Annons
Profilen

Günther Mårder: Sveriges yngsta gubbe tar över

Under våren kommer Günther Mårder att ta över som vd för Sveriges största företagarnätverk, Företagarna. Uppvuxen i en entreprenörsfamilj och präglad av småföretagarens villkor tar han nu, via körsång och aktiesparande, sikte på den näringspolitiska toppen.
Text: Tina Sjöström
Annons

Som ung drömde jag om att bli professionell korist och att kunna försörja mig på körsång. Jag insåg ganska snabbt att det var en omöjlig bransch om man vill ha en något så när dräglig ekonomisk tillvaro. I mitten på tonåren började jag också intressera mig för aktier vilket ledde in mig på den karriär som ligger till grund för att jag nu står inför en ny utmaning hos Företagarna.

Ganska snabbt går det upp för mig att Günther Mårder inte är som de flesta män i karriären. Familjen får ta plats, just den här dagen är dottern Linn med pappa på jobbet, och han vill inte slösa pengar i onödan, trots att han tack vare sina aktieaffärer är så gott som ekonomiskt oberoende.

När Günther var 14 år väcktes hans intresse för aktier och han gick med i Aktiespararnas ungdomsförbund. Med tiden fick han större och större ansvar och vandrade genom hela organisationen, från att vara suppleant i en lokal styrelse till att 2005 stå som förbundsordförande.

– Mitt under brinnande finanskris 2008 sa dåvarande vd upp sig, berättar Günther. Finanssverige befann sig i panik vilket även återspeglade sig i vårt medlemsantal. Trots att jag bara var 26 år fick jag frågan om jag inte kunde tänka mig att vara vd, åtminstone under några månader tills man funnit en lämplig efterträdare. Jag var ju ändå den som kunde organisationen bäst. Det var nog ingen som trodde att det skulle vara en långsiktig lösning. Jag var ju alldeles för ung – snittåldern hos våra medlemmar låg på 66 år – och jag hade ingen erfarenhet av att arbeta i hetluften. Många trodde dessutom att Aktiespararna skulle tappa sin starka röst. Hur som helst gjorde jag ett bra jobb och fick erbjudande om att vara kvar på posten. Jag var vd för Aktiespararna i 3,5 år och under den tiden fick jag lära mig att tänka lite i samma banor som majoriteten av våra medlemmar. Man kan nog säga att jag då var Sveriges yngsta gubbe.

RK-nr-2-2015-26
Günther Mårder och dottern Linn Foto: Malin Sydne

Under det sista året hos Aktiespararna väntade Günther och hans fru sitt andra barn. Det gjorde att han beslutade sig för att ta en längre paus från yrkeslivet.

– När vårt första barn föddes jobbade jag extremt mycket, som så många andra fäder i karriären. Jag såg knappt vår son när han var vaken. Jag bestämde mig för att inte göra samma misstag igen utan sa upp mig från Aktiespararna. I samma veva fick jag erbjudandet från Nordnet bank, där jag jobbar idag, om en tjänst som ekonomisk talesperson. Jag sa som det var, att jag planerat att vara ledig ett halvår. Om de hade bråttom att tillsätta tjänsten var det nog bäst att de letade efter någon annan. Tydligen hade de inte så bråttom, eller också ville de ha just mig.

Nordnet Bank är en digital sparbank och Günthers uppdrag blev att försöka locka fler unga människor som kunder till banken.

– Jag fick börja med att försöka tvätta bort min ”gubbstämpel”, säger han och skrattar. Mentalt var jag tvungen att närma mig min verkliga ålder. Nu hade jag inte längre professionella aktörer som min målgrupp, jag skulle istället få vanligt folk att känna förtroende för en sparbank på nätet. Det betydde en bredare kommunikativ ansats, helt enkelt att använda ett tillgängligt språk utan svåra ekonomiska termer.

Man kan lätt hålla med om att Günther lyckats bra. ”Sparpodden”, som han gör varje vecka tillsammans med kollegan Jan Dinkelspiel, har 50 000 lyssnare. Han har 17 000 följare på Twitter.

– Jag har fler följare än många affärsmedier. Det ger energi när så många vill ta del av material och kommentarer och känner förtroende för det vi förmedlar.

Hur blev han då aktuell som efterträdare till Elisabeth Thand Ringkvist som vd för Företagarna?

– I julas blev jag uppringd av en representant för Företagarna. Trots att jag var ledig och julskinkan långsamt höll på att brytas ner, tände jag till på samtalet. Jag har under de senaste åren fått många olika förfrågningar men det här kändes som något annorlunda, mer spännande. Att jobba operativt i en organisation med rötter i hela landet och som driver frågor som ingen kan tycka är dåliga. Det kändes riktigt häftigt.

Sprungen ur en familj som präglats av entreprenörskap, med sin bakgrund och sina erfarenheter, känns Günther som klippt och skuren för sin nya roll.

