Annons
Deklaration Lön Redovisning Skatt

Ny tjänst gör det enklare att deklarera helt digitalt

Inför årets deklaration har Skatteverket utvecklat en tjänst som gör det möjligt för oss som hjälper andra med Inkomstdeklaration 1 att deklarera helt digitalt. I detta projekt har Srf konsulterna tillsammans med skatteprogramleverantörerna, varit starkt drivande. Om kunden har digital brevlåda kan man dessutom få deklarationsuppgifterna redan 8-9 mars.
Text: Petra Lagnehag Zars

Redovisningsbyråer som inte är deklarationsombud fullt ut har tidigare inte kunnat lämna huvudblanketten eller övriga upplysningar digitalt, men inför deklarationen 2018 blir det äntligen möjligt.

–Tillsammans med redovisningsbyråer, programvaruföretag och branschföreningar har vi utvecklat tjänsten för filöverföring. Det betyder att man kan skicka in huvudblanketten Inkomstdeklaration 1, bilagor och övriga upplysningar helt digitalt. Kunderna kan sedan enkelt skriva under deklarationen med BankID på Mina sidor. Vi vet att detta är efterlängtat och hoppas att många får nytta av den nya tjänsten, säger Anna Sjöberg, verksamhetsutvecklare på Skatteverket.

Ett bra sätt att få mer tid för deklarationsarbetet är att be kunderna att ansluta sig till en digital brevlåda.

  • Den som skaffar en digital brevlåda senast den 1 mars får deklarationen dit redan den 8-9 mars. Pappersdeklarationer skickas ut först den 15 mars-15 april, säger Anna Sjöberg.
  • Det här är ett viktigt delmål i deklarationsinlämningen som underlättar för våra medlemmar och hela redovisningsbranschen, säger Mats Brockert som är skatteexpert hos Srf konsulterna. Nu arbetar vi vidare på att få med Inkomstdeklaration 2-4 och det slutliga målet är att även elektroniskt kunna hämta de uppgifter som behövs för deklarationen från Skatteverkets databaser.

Så här fungerar den nya tjänsten:

  1. Gör deklarationen i ditt skatteprogram, precis som vanligt
  2. Skicka in deklarationen via e-tjänsten Filöverföring. Filöverföringstjänsten har utvecklats och du kan numera överföra både huvudblankett och övriga upplysningar tillsammans med alla bilagor. Du kommer att få en kvittens när deklarationen är inskickad. I kvittensen finns en bekräftelse på att överföringen gått bra eller ett meddelande om något gått fel.
  3. Kontakta din kund. Kontakta din kund och berätta att deklarationen nu är redo att skrivas under på Mina sidor på www.skatteverket.se. Kunden kan inte ändra några uppgifter utan bara godkänna den deklaration som du har skickat in. Om kunden inte vill godkänna deklarationen, till exempel för att det har kommit in en ny kontrolluppgift, behöver hen be dig att ändra i deklarationen. Sedan måste du skicka in den i tjänsten Filöverföring på nytt.
  4. Kunden skriver under deklarationen. Efter att kunden har skrivit under på Mina sidor får hen en kvittens på att deklarationen har lämnats in och kan även se vilka uppgifter de godkänt.

Från och med den 20 mars kan du filöverföra Inkomstdeklaration 1 via tjänsten Filöverföring.

Mer information

Läs mer om den nya tjänsten på www.skatteverket.se/redovisningsbyra

Källa: Skatteverket

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons