Annons
Lön Redovisning

Employer branding – hur starkt är ditt arbetsgivarvarumärke?

Kunderna står på kö, de vill väldigt gärna ha just dig som sin leverantör. Alla medarbetare har mer än fullt upp, dags att rekrytera. Men oj vad svårt det har blivit att hitta rätt folk! Känner du igen dig? Då kan det vara hög tid att se över ditt arbetsgivarvarumärke, det som kallas employer branding.
Text: Tina Sjöström

I många branscher är det svårt att hitta medarbetare med rätt kompetens, redovisnings- och lönebranschen är inget undantag. Snarare tvärtom. Många byråer, stora som små, slåss om en förhållandevis liten skara utbildade personer. Den som har det mest tilltalande erbjudandet vinner. Hur ska man då göra för att bli ett intressant alternativ för arbetssökande, hur höjer man värdet på sitt arbetsgivarvarumärke? En som vet är Annika Ahnlund, grundare och redaktör för en av Sveriges mest populära företagsbloggar, HRbloggen.se.

– Vilken bransch det än handlar om så är det allra viktigaste att jobba strategiskt för att stärka varumärket ur arbetsgivarsynpunkt. Många företag har tagit fram värdeord, men det gäller också att leva efter de värderingarna så att de inte bara är fina ord på en anslagstavla. En stark företagskultur och ett tydligt ledarskap är viktiga nycklar. När befintlig personal trivs så blir de också goda ambassadörer som talar väl om dig som arbetsgivare.

När du ska rekrytera är första steget att ta reda på vilken som är din målgrupp, var dessa personer finns och vilka deras drivkrafter är. Ju mer du vet om dina presumtiva medarbetare, desto lättare är det att forma ett attraktivt erbjudande.

– Fråga dig vad som driver din målgrupp, fortsätter Annika. Är det spännande arbetsuppgifter eller hög lön? Kanske möjligheten att jobba hemifrån? Och hur ska du nå dem, finns de på LinkedIn eller Facebook? Läser de affärstidningar? Idag handlar det om att bygga långsiktiga relationer med kandidaterna, inte slänga in en platsannons när läget är akut. Träffa studenter på högskolan, bjud in till diskussionsgrupper på exempelvis LinkedIn. När du väl har en ledig tjänst så har du även en bas med attraktiva kandidater.

Många av de mindre redovisnings- och lönebyråerna vittnar om svårigheter att rekrytera när de större arbetsgivarna kan erbjuda bättre karriärmöjligheter och ofta högre löner. Då gäller det att lyfta fram det unika med just ditt företag.

– Mycket handlar om retorik, säger Annika. Det gäller att trycka på det lilla företagets fördelar. Att det är mer personligt, att varje medarbetare blir så mycket viktigare. Tänk kreativt, vad kan du erbjuda som de andra inte har? Berätta gärna om vilken typ av kunder ni har. Även om företaget är litet kan det finnas många spännande uppdrag och arbetsuppgifter.

Tips för bättre rekrytering

  • Lev ditt arbetsgivarvarumärke. Om du lovar en sak och inte lever upp till det så blir den nya medarbetaren garanterat besviken och stannar troligen inte särskilt länge. Och pratar heller inte väl om sin nya arbetsplats.
  • Internutbilda. Utveckla redan befintlig personal som vill klättra i sin karriär. Intern rörlighet skapar ofta trogna medarbetare.
  • Gör en karriärsida på nätet. Visa upp ditt erbjudande, berätta om företaget och de som
    jobbar där idag. Gör gärna också profiler på olika sociala nätverk som LinkedIn, Facebook och Instagram.
  • Jobba med underkonsulter. Kanske behöver du inte en person till hundra procent utan några dagar i veckan. Det finns bra sajter för konsultmatchning.
  • Employee Referral. Belöna befintliga anställda med en tipspeng om de kan hitta lämpliga
    kandidater. Ett bra sätt att nyttja de anställdas sociala nätverk.
Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons