Employer Branding är något man ofta förknippar med stora företag och oändliga resurser. Men även med små medel kan du få ditt arbetsgivarvarumärke att sticka ut. Nog så viktigt för en bransch som växer och där konkurrensen om arbetskraften är hög.

Nära samarbete med Yrkeshögskolor, självledarskapsutbildning för medarbetarna, engagemang kring gemensamma sociala projekt och medarbetarutmärkelser. Det är några av aktiviteterna som gjort Azets till en populär arbetsgivare. Att ständigt jobba med och utveckla sitt employer brand är en viktig framgångsfaktor, anser HR professional Cecilia Jerresand.

– I dagsläget kretsar en stor del av vår kommunikation och marknadsföring kring employer branding, både externt och internt. Något vi engagerar oss mycket i är Yrkeshögskolan. Vi har ett nära samarbete med flera stycken och sitter med i ledningsgruppen, på det viset kan vi både påverka och bidra med vår kompetens. Vi har ett eget praktikprogram som vi byggt kring löneområdet och har varje termin 14 praktikplatser. Det är en viktig rekryteringskälla, studenterna får under sin praktiktid en bra introduktion till oss som arbetsgivare och de får en inblick i vad konsultrollen innebär.


Cecilia Jerresand och Katarzyna Kaniecka

– Vi är även aktiva vid Södertörns högskolas arbetsmarknadsdag och har för tillfället studenter därifrån som gör sitt examensarbete hos oss, lägger Cecilia till.

Det interna arbetet är nog så viktigt när det gäller employer branding. Det är hur medarbetarna pratar om sin arbetsplats som verkligen sätter värdet.

– Vi jobbar mycket på vår ”vi-känsla”, berättar Cecilia. Bland annat jobbar vi med ett socialt projekt, ett barnhem i Rumänien. I vintras skänkte vi bland annat vinterkläder och skor till barnen. Ett gemensamt engagemang för någonting sådant här skapar en enorm sammanhållning.

En viktig aspekt, menar Cecilia, är att alla medarbetare ser varandra och att man har roligt tillsammans.

– Förutom after works, julfester och kick-offer så delar vi ut medarbetarpriser för att lyfta enskilda individer och bygga stolthet kring det arbete de gör och därmed sprida framgångshistorier.

Hos Azets finns också goda utvecklingsmöjligheter och man sätter stort värde på utbildningar och auktorisation.

– Alla våra medarbetare får gå en självledarskapsutbildning eftersom konsultrollen blir mer och mer komplex, berättar Cecilia. Vi har egna utbildningsprogram, Azets Ability, och sätter stort värde på de medarbetare hos oss som är och vill auktorisera sig. För oss som arbetsgivare är det en viktig kvalitetsstämpel och ett bra säljargument när vi träffar nya kunder. För att lyfta våra auktoriserade konsulter lite extra anordnar vi en tävling internt, medarbetare får nominera den kollega de tycker förtjänar utmärkelsen och skriva en kort motivering. Det är viktigt att visa att vi satsar på de medarbetare som är auktoriserade och försöker hitta möjligheter för dessa att få stoltsera med sin yrkesskicklighet.

Förra året blev Katarzyna Kaniecka, konsultchef för affärsområde lön, utsedd till Årets Auktoriserade Lönekonsult vid Srf dagarna.

– Jag blev otroligt överraskad när jag blev uppringd av Petra från Srf konsulterna som berättade att jag var en av tre slutnominerade, jag hade inte en aning om att en kollega nominerat mig till det priset. Det var redan bestämt att jag skulle vara med under Srf dagarna eftersom min kollega Christina Wiklund bjudit med mig. Hon hade nämligen vunnit vårt interna pris som årets lönekonsult och som belöning fått två deltagarbiljetter. Att sedan vinna och få gå upp på scenen och ta emot priset inför den stora publiken var överväldigande.

Uppmärksamheten kring att ha blivit utsedd till Årets Auktoriserade Lönekonsult har gett ringar på vattnet för Katarzyna.

– Jag känner mig väldigt stolt och har fått bättre självförtroende. Jag har också fått bra feedback från mina kunder, de känner sig trygga med mig som konsult. Men det lägger också ett ansvar på mig att hålla ribban högt, jag måste leverera. Här på Azets satsar vi mycket på auktorisation av våra konsulter och gör aktiviteter som uppmuntrar till att vilja gå vidare. Här tror jag mitt pris kan bidra till att fler vill och vågar satsa.