Branschaktuellt Lön Redovisning

Ny samverkan för smidig digitalisering

– Vi ser samarbetet med Srf konsulterna som ett sätt att ytterligare säkra upp Slipp-byråernas kvalitet, professionalitet och seriositet. Auktorisationen och fortbildningarna den kräver är viktiga verktyg för det.

Det säger Lars Olsson, vd för Slipp som genom sin franchiselösning har ambitionen att hjälpa mindre och mellanstora byråer med digitalisering och nya, lönsammare affärsmodeller.
Text: Håkan Edvardsson

– Budskapet att man måste digitalisera och automatisera har masserats in i branschen i många år nu. Men hur det ska göras har länge varit oklart. Inte minst hur man gör det och samtidigt höjer lönsamheten. Där kommer vi in. Vi brukar börja med att titta på kostnadssidan, som vi ser som mer lätthanterlig än intäktssidan. Enkelt sagt ska företagen hantera lön, leverantörsfakturor och kvitton. Vi kan snabbt hjälpa en byrå effektivisera och digitalisera den hanteringen så att den blir mer lönsam. Sedan tar vi itu med de andra bitarna, säger Lars Olsson som jobbade på Björn Lundén innan han var med och startade Slipps franchisekoncept 2017.

Med Srf konsulterna

Srf konsulterna och Slipp slöt nyligen en uppgörelse som leder till fler Auktoriserade Redovisningskonsulter och fler Auktoriserade Lönekonsulter bland Slipps 24 franchisebyråer landet över. Slipp-byråerna får därmed en starkare kvalitetsstämpel. Srf konsulterna får fler medlemmar. Byråerna säkrar sin kompetens och ökar, enligt Srf konsulternas senaste pris- och löneenkät, sina intäkter.

– Branschen behöver ställa om, utveckla sina affärsmodeller, kompetensutveckla och digitalisera. Byråer som gör det kommer gå bättre än de som inte gör det, så enkelt är det. Lösningar som gör det lättare för fler i branschen att ta det steget är vi i grunden positiva till, det gynnar oss alla. Vi är glada att Slipp valt att satsa på auktorisationen som ett sätt att höja byråernas kompetens och lyfta fram kvalitet, säger Lali Fjellström, branschansvarig Redovisning vid Srf konsulterna.

Växer vidare

Lars Olsson delar Lali Fjellströms analys och pekar på både ökad omsättning och bättre resultat för byråer som, exempelvis, går över till fasta priser och automatiserar.

– Vi älskar branschen och vill att den ska utvecklas och växa med nya tjänster. Problemet är att många har fullt upp i dag, fortfarande gör ok resultat och inte har tid att själva ställa om. Men gör de inte det är det bara en tidsfråga innan de tappar sina marginaler, och möjligheten att hitta nya affärer för att få dem tillbaka, menar Lars Olsson.

Utbildningar

I början var Slipp inriktat på att jobba med nystartade byråer som antog deras franchisekoncept. Idag växer man främst genom existerande redovisningsbyråer som vill modernisera sig och bli en del av något större. Utbyte av kunskaper och erfarenheter mellan franchisetagarna sker redan. Tillsammans med Srf konsulterna kommer en rad utbildningar att genomföras.

– Under pandemin märktes ett kraftigt ökat intresse för digitala redovisningstjänster och våra lösningar. Den drev på en förändring, säger Lars Olsson, vd för Slipp.

Slipp

Franchisekoncept sedan 2017.

Anställda: Fyra.

Omsättning 2021: 16,4 miljoner. Prognos 2022: 30 MSEK.

Franchisekoncept för digitalisering, tillväxt och effektivisering.

Kunder: 24 byråer med ett 50-tal konsulter. Ökande.

Dotterbolag i Åbo.

Slipps tips i deklarationstider:
• Nyttja system och smarta tjänster för att inte sitta med kundernas deklaration i sista sekunden.
• Se till att vara deklarationsombud hos Skatteverket för samtliga kunder.
• Håll dig ständigt uppdaterad på nyheter och förändringar.

www.slipp.se

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons