Annons
Redovisning

RÅDgivarRÅD: Gör rätt i stället för fel!

Rubriken är utmanande, och kan upplevas ologisk. Vem skulle välja att göra fel istället för rätt? Men problemet kan inte formuleras så enkelt – fel uppstår i alla företag, men inte på grund av att någon har valt att göra fel.
Text: Caroline Giannias Kaib

Rubriken är utmanande, och kan upplevas ologisk. Vem skulle välja att göra fel istället för rätt? Men problemet kan inte formuleras så enkelt – fel uppstår i alla företag, men inte på grund av att någon har valt att göra fel. Orsaken är istället oftast en annan, som till exempel slarv, misstag, otydliga instruktioner, bristande kunskap eller stress. Gemensamt för alla fel är dock att de måste rättas, och det kräver resurser. Någon måste göra om eller komplettera ett redan utfört arbete, eller kassera den felaktiga produkten, för att sedan göra samma sak igen på rätt sätt. Detta sänker lönsamheten eftersom man måste göra en sak mer än en gång, men bara kan ta betalt för det som blev rätt. Eller enklare uttryckt – lönsamheten sjunker när en intäkt ska täcka mer än en kostnad för samma sak.

Fel är tyvärr en normal del av vardagen i de flesta företag. De uppstår och kräver resurser för att rätta, och äter upp en del av det utrymme som skulle ha blivit vinst om felet inte hade uppstått. Det är därför viktigt att försöka minimera antalet fel, att upptäcka de fel som uppstår tidigt så att de kan rättas så fort som möjligt, och till lägsta möjliga kostnad. Det finns dessutom en annan effekt som kan uppstå om felen inte upptäcks, i form av att kunderna upptäcker dem istället och då lätt får en bild av företaget som en leverantör av sämre kvalitet. Och att bygga upp en skadad image är mycket dyrt.

Så hur kan vi minska felen?

I grunden är svaret enkelt – det är en fråga om förberedelser och planering. Med rätt kompetens och rätt resurser för produktion skapas den grundläggande förutsättningen att göra rätt. Det kan vara frågan om rätt utbildad personal, rätt inställda maskiner eller rätt val av material. Men det är också en fråga om att förstå kundens behov, så att man kan uppfylla den förväntan som kunden har. En person som köper en kostym från Boss har en annorlunda förväntan än en som handlar på Ullared, men båda kan vara lika nöjda. Bådas förväntan om rätt kvalitet är uppfylld.

Ett annat viktigt motgift mot fel är att tillämpa rutiner för det arbete som ska utföras. Med detta menas tydliga arbetsbeskrivningar, checklistor och kontroller av utfört arbete under produktion och inför leverans. Ju tydligare det är vad som ska utföras, desto mindre är risken att det blir fel. Här kan även en diskussion med personalen vara en bra utgångspunkt för att kartlägga vilka fel som är vanligast, hur och när de uppstår, samt hur de kan förhindras. En sådan diskussion lägger grunden för att motverka fel som en gemensam företagskultur. Vissa företag baserar även sina bonussystem på en låg felfrekvens, helt enkelt för att det ger hög lönsamhet.

Alternativt kan man använda redan utvecklade rutiner som upprättats för en liknande miljö, som till exempel ISO eller SRF Reko byråstöd som SRF har tagit fram för redovisningsbyråer, för att undvika vanliga fel. Det viktiga är att i det löpande arbetet tillämpa sådana rutiner och kontroller som motverkar att fel uppstår samt upptäcks tidigt. Då minskar kostnaden för fel och det blir lönsamhet istället!

 

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons