Branschaktuellt

Du ska kunna kontrollera ditt digitala jag

Vilka uppgifter om dig finns i företags och myndigheters databaser? Hur ska du få ökad kontroll över dem, samtidigt som samhället drar nytta av digital teknik? De frågorna behandlas i en rapport signerad fyra myndigheter med den talande titeln: ”Uppdrag att möjliggöra lösningar för individen till kontroll och insyn av data om individen.”
Text: Håkan Edvardsson

Arbetsförmedlingen, E-hälsomyndigheten, Skatteverket och DIGG (Myndigheten för digital förvaltning/Agency for Digital Government) presenterade nyligen en rapport som berör hur olika samhällstjänster ska levereras till medborgarna. De menar att Sverige har goda förutsättningar att utforma en datadriven förvaltning som tjänar individen på bästa sätt, samtidigt som kraven på integritet och säkerhet uppfylls.

Mellan myndigheter

– Det är långt kvar men vi ser att etableringen av den förvaltningsgemensamma digitala infrastrukturen som nu växer fram ger goda förutsättningar för Sverige att förverkliga ökad insyn och kontroll i framtiden. Det är viktigt att både det offentliga och näringslivet hanterar individens data på ett korrekt sätt, säger Mats Snäll, chef för digital utveckling på DIGG i ett pressmeddelande.

I rapportens omvärldsanalys konstateras att många länder och EU nu prövar olika vägar för att ge invånarna inflytande över sina personliga data, hos företag och myndigheter. För att lyckas behövs en kombination av ökade kunskaper hos medborgarna, tekniska lösningar, ny lagstiftning och ett modernt skydd av sekretess och integritet.

Enklare för individen

– Det behöver bli enklare för individer att lämna uppgifter till myndigheter, särskilt sådana uppgifter som redan finns i den offentliga förvaltningen. Det handlar om att kunna leva upp till individernas och företagens krav på förenkling och krav på digitala kommunikationsvägar, säger Maria Jacobsson, rättschef på E-hälsomyndigheten i samma pressmeddelande.

Det som ger Sverige ett försteg i en datadriven förvaltning är, enligt rapporten, att data så länge samlats in om individer och att myndigheterna har ett klart stöd i lagen för att samla in och uppdatera en stor mängd uppgifter. Det bedöms att de befintliga tjänsterna Mina ombud, Mina ärenden och Min profil kan bli byggblock i den nya förvaltningsgemensamma digitala infrastrukturen.

Fakta

Uppdrag från regeringen i juli 2020.

DIGG har samordnat uppdraget.

Rapporten beskrivs vara av ”utforskande karaktär”.

En invånarundersökning föreslås.

Myndigheters förutsättningar att lämna ut uppgifter i elektronisk form föreslås utredas vidare.

Möjligheten för individen att dela uppgifter med myndigheter och privata aktörer föreslås utredas vidare.

Rapporten: Uppdrag att möjliggöra lösningar för individen till kontroll och insyn av data om individen | DIGG

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons