Annons
Branschaktuellt

Ny konsumentköplag 1 maj

Säljer du varor eller digitala tjänster till konsumenter? I så fall är det bra att veta att det snart kommer en ny konsumentköplag.
Text: Leif Hagström
Annons

Ny lag

Den nu gällande konsumentköplagen trädde i kraft den 1 januari 1991. Sedan dess har konsumtionsvanorna ändrats. Det har blivit allt vanligare att handla på nätet och över gränserna. I syfte att anpassa bestämmelserna till EU-regler, de ändrade konsumtionsvanorna och för att stärka konsumentskyddet har riksdagen nu fattat beslut om en ny konsumentköplag. Den nya lagen börjar gälla den 1 maj 2022.

Innehåll i den nya lagen

Den nya lagen reglerar vad som gäller för leverans av varor och digitalt innehåll. Vidare vad som gäller vid dröjsmål med att leverera eller betala. Lagen reglerar också vad som utgör fel på en vara eller digitalt innehåll, vem som ansvarar för felet och vilken rätt konsumenten har att få felet avhjälpt. För att stärka konsumentskyddet kommer alla fel som visar sig under två år efter köpet av en vara som utgångspunkt anses vara fel som näringsidkaren ansvarar för. Det är en förlängning från dagens sex månader. En annan ny bestämmelse är att den som tillhandahåller digitalt innehåll blir skyldig att göra säkerhetsuppdateringar och andra nödvändiga uppdateringar under viss tid.

Vidare införs särskilda regler vid konsumentköp av levande djur. Bestämmelserna ska bidra till en god djurvälfärd och respekt för djur. Vad gäller levande djur har riksdagen riktat en uppmaning, ett tillkännagivande, till regeringen om att köp av dyrare djur inte ska omfattas av konsumentköplagen. Tanken är således att regeringen ska återkomma till riksdagen med förslag som undantar köp av dyrare djur från konsumentköplagens tillämpningsområde.

Bakgrund (EU-direktiv om lika villkor inom hela unionen)

Under 2019 antog EU två nya direktiv på konsumentområdet; direktivet om försäljning av varor och direktivet om avtal om tillhandahållande av digitalt innehåll och digitala tjänster. Genom den nya lagen implementeras direktiven i svensk rätt. Direktiven syftar bl.a. till att stärka utvecklingen av den gränsöverskridande e-handeln och därmed den digitala ekonomin och tillväxten i samhället. Enhetliga regler underlättar för företag att erbjuda sina produkter på lika villkor inom hela unionen. Det förbättrar konkurrensen och kan minska företagens regelbörda och kostnader. Genom tydliga och tvingande rättigheter vid köp ges konsumenterna ett stärkt konsumentskydd. Det gäller särskilt på området för digitalt innehåll och digitala tjänster där det i dag inte finns några konsumenträttsliga regler. Enhetliga och moderna konsumentköpsregler kan bidra till att minska de olägenheter som en konsument drabbas av vid fel eller vid dröjsmål med leverans och öka konsumenternas förtroende för marknaden och trygghet vid sina inköp.

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons