Annons
Lön

Vad händer på löneavdelningen vid en strejk?

En strejk av det här slaget drabbar många - personal, reseförsäljare och resenärer. Men hur är det egentligen att jobba på en löneavdelning när viss del av personalen strejkar? Vi fick en pratstund med SAS lönechef, Ola Pettersson.
Text: Tina Sjöström

Ingen har väl undgått strejken bland SAS-piloterna som avslutades för några dagar sedan. En strejk av det här slaget drabbar många – personal, reseförsäljare och resenärer. Men hur är det egentligen att jobba på en löneavdelning när viss del av personalen strejkar? Vi fick en pratstund med SAS lönechef, Ola Pettersson.

Hur påverkas löneavdelningens dagliga arbete av en pågående strejk? 
– Det dagliga arbetet påverkas faktiskt inte särskilt mycket för de flesta av oss, strejk är en frånvaro som andra, bara lite mer dramatisk. De som påverkas är personerna som har i uppdrag att hantera systemfrågor. En strejk kan få effekter som att personer ska stängas ute från vissa delar i systemet och att förhandlingsfrågor ska förberedas. Förhandlingsdelegationen kan också begära underlag som visar vilka effekter de olika kraven får. Vi behöver vara tillgängliga på annat sätt än normalt. Vi jobbar inte övertid men har viss jourverksamhet.

Hur hanterar ni frånvaron för de som strejkar?
– Av flera skäl vill helst hantera frånvaron innevarande månad men rent praktiskt kan det vara omöjligt. Lönekörningen för den månaden kan redan ha gjorts när strejken bryter ut. Vi vet ju heller inte hur länge den kommer att pågå. Annars hanterar vi frånvaro som alla annan frånvaro. Vi går in i respektive avtal och tittar vad som gäller, om vi ska göra avdrag per timme eller kalenderdag. En strejk händer ju tack och lov inte så ofta så de uppgifterna är inget vi har i huvudet utan måste kolla upp.

Vilka är de vanligaste frågorna ni får i samband med en strejk?
– I det här fallet har vi till exempel fått frågor från andra medarbetare vad en pilot tjänar. Då hänvisar vi till offentliga källor. Det är otroligt viktigt att vi på löneavdelningen hanterar situationen korrekt, den typen av uppgifter ska inte komma härifrån. Vi får också frågor om underlag från de förhandlande parterna. Det händer också att piloter hör av sig med frågor, då är vi väldigt strikta med att hänvisa vidare till facket. Vid strejktillfället är vi faktiskt inte piloternas arbetsgivare så all service från vår sida upphör.

Vad händer med de piloter som inte är med i facket?
– De jobbar enligt sitt ordinarie schema, vi får dock inte planera om deras tid eller använda dem mer än det som redan var planerat.

Tar ni höjd för strejk?
– Inte på ett lönekontor. I viss mån kan vi förbereda oss, vi vet ju vilken information parterna behöver och kan förbereda förändringar i systemet. Vårt arbete börjar egentligen när strejken är slut, det är ju då ändringarna i alla avtal ska göras.

– En flygstrejk är annorlunda än andra sammanhang, den är så extremt publik och blir kostsam på många sätt. Många och stora känslor är inblandade. Trots det har vi fått förhållandevis lite kritik som bolag för den här senaste strejken. Resenärerna har varit förstående, de har fått snabb hjälp från vår personal och våra agenter. Det är den upplevelsen vi har nu i efterhand, avslutar Ola Pettersson.

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons