Annons
Företagande

Så tar du hand om kundrelationen i kris

Coronaviruset eller covid-19, hur vi än benämner det så har det påverkat vår vardag rejält. Miljarder människor i karantän runt om i världen, oavsett om de tillhör en riskgrupp eller inte, allt för att förhindra smittspridning. Anställda som blir uppsagda, permitterade, varslade eller beordrade att jobba hemifrån. En minst sagt unik situation.

Som liten företagare med mindre marginaler gäller det att ha bra koll på sin verksamhet och hur man jobbar. Även jag som ska vara expert på digital kommunikation möter svårigheter i att driva mitt lilla företag på endast en person i kristider.

Vinnarna är företag med stor flexibilitet

Undersökningar har visat att de företag som klarar sig bäst i en kris är de som visar att de kan vara flexibla. Att framförallt snabbt kunna tänka om, både i hur man jobbar med sina kunder men även med sina anställda. Det gäller inte bara företag utan även kommuner och landsting. Undervisning som går från salsbundna föreläsningar med tentamen i aulan bedrivs nu istället på nätet och genomförs helt digitalt. Något som ställer krav på lärare och enhetschefer att tänka om och tänka nytt. Det handlar främst om att vi helt enkelt behöver hjälpas åt i en kris och se varandras behov. Corona har förändrat både hur vi tänker och även hur vi agerar framåt.

Använd alla hjälpmedel som krävs

Det har tjatats i all oändlighet att nu är det dags att bli digital, tänk molnet, tänk trådlöst. Det har nog aldrig varit mer sant. Vår smartphone som var en otroligt viktig del av oss har nu blivit en ännu större del av oss. Vare sig du använder Slack för att chatta och strukturera dina projekt med ditt team eller sitter i ett internt intranät, så är det nu dags att se möjligheterna, visa flexibilitet och att vara tillmötesgående. Oavsett om det är kundkommunikationen som ska hållas igång eller arbetsgruppen. Det finns oändligt många lösningar för kommunikation, projektstyrning och kundrelationer. Videochatt med kunder görs oftast bäst i professionella miljöer som Microsofts Skype eller Googles Hangout. Men det beror helt på vem kunden är och vilken relation ni har. Räcker det och om det känns okej att Facetima, gör det då.

Från stor byrå till egen konsult

För mig började min karriär i den stora byråbranschen, de stora hjulen som snurrade även om personer bytte jobb eller var sjuka. En trygghet som på många sätt var uppskattad och ovärderlig. I kriser var det inte jag som tog smällen direkt, kanske indirekt om det varslades på företaget. Men pensionen rullade in, semestern var betald och lönen betalades ut den 25e varje månad. Att gå från en trygg anställning som jag gjorde hösten 2017 var inte bara spännande utan såklart osäkert, det bjöd vissa gånger på skräckfylld panik och många sömnlösa nätter. Men det var inte mina kundrelationer som höll mig vaken längre, utan ansvaret som låg på mig nu och ingen annan. Det fanns inte längre någon chef jag kunde luta mig mot. Mitt beslut att bli egen kom från en känsla som skavde inombords, jag upplevde att jag missade något i min relation till kunden. Jag ville inte längre vara en del i att skicka ut stora fakturor på arbeten som kunden inte förstod eller inte hade beställt. Jag ville ha korten på bordet och kontakten med kunden i alla led. Men det kostar på att vara egen och det ställer stora krav på att hitta individuella lösningar för alla kunder.

Att jobba i en digital bransch

Många tror att om du jobbar i en redan digital bransch, som jag som arbetar med digital marknadsföring, så är corona inget hinder. Men riktigt så fungerar det inte. Som erfaren konsult vet jag att kundrelationen betyder allt för att ens verksamhet ska gå runt. I arbetet med att behålla en god relation ingår ofta det fysiska mötet, att vara tillgänglig och ge det stöd som många kunder behöver och efterfrågar. Hur löser jag det digitalt? Vilka krav läggs det på mig som liten företagare att hålla relationen varm? Hur ser jag till att inte missa de behov som annars kommer fram när jag besöker kunden på plats? Frågorna är många och svaren är inte lätta, de skiljer sig även från kund till kund.

Så jobbar du i en tid av social distansering

En stor del av att arbeta som konsult är att förstå olika kunders behov. Det ställer alltså höga krav på att kunna lyssna in och läsa mellan raderna. Något jag har lätt för när jag sitter och arbetar ute hos kunden eller tar ett fysiskt möte och stämmer av. I tider då vi ska vara extra försiktiga med främst fysiska möten så har jag valt att jobba med alla mina kunduppdrag hemifrån. När jag arbetar med en kund så kan just de vara väldigt långt framme i sin digitala resa och ett möte över Skype är inget som sticker ut från deras vanliga rutin. Men vissa kunder är inte så långt fram i sin digitala resa och då kan ett Skypemöte kännas som ett alldeles för högt berg att bestiga, till och med läskigt för några.

Text: Sandra Berglund Vega, Panda konsult

Sandras 5 bästa tips

  1. Föreslå alltid smidiga lösningar för kunden men var noggrann med att lyssna in svaret. Kör inte bara på genom att skicka en mötesinbjudan för ett videomöte. Om kundens svar är nekande men osäkert då är det förmodligen en fråga om att lösa den tekniska biten.
  2. Underskatta inte telefonen. Ett telefonsamtal kan för många räcka gott och väl och ska absolut inte underskattas. Jag har några kunder som jag lägger ner extra tid på att ringa och bara stämma av om de har några frågor, helst innan helgen kommer. Det lugnar både mig och kunden.
  3. Underskatta inte avrapportering, ett mejl kan räcka gott och väl för att besvara frågor och skapa en dialog.
  4. Ta aldrig viktiga och krångliga frågor via mejl utan att ringa upp kunden efter ett tag (helst samma dag) för att stämma av om de förstod eller om något var oklart.
  5. Kommunikation är A och O för alla kundkontakter och det viktigaste är att du som konsult kan vara flexibel med när och hur den sker.
Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons