Tidningen Entreprenör har titta närmare på hur moms ska beräknas på olika, men ändå snarlika aktiviteter i framförallt turistnäringen. Det visar sig att momssatsen för att arrangera cykelturer i nerförsbacke ska beläggas med sex procent moms medan guidade cykelturer i stadsmiljö hela 25 procent. Driver man en gästhamn så ska tjänster påföras 25 procent moms medan besökare till campingplatser betalar 12 procent.

– Jag förstår faktiskt inte logiken. Vi likställs med en industrihamn och lastas med 25 procent i moms. Men vi har precis som campingarna folk som bor här och har samma krav på kringservice, aktiviteter och underhåll. Att möta gäster och hålla en hög standard kräver personal, och det kostar pengar. Det är klart att den högre momssatsen för oss gör det svårare att konkurrera, säger Andreas Nilsson, som driver Västerviks gästhamn, till tidningen Entreprenör.

Om man anordnar ett ”nöjesevenemang” som till exempel älgsafari så borde momssatsen enligt Skatteverkets regler vara 25 procent. Men om man istället skulle kalla detta för ”persontransport med guide där vissa djur kan siktas” skulle arrangemanget kunna klassas för en momssats på sex procent. En momsdjungel som snedvrider konkurrensen för verksamma inom samma område.

Fler ologiska exempel:

  • Att åka häst och vagn på marknad ses som persontransport = 6 procent moms.
  • Att rida ponny på marknad klassas som upplevelse = 25 procent moms.

Sightseeingturer med buss eller båt är transport och har en moms på 6 procent medan sightseeingturer med kajak, kanot eller cykel är upplevelser och alltså ska ha en momssats på 25 procent.

Verkar det rörigt? Det tycker också de som är verksamma i turistnäringen som tydligen behöver vara lite av momsexperter för att göra rätt.