– Min pappa hade ett bygg- och fastighetsbolag. Jag fick tidigt börja hjälpa till, sopa på byggen, bära tegelstenar. Jag var också inriktad på att det var den branschen jag skulle jobba inom, kanske till och med ta över min pappas företag en dag. Efter gymnasiet gick jag som snickarlärling i två år. Sen bestämde jag mig för att jag ville läsa vidare. Jag läste upp mina betyg för att ta mig in på Handels, vilket jag också lyckades med.

Günther Mårders kommunikativa förmåga var också en anledning till att Företagarna fick upp ögonen för honom.

– Företagarna har länge varit väldigt framgångsrika i sitt politiska arbete, säger han. Men jag har insett att det är många områden där man vunnit segrar som jag över huvud taget inte kände till. Att man inte lyckats berätta vad man gjort, och då heller inte fått cred för, får man se som ett misslyckande. För organisationens väl hade det kanske varit bättre om man lyckats med färre frågor men att alla fått veta om det.

– Småföretagarna har aldrig varit fler i Sverige, trots det sjunker antalet medlemmar, fortsätter Günther. Vi måste fråga oss vilka det är som inte kan tänka sig ett medlemskap hos Företagarna? Jag tror att den digitala tekniken gjort det så enkelt att driva företag på ”sin egen kant” så att dagens entreprenörer i många fall aldrig ens möter sina kunder. Det betyder i sin tur att representanter för Företagarna inte träffar företagare som tidigare eftersom de inte tycker att fysiska möten är viktiga ur ett affärsperspektiv. En stor utmaning kommer att bli att nå dessa potentiella medlemmar och hur vi ska tänka kommunikativt. Kanske ska vi skapa en lokalavdelning som inte är beroende av geografi och där bara prioritera nätaktiviteter? Jag tror att Företagarna måste jobba mer med videosändningar, poddar och att låta medlemmarna medverka i större del. Där har vi en stor och outnyttjad potential.

Vårt samtal glider in på vikta frågor för småföretagare och vilka frågor Günther tycker är prioriterade att driva.

– Att anställa personal är en stor kostnad för företagare och många är livrädda att ta första steget. Vi behöver skapa jobb och hitta förutsättningar för att fler ska våga anställa. Och att man kan hitta rätt kompetens. Företagarna har ju under en tid drivit Jobbsökarna tillsammans med Arbetsförmedlingen, ett projekt som slagit väldigt väl ut. Men Arbetsförmedlingen är fortfarande anpassad till en gammal struktur. Vi måste få myndigheter att tänka annorlunda och svara upp mot behoven som finns hos våra småföretagare.

– Regelkrångel är ju också en alltid återkommande fråga att jobba med, fortsätter Günther. Vi måste fundera på vad som verkligen är nödvändigt. Vi var ju på väg att få tvingande månadsrapportering, vilket skulle ha blivit en katastrof för många. Revisionspliktens avskaffande för mindre företag är ett lysande exempel på något som inte var nödvändigt för alla utan kunde tas bort. Där en revision krävs kommer intressenter att kräva det, det blir på sätt och vis självreglerande. Vi måste blicka ut i världen och ta lärdom av andra. Jag vill att Sverige ska bli ett föregångsland när det gäller att attrahera utländska företag att etablera sig här.

Günther Mårder inser att det inte går att driva alla frågor på en gång och att det gäller att få acceptans för de frågor man prioriterar.

– Vi ska utnyttja styrkan hos våra lokala representanter. De har etablerade kontakter med lokalpolitiker och kan påverka på sin hemma-plan. Centralt måste vi vara lyhörda för vad ett beslut i regeringen får för betydelser på det lokala planet. Det jag ser mest fram emot är att få jobba med och träffa entreprenörer. Alla är vd i sitt eget bolag och vet precis vad som är bäst, vilket så klart blir en utmaning för mig. Att inte bara göra en massa saker utan också berätta vad vi gör, och varför, kommer att vara en framgångsfaktor för Företagarna.

RK-nr-2-2015-27
Foto: Malin Sydne

Günther Mårder
Bor:
Sollentuna
Familj: Fru och två barn, 4 och 2 år.
Fritidsintressen: Aktier, företagsbesök och vintersporter. Håller också på en del med körsång.
Läser just nu: Årsredovisningar. Jag läser aldrig böcker, har svårt att koncentrera mig på en text under lång tid.
Reser jag helst till: Jag reser inte, det kostar pengar. Eller jo, någon gång till Spanien och förstås till Göteborg, min fru är därifrån.
Bra egenskap: Jag är väldigt sparsam, det har varit en bärande prägel i hela mitt liv. För att få ekonomisk frihet att göra vad jag vill har jag under många år späkt mig själv.
Oanad talang: Jag är riktigt bra på utförsåkning; snowboard, slalom och telemark.

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons