Annons
Branschaktuellt Redovisning

Hogias produktägare utmanar branschen: “Vi bör enas om schyssta programavtal”

Det är en självklarhet att kunden äger sin egen data. Det säger Peter Flemsjö, produktägare Hogia, som tycker att diskussionen om kunddatan är viktig.

– För oss är det en hederssak, understryker han och ger ett förslag till hela branschen: att med bistånd av Srf konsulternas enas om schyssta programavtal.
Text: Anna Gullberg
Annons

Diskussionen om kunddatan har satt rejäl fart under hösten i redovisningsbranschen, och en rad aktörer har debatterat frågan både i Srf konsulternas kanaler och hos andra branschföreträdare. Peter Flemsjö säger att diskussionen började för ett par år sedan.

– Jag har arbetat i branschen länge men det var först hösten 2018, när jag var inbjuden av Srf konsulterna till en träff, som jag uppfattade att det blossat upp en genuin oro kring detta i byråbranschen. Vi tycker att detta är en angelägen fråga och för oss är det en självklarhet att kunden äger sin egen data, säger Peter Flemsjö.

Björn Lundén och Wolters Kluwer har engagerat sig i frågan. Håller ni med dem om deras slutsatser?
Vi delar till fullo synen att våra redovisningsbyråkunder äger den data och de uppgifter som lagras i våra system. Vi delar också den syn som Björn Lundén ger uttryck för att det är en hederssak för oss som programleverantörer att inte erbjuda konkurrerande tjänster till redovisningsbyråns kunder. För oss är det dessutom den affärsmässigt klokaste strategin eftersom vi ser att redovisningsbyrån är den som fortsatt har kundkontakten och erbjuder förädlade tjänster och mervärde med hjälp av våra programvaror – så det är en win-win relation, säger Peter Flemsjö.

– Det är också viktigt att tänka på att allt fler av de timmar som redovisningskonsulten historiskt tagit betalt för nu kan automatiseras i systemen och att utvecklingen drivs framåt av digitalisering, automatisering och AI i ett alltmer integrerat ekosystem tillsammans med myndigheter och partners. Byrån behöver tänka igenom vilken typ av leverantör man vill gå med, för det kan bli svårt att ändra sig om man integrerat fast sig med fel leverantör.

Det finns en rädsla hos redovisningskonsulterna att bli utkonkurrerade av leverantörerna, är det en befogad rädsla för branschen i stort, och hur tänker Hogia agera för att minska den?
Vi har ibland funderat på vad som skulle hända om någon av de större programleverantörerna bestämde sig för att erbjuda redovisningsbyråtjänster rakt av till de kunder som hanteras i systemet. Äger man systemen och datan och har den intentionen så skulle det kunna skaka om byråbranschen i grunden. Vi skulle kunna få se en snabbt framtvingad jättekonsolidering. Jag tycker definitivt det är något att fundera på, säger Peter Flemsjö.

– Hogia är ett familjeägt företag som har varit en leverantör till branschen under lång tid och har aldrig haft några sådana intentioner. Ett konkret förslag för att minska risken i branschen för en sådan utveckling är att vi tillsammans med Srf konsulterna enas om schyssta avtalsvillkor. Det skulle göra det betydligt lättare för redovisningsbyråerna att välja en programleverantör med schyssta villkor.

Hur ser transparensen ut hos er i den här frågan? På vilket sätt använder ni idag datan ni samlar in?
– Vi ser som andra leverantörer ett ökat behov av att använda data för att förbättra våra tjänster och göra dem smartare. I vårt fall så är den kunddata vi använder för att utveckla våra tjänster anonymiserad, säger Peter Flemsjö.

Digitaliseringen ger stora möjligheter. Hur tänker ni kring att utöka era tjänster framåt, baserat på datan ni förfogar över?
Som jag nämnde så blir det allt viktigare i framtiden att använda sig av informationen som finns i systemen för att bygga smartare tjänster genom AI. Det här kommer leda både till en ökad automatisering av tjänster som görs manuellt idag, men även att redovisningskonsulterna kommer få bättre stöd för att erbjuda nya tjänster inom till exempel rådgivning. Vi går en mycket spännande framtid till mötes, säger Peter Flemsjö.

Hur planerar ni att framåt hålla i dialogen med kunderna om kunddatafrågan?
Vi deltar aktivt i Srf Redsam, Srf konsulternas samverkansgrupp med programvaruleverantörer inom redovisning, där frågan har varit uppe vid upprepade tillfällen för diskussion, säger Peter Flemsjö, som gärna tar frågan om schyssta programavtal i branschen vidare tillsammans med Srf konsulterna.

Utmaningen till övriga aktörer är härmed gjord. Vem svarar på den först?

Peter Flemsjö

Läs också:

Vems är datan? Branschen behöver mer transparens>>

Replik från Wolters Kluwer: ”Branschen behöver data för att utvecklas”>>

Replik från Björn Lundén AB: Byråns kunder är BYRÅNS kunder  – licensvillkor för programvaror måste vara tydliga och schyssta>>

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons