För snart 20 år sedan, 1999, grundade Lars Jonsson-Bergman och Camilla Groth Redovisningsbyrån Q tillsammans med ytterligare två personer. Lars och Camilla är kvar och fortsätter leda sin verksamhet till stor framgång. För varje år har man haft en tillväxt på några personer och idag har företaget 45 anställda fördelade på tre kontor.

– Vi har inte haft fokus på att växa, det har inte varit ett mål i sig, säger Lars. Vår huvudfokus är så klart att serva våra kunder, vilket jag tycker vi är duktiga på. Rekommendationer har lett till nya kunder och en jämn tillväxt. Det största hindret till att bli fler i samma takt som kundtillströmningen är att rekrytera duktiga medarbetare, något som alla i branschen märker av.

Under en period var det heller inte självklart att företaget skulle fortsätta växa. När man kommit upp till 15 personer kände både Lars och Camilla att de nog inte ville bli större. Det skulle till exempel bli svårt att samla hela personalen runt ett och samma bord vid möten. Man ville också fortsätta jobba i den platta organisation man gjort från början och inte heller tulla på kvaliteten i leveransen. Samtidigt ville man inte tacka nej till kunder.

– Drivkraften att serva kunden var starkare än ovissheten inför att bygga ett för stort företag, berättar Camilla. Vi valde att anta utmaningen och har lyckats behålla känslan av det lilla företaget trots vår tillväxt. En del av vår lösning är att jobba i självstyrande team.


Foto: Mats Åsman

Den största utmaningen är enligt Lars att hitta rätt kompetens och behålla den. En strategi är att anställa nyutexaminerade redovisningsekonomer från en kvalificerad yrkesutbildning.

– Vi tar ofta in praktikanter som får göra sin LIA (Lärande i arbete) här hos oss. På det viset lär vi känna personen innan det blir tal om anställning. Den strategin bygger på att befintliga medarbetare vill utvecklas och ta ett kliv upp från assistentrollen. Eftersom det är väldigt svårt att hitta erfarna redovisningskonsulter, speciellt här i Stockholm, är jag glad att vi valt den strategin.

Vid reportageteamets besök hos Redovisningsbyrån Q är det tämligen tomt i lokalerna, det är en 10-12 personer på plats. Några är så klart ute på kundbesök men många väljer helt enkelt att göra sitt jobb från hemmet. Här råder frihet under ansvar på riktigt.

– Vi släpper ansvaret fullt ut till den enskilda individen, berättar Lars. Vissa dagar är det rätt tomt här på kontoret, men det gör ingenting så länge det funkar för övriga medarbetare i teamet och för kunderna. Vi har ju alla hjälpmedel som behövs för att jobba på distans. Alla anställda har erbjudits fria hemdatorer med dubbla skärmar och vi har ett nytt uppdragssystem där man har bra överblick över alla projekt. Det ska vara lika lätt att jobba hemma som här på kontoret.

I min värld handlar ledarskapet om tillit, vi tror på människan. Naturligtvis har vi kontrollfunktioner, vi säljer ju tid till våra kunder, men vårt arbetssätt fungerar fantastiskt bra.

– Det handlar också om att varje person tar sitt ansvar i gruppen, fortsätter Camilla. Vi har otroligt lojala medarbetare. Här på kontoret sitter vi i grupper om sex personer, det ger bra möjlighet till kommunikation och utbyte av kunskap. Dessutom har vi egna drop-in utbildningar på 1-1,5 timme där vi tar upp ämnen som medarbetare tycker de saknar kompetens inom. Det har visat sig mycket lyckat. Vi har också vissa dagar när det är obligatoriskt att vara på kontoret och vi har stormöte varje månad.

– Jag tror att mycket handlar om kontinuitet och struktur när det kommer till trivsel på arbetsplatsen, säger Lars vidare. Det är så lätt i den här branschen, med höga arbetstoppar, att man prioriterar bort saker. Vi har en fenomenal byråassistent, Susanne, som strukturerar upp alla våra aktiviteter, allt från konferenser och kundträffar till vår egen aw. Hon är en viktig kugge för oss.

Lars Jonsson-Bergman och Camilla Groth  Foto: Mats Åsman

Mitt i all digitalisering och smarta lösningar finns det en aspekt som man lätt kan glömma. Det personliga mötet.

– Trots att vi gör i stort sett allt jobb digitalt och kunden till och med kan signa sina dokument över nätet så vill de träffas, säger Camilla. Det får man inte glömma bort.

– Hos oss pratar vi mycket om vem som äger ansvaret för kundrelationen, fortsätter Lars. Det är vi och vi måste också anpassa oss efter kundens behov. Vi jobbar inte bara med siffror, vi jobbar med människor också.

– Det finns fortfarande kunder som inte vill digitaliseras, säger Camilla. De vill skicka sina papper till oss med posten och då måste vi anpassa oss efter deras behov, hitta ett effektivt sätt att jobba så vi ändå kan hålla nere den extra administrationen som tillkommer.

De senaste åren har Lars och Camilla tagit flera strategiska beslut för att kunna möta alla utmaningar och behov som dyker upp i takt med företagets tillväxt. Ett av dem var att implementera en kontorschef.

– Nu när vi är så många behövde vi förstärka på ledningssidan, Lena Andersson är numera kontorschef och är med och strukturerar verksamheten, berättar Lars. Det ger mig utrymme att fokusera på utbildningsbiten och Camilla, som är personalansvarig får mer tid till konkreta personalfrågor.

Ett annat strategiskt beslut var att satsa på en egen löneavdelning.

– Lön är otroligt viktigt, säger Camilla. Det är ett komplicerat område som kräver rätt kompetens. Vi har rekryterat lönekonsulter så nu har vi ett team på sex personer som enbart jobbar med lön och personalfrågor. De servar våra redovisningskunder men vi har också rena löneuppdrag.

– I vår vision ingår att vi ska vara det naturliga valet för alla företagare inom tjänstesektorn, där är vi vassast. Något vi aldrig kompromissar med är kundnöjdhet, avslutar Lars.

En liten del av personalen på Redovisningsbyrån Q  Foto: Mats Åsman