Annons
Branschaktuellt Lön Redovisning

Srf AKTUELLT Medlemsmätning: Ert betyg – 7,6 av 10

Enligt den senaste medlemsmätningen får Srf konsulterna ett NMI (Nöjd medlemsindex) på 7,6. För första gången har vi också tagit in synpunkter från våra nyaste medlemmar – Auktoriserade Lönekonsulter.

Text: Tina Sjöström

Enligt den senaste medlemsmätningen får Srf konsulterna ett NMI (Nöjd medlemsindex) på 7,6. För första gången har vi också tagit in synpunkter från våra nyaste medlemmar – Auktoriserade Lönekonsulter.

Vartannat år gör Srf konsulterna en mätning över nöjdheten hos er medlemmar. Betyget i år var samma som förra gången, 7,6 på en 10-gradig skala.

– Vårt eget mål var 7,8 så vi nådde nästan ända fram, säger Petra Lagnehag Zars, marknadschef.

Det är mycket som våra medlemmar är nöjda med, bland annat vår service och de rabatter man kan ta del av tack vare medlemskapet. Några lyfter fram vår kretsverksamhet som mycket värdefullt när det gäller erfarenhetsutbyte. Sen är det såklart några punkter som vi absolut ska jobba vidare med, där vi i våra medlemmars ögon bör bättra oss. Den viktigaste frågan för många är att vi bör jobba mer med att marknadsföra nyttan med att anlita en Auktoriserad Redovisnings- och Lönekonsult. Många anser att titeln fortfarande är allt för okänd. Dessutom har vi fått som förslag att banker, försäkringsbolag och andra finansieringsinstitut borde kräva att företagare anlitar auktoriserad hjälp.

Hur nöjd är du allmänt med Srf konsulternas arbete med utvecklingen av redovisningskonsultens yrkesroll?

Konsulten-nr-2-2016-230= Ingen uppfattning, 1= Mycket missnöjd, 10= Mycket nöjd

Hur nöjd är du allmänt med Srf konsulternas arbete med utvecklingen av lönekonsultens yrkesroll?

Konsulten-nr-2-2016-240= Ingen uppfattning, 1= Mycket missnöjd, 10= Mycket nöjd

– Vi jobbar stenhårt med att marknadsföra auktorisationen och nyttan för företagen. Varje dag. Dock handlar inte marknadsföringen om traditionella annonser i papperstidningar på samma sätt som tidigare år, säger Petra Lagnehag Zars. Idag är det digitala mediekanaler som gäller. Det är på nätet människor och företagare söker svar och då gäller det att vi finns där. Det kan vara svårt för våra medlemmar att se de insatser vi faktiskt gör, men vi toppar sökmotorerna vilket är mycket viktigt för synlighteten på nätet.

– Vad gäller marknadsföring till banker och andra intressenter så genomförde vi en landsomfattande bankturné under 2014 och 2015, fortsätter Petra. Vi bjöd in till frukostmöten lokalt på en mängd orter och vår branschansvarige när det gäller redovisning, Mikael Carlson, informerade om nyttan med auktorisationen, Reko och Bokslutsrapporten. Våra medlemmar har också möjlighet att använda ett färdigpaketerat presentationsmaterial i ämnet för att informera på sin lokala marknad. Materialet hittar du på dina medlemssidor på srfkonsult.se.

Många efterfrågar fler e-kurser och även fler avancerade kurser på lite högre nivå, något som vi just nu jobbar med att färdigställa. Flera av våra medlemmar vill också ha kurser inom ledarskap, kurser som vi vid ett flertal tillfällen försökt genomföra. Oftast så är intresset för dessa kurser så lågt att vi tvingas ställa in dem.

För första gången fick våra medlemmar på lönesidan svara på medlemsenkäten. Av dessa fick vi ett NMI på 7,4, något som får anses som bra med tanke på att vi fortfarande är ganska färska när det gäller att organisera lönekonsulter. På frågan om man skulle kunna tänka sig att rekommendera andra att vara med i förbundet så var det fler än 50 procent som valde den högsta poängen på den 10-gradiga skalan.

Även bland våra lönekonsulter efterfrågas fler avancerade kurser samt fler kurser och seminariedagar som ger aktualitetstimmar.

 

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons