När semesterperioden närmar sig börjar planeringen för att lösa bemanningen under de veckor som ordinarie personal tar ut sin sommarledighet. Oavsett om du har ditt kontor stängt, anlitar telefonpassare eller anställer sommarvikarier som finns det flera åtgärder att vidta för att förhindra inbrott, bedrägeri och onödiga och dyra ”annonsavtal”.

– På sommaren vet vi att antalet bedrägerier ökar lavinartat, säger Carina Järnberg, försäkringsansvarig hos Srf konsulterna. Bedragarna vet att företag i allmänhet är mer sårbara under den tidsperioden. Det kan handla om att vikarier eller personal som är ovan vid vissa arbetsuppgifter inte riktigt vet hur de ska hantera telefonförsäljare, begäran om snabb betalning av stora belopp eller bluffakturor som ser riktiga ut. Mitt tips är att ha en tydlig policy och skrivna instruktioner.

En enkel åtgärd är att skriva tydliga arbetsbeskrivningar och instruktioner till sommarvikarier och personal som gör ovana arbetsuppgifter. Vem har befogenhet att tacka ja till erbjudanden? Hur bör man handla om något misstänkt händer?

– Det enklaste rådet är att aldrig tacka ja till något via telefon, be om att få ringa tillbaka istället, fortsätter Carina Järnberg. Är det någon skumt så vill de ju inte bli uppringda. Om en redovisningskonsult har betalningsansvar för en kund så återkoppla direkt till kunden om det dyker upp misstänkta instruktioner om snabba betalningar. Att fråga en gång för mycket om det som ska betalas verkligen är beställt kan vara en bra tumregel.

Ytterligare en otrevlig erfarenhet är bolagskapning. Det är idag tämligen lätt att kapa ett bolag genom att skicka in en förfalskad adressändring till Bolagsverket. Den typen av bedrägerier brukar upptäckas först när betalningar inte går igenom eller när företagskortet inte fungerar. Bedragaren kan ha köpt bilar och tagit lån i företagets namn eller till och med tömt bolaget på tillgångar. Ett enkelt skydd mot detta är Bolagsverkets app och en digital brevlåda. Du får en notis direkt i mobilen och ett säkert meddelande i din digitala brevlåda så fort Bolagsverket har tagit emot ett ärende för ditt företag.

De flesta av de bedrägerier som drabbar företag görs digitalt, till exempel att ett virus som bifogats ett mail låser den infekterade datorn. Bedragaren erbjuder sig sedan att låsa upp datorn mot en ersättning, ren och skär utpressning.

– För att skydda sig mot detta kan Srf konsulterna erbjuda sina medlemmar en cyberförsäkring, berättar Carina. Om du skulle drabbas av ett säkerhetsintrång så träder försäkringen in om du skulle bli skadeståndsskyldig mot dina kunder. Den erbjuder också ett täckningsbidrag om din verksamhet skulle drabbas av avbrott.