DIGITALA TRENDER: Vikten av att vara ”googlebar”

Det här är en ny artikelserie som kommer att beröra trender inom webb, sociala medier och om att synas och finnas på nätet.

En digital trend som är extra hett för alla som äger en webbplats är sökmotormarknadsföring (SEO). Antalet mediebyråer som nu jobbar med att leverera SEO till sina kunder har ökat med hela 30 procent på bara några år, det är en tjänst som är eftertraktad eftersom det kan skapa nya affärsmöjligheter för stora som små företag. I grunden handlar det om att synliggöra dig i Googles sökresultat genom att möta Googles krav på hur en sökmotoroptimerad webbplats ska se ut och vad den ska innehålla. Det är en liten investering som med rätt fokus kan ge stora vinster.

Google som förstahandsval

När man idag talar om digital marknadsföring så är det svårt att inte nämna Google.
I Sverige kallar vi det för sökmotormarknadsföring (SEO). Google är som många vet den ledande sökmotorn i Sverige, hela 96 procent av vår sökande befolkning har den populära sökmotorn som förstahandsval när de ska göra en sökning efter information, en plats eller en produkt/tjänst. Vi har till och med lagt till ordet ”Googla” i vår vokabulär för att beskriva hur vi söker information. 45 miljoner sökningar görs dagligen i Sverige så det är en enorm trafik som går via sökmotorerna varje dag. Förstaplatsen som sökmotor är dock inte densamma överallt, i Ryssland konkurrerar Google bland annat med en sökmotor som heter Yandex och i USA må Google leda men det är med betydligt färre andelar än i Sverige.

Så fungerar Google

Varje dag cirkulerar Googles sökspindlar på nätet letandes efter nytt innehåll på alla världens webbplatser. När spindlarna hittar nytt innehåll och nya webbplatser så sparar spindlarna ner informationen och lagrar detta i ett stort index. Det här indexet är i princip den sökmotor som du sedan söker i. Det betyder att du som inte blivit sökt av Googles spindlar inte heller finns att hitta i Googles sökresultat. När du sedan gör en sökning så använder sig Google av hundratals faktorer och speciella algoritmer för att matcha ihop det sökord eller den sökfras du använder med alla sidor som kan tänkas relevant för dig. Exempelvis om du söker på ”hotell i Stockholm” så presenteras du direkt för flera webbplatser som matchar den sökningen, förslagsvis en bokningssida som samlar alla stockholmshotell på ett ställe.

Dra nytta av ett nytt köpbeteende

Oavsett om du har en stor webbshop eller ett mindre tjänsteföretag så är det viktigt att du utnyttjar sökmotorerna på rätt sätt. Undersökningar visar att 90 procent söker efter en vara/tjänst innan de köper. Tjänster som lönehantering och bokföring är inget undantag och majoriteten har garanterat sökt efter tjänsten på nätet innan de bestämmer sig för att ta kontakt med företaget. Det här öppnar upp för mängder av affärsmöjligheter. Det är nämligen inte storleken på företaget som avgör om de får toppa sökresultaten eller inte, utan hur de möter Googles krav på relevant information på webbplatsen. Det Google kommunicerat från start är att de vill att du som webbplatsägare ska ha så relevant innehåll som möjligt. Är du en Redovisningskonsult i Skövde, då vill Google att du signalerar detta så tidigt som möjligt, främst på er startsida. Erbjuder ni tjänster som deklaration, bokslut och skatterådgivning, skapa då en sida för varje tjänst och berätta vad tjänsten går ut på och vad kunden kan tjäna på att anlita er. Hur du optimerar webbplatsen mer grundligt kommer vi att återkomma till längre fram, men som ett första steg kan du alltid gå igenom er webbplats och om ni förklarar tidigt vilka ni är, vad ni gör och hur kunden tar kontakt med er så har ni en bra grund att stå på.

Sandra-VegaSandra Vega
Marknadsassistent SRF

Denna artikel publicerades för mer är 90 dagar sedan.
Den kan därför innehålla information och fakta som inte längre är aktuell.

Ändrade skatteregler påverkar redovisningen

Riksdagen har nu (2018-06-14) fattat beslut om propositionen 2017/18:245 Nya skatteregler för företagssektorn. Det får till följd att redovisningen... Läs mer

Svenska vinnare i GPA awards 2018

Den stora prisutdelningsceremonin vid årets Global Payroll Awards 2018 hölls i år i Lissabon. Srf konsulternas representant Zennie Sjölund... Läs mer

Ny på jobbet: Marie Bergenulf

Nu hälsar vi ännu ett nytillskott välkommen. I början av maj började Marie Bergenulf på medlemsenheten på kontoret i... Läs mer

Äntligen digital årsredovisning!

Den 26 mars öppnade Bolagsverkets e-tjänst där mindre aktiebolag som använder K2-regelverket kan lämna in sina årsredovisningar. I dagsläget... Läs mer

Srf dagarna 2018: Stick ut och säkra upp

Nu är programmet till årets Srf dagar i stor sett klart. Som vanligt bjuder dessa fullmatade dagar på intressanta... Läs mer

Lånebehov vid inlåning till eget bolag påverkar avdragsrätten för ränta

I samband med att 3:12-reglerna skulle förändras var det många som ville maximera sina utdelningar från fåmansföretag. Det förekom... Läs mer

Vad gäller vid bevisningen i skatteprocessen?

Det händer då och då att jag läser beslut från Skatteverket där det är uppenbart att handläggaren inte har... Läs mer

FOKUS ARBETSPLATS: Kam Redovisning AB

Vi tolkar siffror till ord Bred kompetens, ett attraktivt tjänsteutbud och personlig service är framgångsreceptet för KAM Redovisning i... Läs mer

Lönebranschens förändring ur ett globalt perspektiv

Lönebranschen är i en pågående förändring på många sätt. Robotisering är på inmarsch och har börjat realiseras i flera... Läs mer

Vad händer hos Redovisningsgruppen?

Srf konsulterna har en redovisningsgrupp vars uppgift är att på olika sätt stötta i arbetet med medlemsservicen vad gäller... Läs mer
Tillbaka till startsidan