Utnämnd till Årets VD, Årets kvinnliga stjärnskott och Näringslivets mäktigaste entreprenör. 2019 har sannerligen varit Pernilla ­Ramslövs år. Dessutom har hennes bolag  NOX Consulting ökat sin omsättning med runt 50 miljoner per år de senaste åren.

Pernilla Ramslöv är entreprenören som drivs av en vilja att förändra arbetsmarknaden. Med okonventionella metoder, där lojalitet och kärlek är starka drivkrafter, har hennes bolag NOX Consulting tagit it-konsultmarknaden med storm och på några år förbättrat arbetssituationen för it-konsulter i Stockholm. Och det hela började med en broschyr med ett flygplan på omslaget.

– När jag gick på gymnasiet och det var dags att börja tänka på ett framtida yrke så ville jag först bli läkare, berättar Pernilla. Eftersom jag inte hade 5,0 i betyg så var läkarlinjen uteslutet. Hem i brevlådan skickades reklam till olika universitet och där var det speciellt en broschyr som fångade mitt intresse. En broschyr med ett flygplan. Den fick mig att istället söka materialteknik på KTH.

– Efter avslutade studier, fortsätter Pernilla, blev jag erbjuden jobb som försäljningsingenjör i materialteknikbranschen. Efter 2,5 år insåg jag att alla mina kamrater jobbade i it-branschen, vilket fick mig att söka mig dit. Jag fick jobb som projektledare hos dåvarande WM-data utan att kunna det minsta om it. Däremot var jag duktig på att lösa problem så det gick bra för mig, jag klättrade ganska snabbt och landade i ledningsgruppen för det största företaget i WM-datakoncernen. Jag kände att det här ändå inte var min grej och när det började gå sämre för hela branschen, och företaget föreslog agerande mot kunderna som jag inte kunde stå för, bestämde jag mig för att starta eget. Jag hade flera idéer men valde att tillsammans med en annan tjej bygga ett AI-bolag. Det här var år 2000 och ingen fattade vad vi gjorde, knappt vi själva. Vi utvecklade ett automatiserat system för att följa systemutvecklingsprocessen, som 2007 köptes upp av ett amerikanskt bolag. Ännu några år senare var det dags att göra något nytt igen och NOX Consulting grundades.

Pernilla Ramslöv är en person som gillar både utmaningar och överraskningar, bra egenskaper för en entreprenör. Hon tidigarelägger vår planerade intervjutid eftersom hon inför sin födelsedag fått en hemlig resa i present av sin man.

– Jag ska vara klar att lämna kontoret halv tre i eftermiddag, berättar hon glatt. Jag har ingen aning om vart vi ska. Jag har fått instruktioner att packa för ungefär samma väder som här i Sverige, så det blir varken solresa eller skidåkning. Visst är det spännande!

Under förra året blev Pernilla bland annat utsedd till näringslivets mäktigaste entreprenör. En tung utmärkelse. Jag frågar Pernilla vad hon tror är den största anledningen till detta – och även till utmärkelserna som Årets VD och årets kvinnliga stjärnskott.

– Ja, man kan verkligen säga att det blev storslam för mig förra året. Det var totalt överraskande. Min egen reflektion är att allt handlar om vad man gör och om faktiska resultat. Jag har vågat gå en egen väg och utmanat de stora företagen i branschen. Vårt hållbarhetstänk inom NOX Consulting är en bidragande faktor och vårt kärleksfulla ledarskap. Plötsligt uppmärksammas dessa mjuka värden i det svenska näringslivet, lyfts upp som det nya coola. Det är bolaget som är den verkliga vinnaren, jag är bara en stolt och ödmjuk mottagare av dessa priser.

Vad fick dig att bli entreprenör?
– När jag tänker tillbaka så kommer jag ihåg att jag som barn ville bli uppfinnare, entreprenör är väl det närmaste man kan komma. Men min första entreprenöriella upplevelse fick jag när jag var 11 år. Min några år äldre syster fick sommarjobb och tjänade egna pengar. Det ville jag också göra så jag skrev en lista på tjänster som mina föräldrar kunde köpa av mig. Jag tjänade mer än syrran den sommaren men det som fastnade hos mig var känslan att kunna skapa något eget från ingenting. Mitt första riktiga företag var senare ett cateringföretag. Jag älskar och drivs av att göra det omöjliga möjligt. Om någon säger åt mig att ”det där går inte” så växer hornen fram och jag bara måste visa att det visst går.

I en tidigare artikel om dig läste jag att du gärna gör tvärtemot de stora konsult­jättarna – vad betyder det?
– Det är så enkelt att det handlar om att se människan, individen, och behandla henne eller honom med respekt. Att genuint bry sig om. Vi försöker matcha människan med företagets situation och behov, vi ser inte bara till personens kompetens utan även till personligheten. Inom NOX Consulting gäller inkluderande istället för att skapa ett vi och dem. Vi har en uppförandekod som handlar om värderingar och konsultmässighet som våra konsulter måste skriva under på. De är en del av oss och får vara med och påverka. I vårt nätverk har vi runt 5 000 konsulter, både soloföretagare och sådana som är anställda i små konsultbolag, men vi behandlar alla som en del av vårt företag. Som konsult hos oss får du hjälp med försäljning av dina tjänster, du får kompetensutveckling och kollegor utan att det kostar dig något. När du får ett uppdrag tar vi 10 procent av intäkten. Du är en del av NOX-familjen. Lojalitet sitter inte i avtal eller om du är anställd utan i hjärtat på individen, det handlar om vilken känsla du har för bolaget, att du känner dig delaktig och om du själv kan stå för bolagets värderingar. Vi har bevisat att det går att bygga konsultbolag på nytt sätt. Visst är det häftigt att ett bolag med 11 anställda drar runt en omsättning på 325 miljoner?


↑ Pernilla Ramslöv har lunchpaus med kollegorna.

Finns det andra bolag som försöker härma ert framgångsrecept?
– Ja, men det är få andra inom it som lyckats. Vi har två kundgrupper, den ena är beställarna och den andra är våra konsulter. Vi måste lägga lika mycket tid på båda. De flesta av våra kollegor i branschen lägger sin tid på kunderna och hanterar sina konsulter som ett CV på ett papper. Vi bryr oss om våra konsulter och vill att de ska bli sitt bästa jag. Det är inte vad vi gör som är unikt, utan hur.

Du var den första kvinnliga ordföranden för programut­skottet vid KTH och verkar i en mansdominerad bransch. Vilka är dina bästa ledaregenskaper?
– Tack vare min uppväxt är jag en väldigt trygg person. Jag vågar vara mig själv och det skapar en trygghet, att det är ok att vara precis som man är. Jag är också helt orädd för konflikter, jag låter inget ligga och vänta. Små saker kan lätt bli stora om de inte hanteras från början. I grunden handlar mitt ledarskap om omtanke om människor och en genuin vilja att göra dem bra. I min roll måste jag ta tuffa beslut och ge konstruktiv kritik. Det är stor skillnad på att gå in i en dialog med syfte att rätta någon eller att göra den personen bättre. Om tuffa beslut hanteras med omsorg så skapar det en trygghet i hela organisationen.

Tror du vi får se en större andel entreprenörer/soloföretagare än anställda i framtiden?
– Jag är övertygad om en ökande andel egenföretagare och det beror primärt på att dagens utvecklingstakt kräver flexibilitet på arbetsmarknaden. Den kompetens ett företag hade för 10 år sedan är inte nödvändigtvis den som behövs idag. Eller om två år. Företag kommer inte att hinna utveckla sina anställda i samma takt som utvecklingen sker. Ur individperspektiv tror jag också att den frihet det innebär att frilansa kommer att locka fler. Drivkraften att styra sin egen tid, utveckling och ekonomi finns i större utsträckning hos den nya generationen. De som kommer in på arbetsmarknaden nu är vana att leva i en digital värld. Utvecklingen kommer förmodligen också att leda till en större variation av anställningsformer. Tillsvidareanställningen tror jag inte kommer att dominera framåt.

Har NOX Consulting förbättrat arbetsmarknaden för egenföretagare?
– Det är stora ord men absolut har vi förbättrat arbetssituationen för konsulter inom it i Stockholm. Vår ambition är att förbättra för alla egenföretagare i hela Sverige. Vi driver frågan, pratar om gig-ekonomi och är med i olika sammanhang. Vi har nyligen blivit tillfrågade att vara med i en arbetsgrupp i regeringen för att prata om framtidens arbetsmarknad. Det är coolt. Vårt företagande bygger till stor del på lojalitet och det är inget du kan köpa dig, det är något du förtjänar. Det handlar om vad du gör, om transparens, ledarskap, kultur och värderingar. Saker som måste märkas och inte bara sägas.