Annons
Branschaktuellt Lön Redovisning

Klingspor om konsultåret 2021: Vi rådgivare blir ännu viktigare

Ett nytt sätt att möta kunderna på och ett nytt arbetssätt för de Auktoriserade Redovisnings- och Lönekonsulterna – det ser Srf konsulternas förbundsordförande Katarina Klingspor när hon spanar in i arbetsåret 2021.
Text: Anna Gullberg
Annons

Katarina Klingspor ser stora utmaningar för branschen när hon blickar framåt mot det nya året.

– Våra medlemmar kommer i ökad omfattning att behöva möta sina kunder på ett annat sätt än genom det traditionella fysiska mötet. Pandemin har accelererat förändringen, och den har gett det digitala mötet och den digitala relationen med kunden en liten skjuts. Ett digitalt möte skiljer sig från ett fysiskt och man behöver fundera över hur man ska lägga upp det digitala mötet, för att skapa en bra kommunikation och ett tydligt värde för kunden, som kunden är beredd att betala för. Samtidigt blir det så att de gånger man får till ett fysiskt möte så ställs höga förväntningar på rådgivaren och på vad det mötet ger kunden, säger Katarina. Ibland kan det vara så enkelt att när man går ut från ett fysiskt möte så kan det vara viktigt att överlämna en fysisk rapport, eller om den inte är klar till exempel ett utkast eller förslag till kunden och inte avsluta mötet med att ”jag skickar något inom kort eller imorgon”.

Fortsatta restriktioner kommer att påverka första halvåret 2021, tror förbundsordföranden. Den konsult som hänger med i regelverk, stöd och lagstiftning kring covid-19 är väl förberedd att möta kunderna på rätt sätt utifrån de begränsningar som gäller.

– Det är väldigt många tillfälliga regler och fallgropar så det gäller att vara påläst och insatt så att man kan rådge sin kund, säger Katarina Klingspor. Hon ser att förbundet snabbt och smidigt måste möta medlemmarnas behov av att kunna vara “on top of things”.

Digitala kurser är ett sätt att göra det. Klingspor imponeras av Srf konsulternas medarbetare i Falun och Stockholm som hon tycker har gjort “en fantastisk insats” genom att snabbt ställa om verksamheten på ett coronaanpassat sätt.

Vid Srf Fokus webinars, som Srf konsulterna regelbundet ordnar, brukar ett par hundra medlemmar delta digitalt, men vid webinaret som genomfördes i september hade deltagarantalet vuxit till 1 700 anmälda.

– Digitalisering får en liten skjuts och jag tror att väldigt många behöver fundera på vad det innebär på lite längre sikt. Tänker man vara verksam i fyra–fem år till har man ett förhållningssätt, har man en längre planeringshorisont bör man fundera igen på sin affärsplan. Hur vill jag växa? Hur vill jag ha min relation till kund? säger Katarina.

– Rådgivningen förväntas täcka många områden. Men att täcka alla kompetensområden är inte möjligt. För att kunna erbjuda högkvalitativa professionella tjänster ute i landet så måste man i större omfattning kunna samarbeta med olika rådgivare. Kunden vill inte springa runt och köpa olika rådgivningstjänster utan hen vill ha någon som håller ihop närliggande frågor och utmaningar.

Den nya tekniken är en hjälp för att kunna genomföra samarbeten. Det är möjligt att ha gemensamma kundmöten där olika experter samlas.

Klingspor ser hur rådgivningen får ett betydligt större värde för kunden och hur en del av de tjänster man gjort tidigare automatiseras.

– Det går inte från 0 till 100, utan förändringen sker glidande. Det vi gjorde med penna och sudd för 20 år sedan är datoriserat nu, och en del har gått vidare till automatisering och AI. Automatiserade processer kommer mer och mer, och skapar möjligheter för fler, säger hon.

Andelen småföretagare ökar, och inte minst pandemin gör att en del går från fasta anställningar till en ny tillvaro som egenföretagare. Då behövs vägledning och råd för att göra rätt analys och vägval. Här är de Auktoriserade Redovisnings- och Lönekonsulterna ett viktigt bollplank och vägvisare.

– Vi har en viktig roll och den rollen kan bli ännu bredare och större, säger Katarina Klingspor.

 De olika stöden är något som många egenföretagare inte klarar av på egen hand. De är komplexa, och kan få besvärliga konsekvenser om man tolkar regelverken fel. Vi rådgivare är viktiga för att belysa möjligheter, lagkrav och regelverk samt risker. Vi behövs för att få till stånd ett sunt och välfungerande småföretagande.

Klingspors tre K för konsulten

Kundnytta. Vilket värde skapas för kunden? Inte bara i kronor och ören, utan i trygghet och tillgänglighet.

Kommunikation. Vi måste alla bli bättre på att kommunicera med rätt målgrupp på rätt sätt. Det kan handla om att på ett lättsamt sätt berätta för en Facebookgrupp att jag finns och vilka tjänster byrån kan erbjuda småföretagare eller att kunna kommunicera med myndigheter eller andra på ett formellt korrekt sätt. Vi måste kunna anpassa kommunikationen så att man talar på rätt sätt med den man vill nå.

Kompetens. Vi har en oerhört kompetent medlemskår, som ständigt ser till att utbilda sig. Men vi behöver ständigt utveckla utbildningsformerna. Förändringstakten har ökat och vi behöver tillhandahålla relevant utbildning vid rätt tillfälle.

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons