Lina Ekesäter började sin karriär på en ekonomiavdelning där hon inom kort fick kombinera redovisning med HR-frågor. Därifrån var steget till lön inte långt.

– På mitt förra jobb behövde vi stärka oss inom lön, så började det för mig. Snart förstod jag hur mycket som ryms inom lön, det är ett stort fält man aldrig blir fullärd inom, säger Lina och fortsätter:

– Personligen gillar jag kombinationen av att pedagogiskt förklara för kunderna varför deras löner och lönekostnader ser ut som de gör, och visa hur mycket de har att vinna på att jobba proaktivt i effektiva system.

Rätt lön och säkra processer

När Lina Ekesäter landar en ny kund till Keeper har den ofta tio löner eller mer, är helt digitaliserad eller vill bli det. Sedan 2017 jobbar byrån på det sättet. Och med fasta priser. Bakom de besluten finns byråns grundare och vd Hanna Montoya, som redan under tiden på Accenture jobbade mycket digitalt och processorienterat. Hon utvecklar:

– En sak Lina gör mycket bra är att hon redan från start resonerar med kunden om hur deras resa hos oss ska se ut, vilka processer och automatiseringar vi ser som de bästa för just dom. Och hon visualiserar det så att det är lätt att förstå. Det är omsorg om kunden från dag ett. Rätt lön och säkerhet är det viktigaste för våra lönekunder och därmed för oss i vår leverans. Lina levererar verkligen på alla punkter.

Viktig trygghet

Under pandemin noterade Lina Ekesäter att just trygghet blev allt viktigare för kunderna, som inte sällan upptäckte att deras egen lönehantering kunde störas, eller till och med stoppas, av någons eller någras sjukdom.

– Ja, många upptäckte hur sårbara lönelösningar de hade och insåg samtidigt att de inte försökt effektivisera sin lönehantering. Kontaktar man då ett företag som Keeper, med spetskompetens även inom lön, som ser till att integrera lönesystemen med bolagets övriga system och gör en lång rad rapporter, prognoser och analyser enkelt tillgängliga inser man snabbt vad som finns att vinna genom att ha större koll på lön. Det är klart att det är ett roligt jobb att hjälpa kunderna att inse det, säger Lina Ekesäter.