Annons
Digitala trender

DIGITALA TRENDER: Hela världen i din hand

Vare sig man gillar det eller inte så har världen blivit allt mer digitaliserad och det verkar inte finnas något stopp på det informationsflöde som möter oss när vi går online.

Vare sig man gillar det eller inte så har världen blivit allt mer digitaliserad och det verkar inte finnas något stopp på det informationsflöde som möter oss när vi går online. I dag kan du med en hand söka, finna, shoppa, göra bankärenden, aktivera hemlarm och mycket mer med en liten pryl. En pryl som har fått allt större betydelse för hur vårt köpbeteende ser ut men som nu också avgör hur du syns i Googles sökresultat. Jag talar såklart om mobilen och närmare bestämt den smarta mobilen.

Mobilegeddon

Den mobila trafiken på nätet har inte bara ökat, den har också förändrat ett beteende hos befolkningen. I dag kan du exemempelvis gå på loppis utan att ta med kontanter, Swish ersätter nämligen ofta kontanthanteringen. Google har länge sett en ökning av mobiltelefoni. Därför ansåg Google att det var nödvändigt att uppdatera algoritmen som styr positionerna i sökresultat.  Uppdatering skulle göra att alla de som inte anpassat sin webbplats för mobil trafik skulle synas sämre i sökresultaten. Dagen D den 21 april kallades passande nog för Mobilegeddon och har blivit en milstolpe för många i branschen. SEO- och webbyråer iakttog nervöst sina kunders placeringar när uppdateringen rullades ut. Mycket riktigt tappade många e-handlare sina placeringar mot konkurrenter som var bättre anpassade för den mobila trafiken, en aktör i branschen menade att cirka 50 procent av deras kunder tappade position. Redan innan uppdateringen kunde du se i mobilen om en webbplats var ”mobile-friendly” eller inte i sökresultaten. Detta har gjort att även de som inte tappade placeringar i Google tappade besökare då man väljer en bättre anpassad webbplats.

Hur anpassar man en webbplats för mobiler?

För att undvika att artikeln blir alldeles för teknisk kan vi dela upp anpassningen i två läger. Där är det ena lägret en så kallad mobilanpassad webbplats där den endast fungerar för mobila enheter. Du känner igen den genom att ett m. eller mobil. står i adressfältet. Exempel på en helt mobilanpassad webbplats är mobil.dn.se. Det innebär att man skapat en helt egen webbplats endast för mobiltelefoner och att webbplatsen är byggd för att känna av vart du surfar in ifrån och automatiskt leder dig till rätt sida. Det andra sättet som tur nog är den mest populära anpassningen är att bygga hela webbplatsen i responsiv design, med det innebär att din webbplats stöds för alla möjliga enheter och inte bara mobilen. Det betyder alltså att den är anpassad för såväl stationära datorer som surfplattor! Det har blivit känt i branschen att den senare är den att föredra då det innebär att du endast behöver administrera en webbplats. Ett skämt florerade efter valet i USA 2012 då Barack Obama segrade mot Mitt Romney, Obama hade nämligen en responsiv webbplats och Kerry hade en mobilanpassad, man menade då att detta skulle ha varit avgörande för resultatet.

Varför inte bara skapa en app?

Ett tag verkade det som att alla skulle producera appar, och det verkar fortfarande vara populärt även om den största hypen har gått ner. Och frågan är den, varför inte bara skapa en app och strunta i att göra webbplatsen responsiv? Jag anser dock att man då missat poängen med både appar och webbplatser. En app kan vara något som skapar stor nytta för många, men du måste ställa dig frågan ”Är min app revolutionerande?” är svaret nej är det nog en god idé att låta idén vila och istället lägga din energi på att skapa en snygg och funktionell webbplats som fungerar för alla sorters enheter och alla sorters människor, med olika behov! Den mobila enheten är nämligen här för att stanna.

Sandra-VegaText: Sandra Berglund Vega,
Onlinemarknadsförare Srf konsulterna 

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons