PE Accounting har gjort det igen. Med en tillväxtökning på 50 procent mot föregående år är de åter ett gasellföretag. Genom att, som de själva beskriver det, släppa kontrollen och anställa stjärnor har de tre år i rad växt organiskt och ökat lönsamheten enligt kriterierna för ett gasellföretag*. Vi ställde några frågor till en av grundarna, Olle Rydqvist, för att, kanske, kunna ta del av några tips som andra i branschen kan dra nytta av.

Vilken är främsta anledningen att ni nominerats till gasellföretag tre år i rad?
– Som alltid är det förstås en blandning av väldigt många ingredienser. Men om jag ska välja en, så svarar jag vår förmåga att förstå kundens behov.

Vad gör ni som andra i redovisningsbranschen inte kommit på än?
– Här skulle jag vilja nämna två saker, vi erbjuder en väldigt kundvänlig teknisk lösning samt vår förmåga att anpassa kundernas processer till tekniken. Bland många byråer tycker jag mig se två övergripande läger – de som fortsätter att arbeta som vanligt men säger att de är digitala för att de har ett molnbaserat redovisningssystem och de som bygger en helt ny lösning som kommer att automatisera exakt allt. Vår framgång ligger i att vi balanserat dessa två väldigt väl.  Jag skrev ganska nyligen några ord på LinkedIn och hänvisade till en artikel i DN Debatt som jag tycker beskriver den sistnämnda gruppen på ett bra sätt:

”Det här skulle jag säga är precis varför vi (PE Accounting) lyckas och inte flera av våra konkurrenter. Jag tror att vi om ca 10 år kommer se tillbaka på perioden vi lever i nu och kunna dra tydliga paralleller till boo.com, sportus.se med flera pionjärer. Viljan och tanken är före tekniken.

Ni har en kontinuerlig tillväxt – hur hittar ni medarbetare och kunder?
– Jag tror en nyckel är, och har varit, hur vi organiserar oss. Vi har sedan några år gått in i fyra affärsområden; Growth, Consulting, Development och People. Consulting levererar tjänster och Development bygger system. Detta medan Growth förser oss med nyförsäljning, marknad och implementering och People förser oss med nyrekryteringar, employer branding, utbildning och CSR-arbete. Genom att ha dessa fyra enheter som egna affärsområden (och inte stabsfunktioner eller liknande) har vi fått ett väldigt fint maskineri kring rekrytering av nya kunder och medarbetare, samt större möjlighet att utveckla och behålla de kunder och medarbetare vi har. Det gör att det är enklare för oss att hålla koll på att alla fyra affärsområden arbetar tillsammans och synkat.

Hur har ni ökat lönsamheten under de här åren?
– För vår del har det handlat om att få hävstång i tekniken. För varje år kan vi med tekniken som drivkraft höja automatiseringsgraden och på så sätt öka vår egen lönsamhet.

Blir ni gasellföretag även nästa år?
– Yes, vi kommer att omsätta ca 64 Mkr i år så vi blir gaseller minst de två kommande åren också.