När du tar semester i sommar, kommer du då att stänga kontoret eller är det bemannat hela semesterperioden? Kommer du att anställa sommarvikarier? Hur du än kommer att göra finns det flera åtgärder du kan vidta för att förhindra inbrott, bedrägeri eller onödiga annonsavtal.

– På sommaren vet vi att antalet bedrägerier ökar lavinartat, säger Carina Järnberg, försäkringsansvarig hos Srf konsulterna. Bedragarna vet att företag i allmänhet är mer sårbara under den tidsperioden. Det kan handla om att vikarier eller personal som är ovan vid vissa arbetsuppgifter inte riktigt vet hur de ska hantera telefonförsäljare, begäran om snabb betalning av stora belopp eller bluffakturor som ser riktiga ut. Mitt tips är att ha en tydlig policy och skrivna instruktioner.

Mycket handlar om kommunikation. Gör en tydlig arbetsbeskrivning vilka befogenheter en vikarie har och hur man bör handla om något misstänkt dyker upp.

– Det enklaste rådet är att aldrig tacka ja till något via telefon, be om att få ringa tillbaka istället. Är det någon skumt så vill de ju inte bli uppringda. Om en redovisningskonsult har betalansvar för en kund så återkoppla direkt till kunden om det dyker upp misstänkta instruktioner om snabba betalningar. Att fråga en gång för mycket om det som ska betalas verkligen är beställt kan vara en bra tumregel.

Om kontoret är stängt några veckor under semesterperioden kan det vara en bra idé att installera ett larm, gärna ett som går till ett säkerhetsföretag med utryckning. Var också noga med att inte lämna kvar värdefulla saker när kontoret står tomt. Finns det andra företag i närheten? Hjälp varandra genom så kallad grannsamverkan. Håll koll åt varandra om ni har semesterstängd olika perioder.

– Larmet behövs sällan för att försäkringen ska gälla men är en trygghet för företagaren. Vissa försäkringsbolag har en självriskreducering om det finns larm, det har dock inte vi i den försäkring som tecknas via Srf konsulterna.