Annons
Branschaktuellt Lön Redovisning

Srf dagarna 2015 – Nya utmaningar gör branschen intressant

Vid årets Ekonomi & Löneforum spann vi vidare på temat automation och digitalisering. Såväl utställare som föreläsare hade fokus på framtida utmaningar.
Text: Tina Sjöström

Vid årets Ekonomi & Löneforum spann vi vidare på temat automation och digitalisering. Såväl utställare som föreläsare hade fokus på framtida utmaningar. Den avslutande paneldebatten gav också en inblick i hur programvaruleverantörerna resonerar när det gäller utveckling och nya affärsmöjligheter.

Årets Ekonomi & Löneforum, dagen som vänder sig speciellt till dig som jobbar med redovisning och lön, lockade nära 250 deltagare. Flera utställare, många av dem i programvarubranschen, passade på att visa upp nyheter och smarta lösningar som underlättar arbetet.

Tekniken utmanar

För inledningen stod Mikael Carlson och Zennie Sjölund, branschansvariga för respektive redovisning och lön hos Srf konsulterna. De konstaterade att konsultrollens framtid är både spännande och till viss del oviss. Teknikutvecklingen öppnar nya möjligheter men medför också högre krav och även ökade risker.

– Många av oss måste göra nyinvesteringar i programvaror och affärssystem. Vi måste utbilda vår personal till kompetenta rådgivare, något som kan skapa nyckelpersoner och göra oss sårbara på annat sätt. Man kan väl säga att tekniken utmanar oss, sa Mikael Carlson.

– Riktigt kul att så många vill vara med idag. Vi ska göra allt vi kan för att ni ska kunna ge er själva rätt verktyg inför framtiden, sa Zennie Sjölund.

Trender påverkar varumärkesklimatet

Först ut av föreläsarna var Pär Bergkvist, strateg och varumärkesexpert som gav sin syn på vad som är rätt profil för framtiden. Han har bland annat varit inblandad i Srf konsulternas namnbyte och nya varumärkesplattform.

– Varumärkesklimatet har förändrats de senaste åren, i och med internet och den allt större digitaliseringen. Närvaro på nätet gör att de flesta har ”öppet” jämt och att allt delas på sociala medier. Trenden är också att vi går från uppkopplad till avkopplad. Det är numera svårt att imponera med mejl skickade klockan tre på natten. Sådant här måste man förhålla sig till.

Ett varumärke innehåller flera delar, bland annat kärnvärden, strategi, identitet, profil och image. Image är inget du själv direkt kan påverka, det hur omgivningen ser på dig. Däremot kan man ändra sitt uttryckssätt så att omgivningen börjar se en på ett annat sätt. I sitt arbete med Srf konsulternas varumärke har Pär Bergkvist frågat, både medlemmar och medlemmars kunder, hur man såg på SRF.

– Om man utifrån det skulle rita en bild av SRF baserat på det jag fått fram så är det en medelålders man, förtroendeingivande och tystlåten, och som helst tittar ner i sina papper. Om man bara kunde addera ett leende och en lyft blick så vore mycket vunnet. Det viktigaste är dock att omvärlden känner förtroende, jag tycker ni ska känna stolthet över den laganda ni förmedlar till era kunder.

RK-nr-5-2015-33

Digitaliseringen det nya normala

Nästa föreläsare var Hans Gillior som fortsatte på temat framtidens digitala konsult. Hans är IT-strateg och har utvecklat ett ramverk för att optimera sambandet mellan IT och business i en föränderlig värld. Han pekade på att vi nu är mitt uppe i en tredje industriell revolution med stora ekonomiska, sociala och teknologiska förändringar.

– Företag som lever på transaktionskostnad är illa ute. Du kan läsa journalistbloggar istället för att köpa en dagstidning, du köper din resa på nätet istället för att gå till resebyrån. Krav och efterfrågan förändras. Digitaliseringen ställer också krav på tillgänglighet. Kunderna vill ha tjänster nu och utan problem, förväntar sig alltså hög kvalitet och ingen väntetid. Den som överlever är den som bäst anpassar sig till den nya verkligheten.

Digitaliseringen ställer höga krav på redovisnings- och lönebranschen men det gäller också att förstå hur kunderna påverkas, vilka utmaningar de står inför och vilka förväntningar de har.

– Förr hade vi 10-årsplaner när det gäller affärsutveckling, sen blev det femårsplaner, fortsätter Hans. Nu är de ännu kortare. Man brukar säga att en omvärldsanalys håller i ungefär nio månader, det betyder att många strategier baseras på gammal information. I takt med digitaliseringen kommer många av er att utmanas, fokusera då inte bara på det du är bra på utan vad kunder efterfrågar. Så länge du skapar värde och möter ett behov, gör kunden framgångsrik, så är det också lätt att ta betalt.

Efterfrågan styr utvecklingen

Vi de avslutande paneldebatterna – en för redovisning och en för lön – deltog representanter från flera olika programvaruleverantörer samt några personer med branschkännedom. På frågan vad som styr dagens utveckling när det gäller redovisningsprogram svarade i stort sett alla programvaruleverantörer att det är det kunden efterfrågar som utvecklas. De fick dock erkänna att de också sneglar en hel del på varandra. Hur mycket kan då automatiseras?
Panelen var enig i att de löpande arbetsuppgifterna kan automatiseras till 100 procent, men däremot inte 100 procent av byråernas arbete. En av åhörarna upplyste om att de som jobbar i branschen även har en annan verklighet att ta hänsyn till – Skatteverket. Det är en aktör som i många fall kräver pappersoriginal, något som kan skapa svårigheter när de flesta dokument redan är digitala. Sverige är till exempel det sista landet inom EU där man måste skicka in årsredovisning i pappersform.

Årets Ekonomi & Löneforum avslutades med en trevlig after work där deltagarna fick möjlighet att mingla med leverantörer och utställare.


RK-nr-5-2015-32

Vad tycker du om årets Ekonomi & Löneforum?

– Jag tycker det har varit en bra dag. Det här är ett utmärkt sätt att lyfta fram de förändringar branschen står inför. Vi som tillhör den yngre generationen har nog ett annat tänk när det gäller teknikanvändning och jag tycker att de partners som är här idag har visat upp många smarta och användbara lösningar. För mig som är med för första gången har det varit spännande att ta del av både vad leverantörer och kollegor i branschen har för visioner om framtiden.

Joakim Lindh, Trimero Accounting AB, Stockholm


Foto: Lars Dahlström

Aktuella artiklar
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons