Den 8 november släpptes inte bara höstbudgeten utan även ett avsnitt av Ekonompodden som drivs av Christoffer Mattsson och Martin M Eriksson från Talents of Sweden. Där pratar jag om vad hållbarhet är, reder ut skillnaden mellan hållbarhetsrapportering och hållbarhetsredovisning och vilka krav som gäller för de större respektive mindre företagen på det här området. Det blir så tydligt för mig hur allt hänger ihop, ekonomi, resursförbrukning, personalens hälsa, säkerhet och trivsel, varumärke, employer branding osv.

Ett företag som bara köper ekologiska bananer och kravmärkt kaffe och inte tror att hållbarhet har med deras verksamhet att göra utsätter sig för allvarliga affärsrisker. Särskilt i tuffa tider är det extra viktigt att se över sin affär ur hållbarhetsperspektiv, eftersom det inte är något varumärkesmässigt fluff utan direkt verksamhetskritiskt. Att spara in på kostnader, se till att personalen trivs och mår bra så att de kan leverera på topp, att företaget lever som man lär och helt enkelt levererar mer värde med mindre resurser, är en definition av hållbarhet. Att se till att företaget är lönsamt på lång sikt handlar lika mycket om att ställa om sina tjänster eller produkter som att kommunicera och ställa krav på kunder och leverantörer och att involvera personalen. Då får du även ett varumärke fyllt med positiva associationer och en attityd som lockar både kunder och medarbetare.  

Ekonompodden var min poddpremiär och det var ett lättsamt och trevligt samtal där de viktiga aspekterna av hållbarhetsarbete i näringslivet ändå kom fram på ett bra sätt. Ekonompodden hittar du ”där poddar finns” och det är avsnitt nr 49 ”Vad innebär hållbarhet och hållbart företagande egentligen” jag gästar.