– Idag finns möjligheten att enkelt kontrollera dina kunder, dessutom till en liten kostnad. Gör man det inte alls och Finansinspektionen eller andra tillsynsmyndigheter knackar på kan det bli väldigt dyrt och tråkigt, säger Johan Jensen som jobbat med affärsinformation och risk sedan 2001.

Som medgrundare och produktägare på företaget Roaring möter Johan ofta företag som inte inser hur sträng lagstiftningen är när det gäller varje företags ansvar för att kontrollera vilka deras kunder är. Kontrollerna av blivande och nuvarande kunder sträcker sig ofta bara till olika sökningar på nätet eller frågor vars svar inte kontrolleras ytterligare.

Johan Jensen

– Problemet är att det inte räcker, tyvärr inte på långa vägar. Med en bristande kontroll riskerar man att få en kund som skapar stora problem samtidigt som man inte uppfyller myndigheternas krav. Som företagare bör man se god kundkännedom som en form av försäkring, både för sin egen affär och för regelefterlevnad, menar Johan Jensen.

Roarings lösning på problemet är en digital tjänst som automatiskt söker igenom relevanta databaser. Den som knappar in ett organisationsnummer får omedelbart information om bland annat firmatecknare, verklig huvudman, politiskt utsatt person (PEP), sanktionslistor och styrelse. Sökningen genererar en datumstämplad PDF som bevisar att man gjort allt man ska för att kontrollera sin kund.

– Man får all information som krävs för att få en verkligt god, och säker, kundkännedom på några sekunder. Från samma informationskällor som våra kunder inom bank och försäkring använder. Dessutom finns möjlighet att prenumerera på förändringar i kundinformationen, så att man säkerställer att kundkännedomen upprätthålls över tid, avslutar Johan Jensen.