Annons
Branschaktuellt Lön Redovisning

Ny ombudtjänst på gång hos Bolagsverket

Behovet av att agera ombud för andra företag eller personer är stort i vår bransch och digitala fullmakter är ett område där behovet ökat snabbare än möjligheterna. Nu pågår ett samarbete mellan Bolagsverket, Skatteverket och DIGG (Myndigheten för digital förvaltning) där det har tagits fram en tjänst som heter Mina ombud för oss som är ombud för företag och personer. Tjänsten ska lanseras hösten 2022 men redan nu kan du gå in och testa om du vill se hur det är tänkt att fungera eller vill vara med och påverka utformningen av tjänsten.
Text: Lali Fjellström

Mina ombud

Tjänsten som heter Mina ombud ska göra det enkelt för företag och personer att ta hjälp av någon annan, till exempel en löne- eller redovisningskonsult, att sköta sina åtaganden digitalt. Du loggar in och tjänsten identifierar inloggade användare och kontrollerar utfärdade fullmakter. Tanken är att många privata och offentliga aktörer ska vara anslutna och att alla fullmakter nås från samma ställe.

Testa redan nu!

Redan igår, den 27 april 2021, öppnade den så kallade testbädden där användaren via ett gränssnitt kan testa flödet för att skapa digitala fullmakter och agera med hjälp av fullmakter. Även anslutning via API-er kommer att vara möjligt. Har du digitala fullmakter, exempelvis hos Skatteverket, kan du logga in och testa om du är nyfiken. Om du vill vara med och testa kan du läsa mer på sidan Mina ombud eller kontakta Bolagsverket på minaombud@bolagsverket.se.

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons