Annons
Fokus Arbetsplats

Fortner: Dynamik och utmaningar i internationell miljö

Text: Tina Sjöström

– Målet för oss är att vara en redovisningsbyrå med verksamhet på flera mindre kontor, berättar Mia Thomsen som är kontorschef på byrån i Kista. Det gör oss tillräckligt stora för att kunna ha en central administration och även kunna erbjuda goda utvecklingsmöjligheter för våra anställda. Samtidigt är vi inte så stora att vi riskerar att tappa den nära kontakten vi har med kunderna.

Ytterligare ett mål är att fortsätta utveckla en stark löneavdelning och på kontoret i Kista är två av medarbetarna, Gabriela Hassan och Lotta Björk, Auktoriserade Lönekonsulter. Båda tycker att arbetet förändrats i och med auktorisationen, att deras arbete värdesätts mer och att de fått ökat förtroende.

– Plötsligt fick vi samma värde som de Auktoriserade Redovisningskonsulterna, säger Gabriela. Jag har bland annat fått en ny roll som projektledare vilket innebär att jag handleder de praktikanter hos oss som siktar på att bli lönekonsulter. Som lönekonsult blir du också väldigt ofta kundföretagets HR-administratör med allt vad det innebär. Jag vågar påstå att arbetet som lönekonsult på en redovisningsbyrå är allt annat än monotont, våra arbetsdagar är sannerligen varierande.

– Jag märker en allt större efterfrågan från företag att outsourca sina löner, fortsätter Lotta. Att få tillgång till en bred och alltid uppdaterad kompetens inom löner tror jag är ett av skälen till att allt fler väljer att anlita en byrå.


Från vänster: Lotta Björk, Mia Thomsen och Gabriela Hassan  Foto: Malin Sydne

Lotta Björk är den som varit längst på byrån i Kista, hon jobbade nämligen på den byrå som Fortner köpte upp under 2010. Lotta var också med i pilotgruppen för utvärdering av digitala examen och var med i den första gruppen som blev Auktoriserade Lönekonsulter i april förra året.

– Just nu händer det mycket inom löneområdet, det har aldrig hänt så här mycket på så kort tid under hela min karriär, säger hon. Till exempel har vi fått vår egen standard, SALK. Tidigare hade vi bara ett kapitel i Reko. Vi har fått en ny yrkeskod. Under utveckling är bland annat digitalisering och att kunna skicka SIE-filer istället för lönedatabaser.

Gabriela Hassan har en helt annan, och något krokigare väg till sitt drömjobb som Auktoriserad Lönekonsult. För 20 år sedan kom hon till Sverige från Rumänien med en civilekonomutbildning i bagaget.

– För att komma in i samhället och yrkeslivet fick jag välja en annan väg, jag startade eget företag i servicebranschen. Efter fem år och uppmuntrad av mina nöjda kunder bestämde jag mig för att lyckas i mitt riktiga yrke, alltså som ekonom. Jag fick anställning på ett stort städföretag där jag skötte delar av ekonomin, hela personaladministrationen och lönerna. Det var över 120 anställda och tack vare det jobbet fick jag upp ögonen för lön. Här på Fortner har jag gått från konsult till seniorkonsult och nu till projektledare med ansvar för egna kunder, assistenter och arbetsplanering. Jag växer av förtroendet som företagsledningen ger mig.

Det som är mest utmärkande med Fortners kontor i Kista är den stora andelen internationella kunder. För en lönekonsult är det en stor utmaning.

– Ungefär hälften av våra löneuppdrag kommer från internationella företag som har dotterbolag eller filialer här i Sverige, berättar Gabriela. För de flesta av dem måste man förklara vårt regelverk och den svenska lagstiftningen, speciellt semesterlagen kan vara lite knepig för dem att förstå. Svårt att förstå är också vårt system med föräldraledighet och försäkringskassan. Vi blir mycket mer rådgivare för de internationella kunderna än vad vi är för de svenska.

– Internationella kunder har också helt andra deadlines, fortsätter Lotta. Detta innebär att vi internt på kontoret har utvecklat andra rutiner som anpassning till landspecifika datum.

Det är inte bara i kundrelationen man på Kistakontoret har en hög internationell nivå, även bland personalen finns många olika nationaliteter. Gabriela är som bekant från Rumänien, två andra i personalen kommer från Ryssland och en praktikant är från Finland. Inom Fortnerkoncernen finns ännu fler länder representerade.

– Mångfalden skapar en bra dynamik på vårt kontor och kan också vara en fördel i kontakten med våra utländska kunder, menar Mia Thomsen. Vi har också en positiv inställning till praktikanter, de flesta hos oss som vi nyanställt har kommit den vägen. Det är ett utmärkt sätt att testa varandra, vi får möjlighet att lära känna personen under en tid och praktikanten hinner få sig en uppfattning om det här är rätt arbetsplats för dem. Jag tycker också att vi har väldigt bra karriärmöjligheter här hos oss. Förutom att företaget har en positiv syn på auktorisation så har man också möjligheter att jobba som seniorkonsult och projektledare eller med marknadsföring och försäljning. Vi har en bred kompetens och kan därmed erbjuda våra tjänster till en mångfald av olika företag.

Mia är själv inte redovisningskonsult men har jobbat med ekonomi under hela sin karriär, bland annat på stora företag som Eniro och Bonnier. Hon blev värvad som kontorschef för ett drygt år sedan.

– Jag är van att jobba med processer och stora flöden och har ett lite annat perspektiv än våra duktiga konsulter. Bland annat blev jag värvad för min syn på ledarskap. Arbetet på en redovisningsbyrå är i mina ögon mer komplext än att arbeta på en ekonomiavdelning. Här är det snabba puckar som gäller och vi jobbar mycket nära våra kunder. Arbetet blir mer personligt och man känner att man gör nytta på ett helt annat sätt. När det gäller lön ska vi dessutom kunna alla löneformer och kollektivavtal. Felaktigheter måste lösas här och nu och kan inte skjutas upp till nästa månad.

Framtiden hos Fortner stavas tillväxt, både på redovisnings- och lönesidan.

– Vi vill växa, säger Mia. Sårbarheten blir mindre då. Fast det går inte att bara säga ”nu ska vi utvecklas, anställa och ta in nya kunder”. Det gäller att hitta rätt kompetens. Det är svårast att få tag på duktiga lönekonsulter, de som väljer den yrkesbanan har verkligen en bra marknad framför sig.

– Till hösten utökar vi vårt samarbete med Påhlmans Handelsinstitut och eventuellt även med andra utbildningsanordnare för lönekonsulter, fortsätter Gabriela. Vi kommer att erbjuda fler praktikanter att komma till oss och förhoppningsvis kunna rekrytera den vägen.

Sen var det det här med hemligheten bakom nöjda kunder.

– Snabb kommunikation, säger Mia.

– Och att prioritera rätt, det är vi bra på, fortsätter Gabriela. Vi på Fortner gillar siffror men det gäller att fokusera på människorna bakom dem och skapa en förtroendefull relation. Vi är en trygg, kompetent och lyhörd partner för våra kunder.

– Varje kund är unik, det anpassar vi oss efter och ger den service de vill ha. Det är helt enkelt så vi jobbar, avslutar Lotta.

Fortnerkoncernen:
Antal kontor: 9
Antal anställda: ca 85
Anställda Kistakontoret: 14
Omsättningsnivå: 75 miljoner kr/år

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons