Annons
Fokus Arbetsplats

Byrå 39: Här blir man aldrig äldre än 39

När Åsa Hövre Björk och Ann Ivansson sa upp sig för att starta eget sa deras gamla chef ”Fasligt vilken 40-års kris de måste ha”. Eftersom de ännu inte fyllt 40 fick de istället idén till sitt namn – Byrå 39. – Det här är det absolut bästa vi gjort och den roligaste 40-års kris vi varit med om, säger de båda.
Text: Tina Sjöström

Att det ska kännas kul att gå till jobbet skriver nog de flesta under på. För Åsa Hövre Björk och Ann Ivansson i Halmstad blev det extra tydligt när de bestämde sig för att starta egen redovisningsbyrå.

– Vi startade Byrå 39 i januari 2011, berättar Åsa. Vi jobbade tidigare tillsammans på en lite större byrå med uppdrag inom både redovisning och revision. Vi trivdes bra men kände samtidigt att det skulle vara kul att göra sin egen grej och därmed kunna fokusera på redovisningen som är det vi trivs bäst med.

– Vi tror också att kunderna märker att vi trivs med det vi gör, fortsätter Ann. Vi skrattar gärna och ofta, det är lättsamt att komma till oss. Man måste kunna skämta, allt kan inte var superallvarligt jämt trots att vi verkar i en bransch som gärna framställs som lite allvarlig. Vi vill förmedla kundens ekonomiska status på ett sätt som är enkelt att förstå, både med ord och genom rapporter.

Vi kan stå för det vi gör

Både Åsa och Ann har lång erfarenhet av redovisningsyrket, både som konsulter och som anställda på ett större företag. Kundunderlaget växer kontinuerligt så för att hinna med köper de idag en extra resurs på timme. I höst blir det dags att anställa ytterligare en person.

– Det allra bästa med att driva sin egen verksamhet är att man kan stå för produktionen hela vägen, man är med från början till slut, säger Ann. Jag tycker att man på det viset lär känna kunderna bättre.

– I vår tidigare roll, som anställda, jobbade vi i stort sett inte alls med löpande bokföring, fortsätter Åsa. Där kom vi oftast in i uppdraget när det var dags för bokslut. Nu när vi är ansvariga för hela kedjan kan vi känna att vi gör mycket mer kundnytta. Jag kan känna att det är en styrka att kunna vara med kunder hela vägen. Vi har många småföretagare som kunder och de är ofta i behov av ett bollplank, någon att prata med när olika beslut ska tas.

– Vår målsättning från början har varit att vi båda är insatta till viss del i alla kunders uppdrag och bakgrund, säger Ann. En av oss har huvudansvaret men kunden ska känna trygghet i att båda är uppdaterade i deras verksamhet. Det blir också en trygghet för oss och underlättar så klart när någon av oss ska resa bort.

Älskar papper

Att få ett tillräckligt stort kundunderlag har inte varit något problem för Åsa och Ann, de har snarare haft svårt att ta emot alla som velat bli kunder hos dem.

– När vi slutade hos vår förra arbetsgivare skrev vi på en konkurrensklausul. Vi fick inte ta med oss några av våra gamla kunder in i vår egen verksamhet, berättar Åsa. Dock hade vi ett väldigt bra samarbete, inledningsvis köpte de timmar av oss så vi kom igång bra i egen regi.

Något som både Åsa och Ann märkt på senare tid är att allt fler småföretag väljer att köpa in hela eller delar av en ekonomifunktion.

– Fler och fler inser att de tjänar mer på att frigöra tid för sina egna affärer än att avsätta timmar på kvällar och helger åt sin redovisning, säger Åsa. Kulturen i samhället ändras allt mer till att det är ok att köpa in tjänster även för det lilla företaget.

– Vi älskar papper och administration, inflikar Ann. Ibland tittar våra kunder frågande på oss när vi ser så lyckliga ut när de dyker upp med sina verifikationer. Men det är ju det är som är det fantastiska i affärslivet, att alla gör det man kan bäst och tycker är kul.

– Det gäller att hitta den bästa balansen i kundrelationen, fortsätter Åsa. Några klarar att göra en del av arbetet själv och tar hjälp med det som blir för svårt. Det händer också att vi säger till kunden att det är bättre att de gör vissa saker själv. Jag är övertygad om att vi vinner på den approachen i slutänden.

Utbildning är att ta ansvar

När man är Auktoriserad Redovisningskonsult och medlem hos SRF har man också ett krav på sig om kontinuerlig vidareutbildning. Det här är inget som vare sig Åsa eller Ann ser som någon börda.

– Att gå kurser tycker vi båda är viktigt, säger Åsa. Man får själv en trygghet och det blir lättare att jobba. Ska man göra deklarationer ser jag det dessutom som ett måste att veta vilka skattenyheter som är aktuella, annars kan man inte göra ett fullgott jobb. Varje år går vi minst en skattedag, ofta två eftersom vi tycker att det är flera leverantörer som har bra utbud inom det området. Sen har det ju varit stort fokus på K-regelverket och på Reko under senare år, ämnen som vi självklart uppdaterat oss inom.

– Jag tycker att vi har ett ansvar mot våra kunder att kunna leverera det bästa möjliga. Det kan vi inte om vi inte vet vad som är nytt. Vi har ju så klart en fördel av att själva kunna bestämma vad vi ska vidareutbilda oss inom. Vi inventerar vårt eget kursbehov varje år och fokuserar sedan på något eller några ämnen där vi behöver förbättra oss.

Tycker om att synas

När Åsa och Ann startade Byrå 39 fick de inte ta med sig sina gamla kunder. Det gjorde att de kände sig tvungna att annonsera om sin nya verksamhet. Både för att berätta för sina gamla kunder vart de tagit vägen och så klart för att locka nya.

– Jag hade en övertygelse som jag ganska snabbt fick ”äta upp”, berättar Åsa. Jag sa att det här inte är någon bransch där man får kunder tack vare en annons utan bara på rekommendation. Det visade sig vara fel. Vi har fortsatt annonsera och varje år får vi 4-5 nya kunder tack vare våra annonser.

Åsa och Ann har varit engagerade i ett projekt som kallades för ”Nyföretagarchecken”.
– De som startar företag inom region Halland hade där möjlighet att få så kallade Nyföretagarcheckar, berättar Ann. Dessa kunde de använda till att få ett antal konsulttimmar varav vi fanns med som ett alternativ. Vi fungerade då som en samtalspartner som man kunde bolla idéer med.

– Det här var ett engagemang som berikade både oss och nyföretagarna, fortsätter Åsa. Vi lärde oss enormt mycket genom dessa möten.

– Jag tror heller inte att vi hade varit lika bra rådgivare om vi inte själva startat företag och gjort samma resa själva för inte så länge sedan, fyller Ann i.

– Bokföring är ju faktiskt ett område som många nyföretagare ser som en stor puckel att ta sig över, säger Åsa. Men med enkla medel är det inte så svårt. Vi vill hjälpa alla att göra rätt saker, att starta företag ska vara roligt, inte besvärligt.

Nu är projektet med nyföretagarcheckarna slut men Åsa och Ann fortsätter att engagera sig i nyföretagare, bland annat genom att hålla föreläsningar om bokföring via den så kallade Entreprenörsskolan.

Kunderna har ibland svårt att skilja på Åsa och Ann, båda har ju också korta och likartade namn.
– Jag brukar säga så här. Vi har båda namn som börjar på A men Åsa är lite längre än mig så därför har hon något ovanför sitt, avslutar Ann skrattande.

Åsa Hövre Björk och Ann Ivansson Foto: Martina Thalwitzer, Fröken Fokus
Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons