ta över, så företaget stannar nog i familjen, avslutar Sussie.

Text: Tina Sjöström   Foto: Mats Åsman
Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons