Branschaktuellt Lön Redovisning

PROFILERING: Lyftet – En av branschens viktigaste aktiviteter

Nu rullar vi ut det största samarbetsprojekt vi haft inom profilering i branschen – LYFTET – där du som medlem har en viktig roll. LYFTET är en av våra viktigaste aktiviteter i en tid då näringslivet är i skriande behov av branschens tjänster.
Text: Petra Lagnehag Zars

LYFTET innebär främst att du som är verksam i redovisnings- och lönebranschen arbetar med din och ditt företags profilering i ditt närområde samt aktivt lyfter fram, tydliggör och berättar om din kompetens och din yrkesroll för att vi ska få fullt genomslag för yrkesrollerna redovisningskonsult och lönekonsult på marknaden.

Profilering viktigt för dig och din yrkesroll

Är du vass inom ditt yrke ska du tydliggöra din kompetens ut mot marknaden. Det är viktigt på många sätt. För din egen personliga framgång som yrkesverksam behöver du tydliggöra för arbetsgivare och kunder att du har den kompetens som krävs för att göra ett riktigt bra jobb. Det är också viktigt för att ha gott självförtroende i din yrkesutövning. För din arbetsgivare och företagets framgångar är det också bra att lyfta fram den kompetens som faktiskt finns i företaget.

Hur du profilerar dig

Det finns ett antal sätt att arbeta med profilering. Lyft fram din kompetens och yrkestitel på visitkort, i din mejlsignatur, på avtal med dina kunder och leverantörer, på företagets webbplats, i presentationsmaterial och i sociala medier som till exempel i din profil på LinkedIn. Det är några sätt. Framgångsrika människor och företag kan konsten att förmedla sitt värde och omgivningen är väl medveten om deras kompetens och vem de ska anlita för att få bästa hjälpen.

Börja med dig själv

Ibland kan profileringsarbetet börja med att beskriva din yrkesroll och den kompetens du har så att det blir tydligt för dig själv. Som man gör i ett CV. När du har din kompetens på plats är det dags att börja berätta om vad du gör för människor du träffar. Det kan vara din arbetsgivare, kunder, leverantörer, nätverk eller vänner och bekanta. Många människor du känner är företagare och de allra flesta är löntagare, men det är inte många som vet vad och vem som i många fall ligger bakom en rättvisande årsredovisning och heller inte vad som krävs för att lönen som betalas ut varje månad ska bli rätt.

Vanligaste missförståndet

Många redovisningskonsulter jag pratat med nickar igenkännande när jag frågar om de brukar bli kallade revisorn. Jag brukar också fråga om de rättar den som felaktigt kallar dem revisorn, men det är det tyvärr inte många som gör. Det ska du göra! Du och alla andra som arbetar som redovisningskonsulter behöver rätta dem som inte förstår skillnaden. Om näringslivet ska lära sig vilken kompetens de behöver och ska söka efter så kan de inte gå runt och tro att de ska ta hjälp av en revisor för den löpande redovisningen. Är du auktoriserad ska du berätta om det också. Auktorisationen är en tydlig kvalitetsstämpel som signalerar att du är en av de bästa på marknaden.

Auktorisationen – kvalitetsstämpel och karriärväg

Den kvalitetsstämpel som tydligt bekräftar din goda kompetens är självklart auktorisationen. Auktorisationen är främst till för företagen, för att de ska känna sig trygga med den resurs de anlitar eller anställer i företaget. Auktorisationen är också viktig för arbetsgivare på så sätt att det finns en tydlig karriärväg för den som valt ett yrke i redovisnings- och lönebranschen. Vill du som arbetsgivare ha anställda som trivs och inget hellre vill än att jobba i just ditt företag så behöver du tydligt visa att du satsar på att utveckla både verksamheten och dina anställda. Auktorisationen är rätt väg för att lyckas.

Verktyg för profilering

Du som är auktoriserad och medlem hos Srf konsulterna samt du som arbetar på ett Srf anslutet företag kommer på olika sätt att få information och verktyg för din egen profilering från oss. Tillsammans blir vi en tydlig och stark kraft på marknaden och ingen ska behöva fundera över vilket företag som har Srf auktoriserade konsulter eller inte. Det ska tydligt framgå.

Till din hjälp har vi tagit fram en hel del verktyg som du bland annat hittar i bilagan som följer med i denna tidning till dig som är Srf Auktoriserad Redovisningskonsult®, Srf Auktoriserad Lönekonsult® och dig som driver eller är verksam i ett företag som har Srf auktoriserade konsulter.

Glöm inte att det finns möjlighet att profilera er med nya ”Srf auktoriserad byrå/företag-konceptet” och nya Rex-sigillet. Den nya branschstandarden Rex – Svensk standard för redovisningsuppdrag börjar gälla från 1 januari 2018 och Rex-sigillet finns att ladda ner på srfkonsult.se/rex samt på Mina sidor under menyn Medlemssidor – Marknadsföring och profilering.

Tillsammans kommer vi att lyckas

Vi behöver med gemensam kraft lyfta fram yrkesrollerna och auktorisationen på marknaden. Tillsammans ska vi tydliggöra det viktiga arbete och den kompetens som finns. Låt oss även hjälpa företagen att förstå vilka resurser och tjänster de ska efterfråga. Med din insats i kombination med alla dina kollegor i branschens personliga insats och det profileringsarbete vi gör centralt i förbundet kommer vi att lyckas. Nu gör vi det här tillsammans!

Vill du bli auktoriserad? Läs om auktorisationen på srfkonsult.se

Checklista för egen profilering

  • Lägg in titeln i din e-postsignatur
  • Tydliggör titeln på ditt visitkort
  • Tydliggör titeln på brevmallar, avtal, korrespondenskort med mera
  • Lyft fram auktorisationen på er webbplats och i sociala medier
  • Lyft fram auktorisationen i ditt presentationsmaterial
  • Lyft fram auktorisationen på företagets profilmaterial
  • Annat sätt som du kan komma på – tipsa oss gärna!
Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons