Annons
Digitala trender

DIGITALA TRENDER: Google – nya tidens gula sidor

Idag är det få som talar om Gula sidorna som den ledande företagskatalogen. Anledningen är att det idag finns en annan aktör på marknaden som ger dig all den information du söker och lite till.

I den här artikelserien berörs trender inom webb, sociala medier och om att synas och finnas på nätet.

Idag är det få som talar om Gula sidorna som den ledande företagskatalogen. Anledningen är att det idag finns en annan aktör på marknaden som ger dig all den information du söker och lite till. Du kan via Google få upp förslag på lokala företag, få företagsinformation presenterad, se kundrecensioner, läsa specifika produktbeskrivningar samt få en direkt offertförfrågan inom några sekunder i en enda sökning.

Som jag nämnt i en tidigare artikel i Konsulten är antalet sökningar i Google hiskeligt stora och vi svenskar står för över 45 miljoner sökningar dagligen. Med den stora söktrafiken kan man fråga sig vad det är vi egentligen söker efter? För att få ett helhetsgrepp av hur Google och dess användare fungerar så kan vi dela upp Googlesöket i tre olika kategorier. Informationssök är en kategori och syftar till att finna svar på din fråga. Det kan exempelvis handla om hur något fungerar eller att du söker ett korrekt årtal. Den andra kategorin är produktsök, det är mot denna kategori de flesta inom sökmotoroptimering arbetar och e-handeln tillhör denna kategori. Men det kan också vara att söka efter en konsult att anlita för uppdrag. Fokus ligger då på att jobba aktivt med att sälja sina produkter och tjänster via sin webbplats. Den tredje kategorin, lokalt sök som man jobbar parallellt med i produktsök och som ger det mest precisa resultatet. Det sök som Google nu satsar mer på att utveckla för att bli ännu mer träffsäkert. Mitt råd till alla småföretagare är att satsa lite extra på det lokala söket!

Lokalt sök nu ännu viktigare

Hur många gånger har du sökt efter ett företag eller en produkt och fått en karta presenterad med det företag som ligger närmast och som erbjuder just den tjänsten? Det du precis fått upp är ett lokalt sök. Google vet var du befinner dig geografiskt och matchar det med den produkt eller tjänst du söker, på så vis prioriteras små lokala företag framför stora nationella företag. Finns du som företagare med i Google My Business med dina företagsuppgifter så dyker du också upp som förslag. Har du däremot inte lagt till dig så syns du inte alls. För den som vill ha fler affärer men med små medel råder jag er att se över hur ni ser ut i det lokala söket.

Optimera för lokalt sök

Arbetar du som redovisningskonsult i Växjö så ska det framgå på er hemsida, både i texten på hemsidan men också i dina titel- och meta-taggar. Om du är osäker på vad det är och hur du hittar dem, Googla! Se till att du ligger med i Googles företagsregister. Det gör du när du registrerar ditt företag i Google My Business. Funktionen har tidigare hetat Google+ och Google places och har för tredje gången bytt namn men syftar till samma funktion. Du registrerar ditt företag med adress, kontaktuppgifter, företagsbeskrivning samt logotyper och bilder. Därefter kommer Google att visa er på ett helt nytt sätt i sökresultatet. Det smarta med det här är att det inte kostar någonting att sätta upp, det är relativt enkelt att administrera och tillbaka får du en snygg företagspresentation i Googles sökresultat. På så vis ökar du ditt varumärkes synlighet, både på företagsnamnet och på de tjänster ni erbjuder. Du får även kontrollen över vilka uppgifter som finns om er, öppettider, telefonnummer och andra viktiga uppgifter. Det är en liten insats som ger stor utdelning.


Instruktioner

Så registrerar du ditt företag hos Google My Business:

  1. Gå till www.google.com/business
  2. Klicka i ”Get on Google”
  3. Skriv in antingen ditt företags adress eller ditt företagsnamn i sökrutan
  4. När Google hittar ditt företag eller din adress klickar du i att du vill verifiera ditt företag
  5. För att verifiera företaget kan du antingen låta Google ringa upp dig på det telefonnummer som finns registrerat på företaget eller låta dem skicka ett vykort till er adress med en verifieringskod. Beroende på vilket du väljer så kan det ta ett litet tag innan du kan verifiera företaget. 1-2 veckor med vykortet och direkt med telefonsamtalet
  6. När du verifierat ditt företag genom att uppge koden på vykortet eller svarat på
    samtalet så får du automatiskt en Google+ sida för företaget, där kan du fritt gå in
    och lägga till information om ditt företag
  7. Nu är du klar och syns på Google lokalt!

Observera att du måste ha en Gmail som du kopplar till företaget, den använder du sedan för att administrera dina konton!


Sandra-VegaSandra Vega
Marknadsassistent SRF

 

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons